Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Småland (övrigt)   >   Obestämd socken i Småland   >  
Måns Nilsson från okänd ort
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3068) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Anna Magnusson (Zou) - Lördag den 07 februari 2009 kl. 22.08
Hejsan,
jag letar efter en Måns Nilsson (*1749/1750 - 1833, Virestad) som ömsom bott i Vislanda, Agunnaryd och Virestad. Inte i något husförhör anges var han är född, men i vigselnotisen 7/3 1783 i Vislanda (Vislanda CI:3 s.483) står något om en socken. Jag har försökt läsa vilken gård och socken som anges men gått bet hittills och skulle därför verkligen uppskatta hjälp då detta är mitt enda spår efter hans ursprung.

Hälsningar // Anna :)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3069) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Lördag den 07 februari 2009 kl. 22.25
Hej Anna

Så vitt jag kan se så är Måns Nilssons adress Krumsåhs i Blädinge socken.

Hälsningar

Håkan
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3070) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av John Sidén (Vibybo) - Lördag den 07 februari 2009 kl. 22.26
Hej Anna!
Gården är Skantsåsa och socknen är Agunnaryd. Men 1748-51 föds ingen Måns Nilsson i Agunnaryd. Ändå; lite hjälp är bättre än ingen hjälp alls.
Med vänlig hälsning
John
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3072) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Lördag den 07 februari 2009 kl. 22.52
Hej igen Anna

Jag har hittat Måns Nilsson med syskon och föräldrar i husförhörslängden i Blädinge socken på gården Krumsåhs.

Se Blädinge AI:2 s.302

Hälsningar

Håkan
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3121) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Anna Magnusson (Zou) - Onsdag den 11 februari 2009 kl. 19.21
Håkan och Johan,
jättetack för att ni tog er tid att hjälpa mig med Måns! Jag har hittat hans familj i Krumsås och ska försöka arbeta vidare på föräldrarna; Nils Sunesson född 1731-1809 och Karin Håkansdotter född 1736.

Om någon annan med intresse i samma familj skulle råka ha vägarna förbi kan dela med mig av vad jag vet om Måns familj.
Han var gift första gången med Stina Johansdotter, född 1756 i Blädinge, möjligen i Espemoen, död 1796 i Johansboda, Vislanda. Hon var dotter till Johan Olovsson, född 1731, okänd ort, död 1797 i Råknan, Vislanda och hans fru Elin Persdotter född cirka 1733, okänd ort, död i Vislanda runt 1797.

Måns och Stina hade barnen Håkan *1784, Agunnaryd, Lisbeth, *1787, Vislanda, Katarina *1790, Vislanda och slutligen Olov *1794, Vislanda.

Johan och Elin hade barnen Olof *1753, okänt var, Stina *1756, Blädinge, Daniel *1762, S. Ware, Blädinge, Måns *1765, Blädinge, Hillegärd *1768, Blädinge och Anders *1772, Blädinge.

Återigen tack för er hjälp!

// Anna :)
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)