Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Småland (övrigt)   >   Obestämd socken i Småland   >   Nils Dacke   >  
Nils Dacke [äldre inlägg]
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1174) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Torsdag den 09 oktober 2008 kl. 20.01
Hej

Är lite nyfiken på om man vet något om Nils Dackes släktingar. Barn,ättlingar, syskon, föräldrar och så vidare.

Hälsningar

Håkan
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1218) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson - Fredag den 10 oktober 2008 kl. 20.48
Ja, det skulle vara intressant att veta lite om Nils Dackes släktingar. Tyvärr vet jag inte mycket, ja ingenting egentligen om Dacke, men skulle också som smålänning tycka det vore intressant att veta lite om hans anor och ättlingar. Vad jag har förstått av att läsa om Nils Dacke här på nätet, så kanske inte hans släktingar är kända till 100%. Nils Dacke verkade till att höra hemma i trakterna omkring Vissefjärda-Torsås.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1225) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Fredag den 10 oktober 2008 kl. 23.26
Har också för mig att han skulle ha bott i trakten kring Torsås. Och med tanke på att en annan också har en stor del av släktingarna bakåt i tiden i samma område så skulle det vara intressant att få veta om man kanske kan vara släkt med Dacke själv.

Men en slutsats torde man kunna dra i alla fall. Släkt i rakt nedstigande led med någon eller några av hans anhängare torde man vara då dessa kom ursprungligen från denna bygd. Kanske också från övriga delar av Småland då hans framgångar växte.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1273) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson - Lördag den 11 oktober 2008 kl. 20.55
Ja, eventuellt kan du vara släkt med Nils Dackes anhängare när du har släkt från de trakterna i Småland. Det verkar som om Dacke föddes i Vissefjärda, och att hans släktingar deporterades eller avrättades efter upproret. Har nog själv en del anor från de trakterna men har inte forskat något längre på dom än, men jag ska ta itu med dem en vacker dag. Några ättlingar från Nils Dackes släkt tycker man bör finnas, även om det kanske inte är i rakt nedstigande led. Hemma på min ort i Småland har vi Nils Dackevägen.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1278) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Lördag den 11 oktober 2008 kl. 23.49
Man får nog grunda släktskapen med anhängarna genom sannolikhet i nuläget då det ännu inte är bekräftat genom handlingar. Tänk att varje tänkt generation var 30 år. Räknat från år 2000 behövs det 16 generationer ungefär för att komma ner till runt 1520. Kanske 17 generationer och 1490-talet för att folk åldersmässigt skall stämma överens med de som deltog i Dackefejden på 1540-talet. I varje generation fördubblas antalet förfäder då varje barn har två föräldrar (inte rensat från anförluster och fader okänd). Om man räknar sig själv som generation nummer 1 och vid 17:e generationen (om alla människor fanns och om jag räknat rätt) skulle det finnas 64536 personer och så många levde det inte i bygden i Södra Möre på 1540-talet. Så skam vore om man inte var släkt med hans anhängare. Om man inte var släkt med Nils Dacke i egen hög person var väl en sak....
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1309) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson - Söndag den 12 oktober 2008 kl. 19.39
Jag håller med dig, Håkan. Så många människor fanns det inte i Södra Möre-bygden som 64536 personer, så sannolikt, eventuellt finns det en gnutta släktskap. Tror jag ska studera Nils Dacke lite, och återkomma hit vid senare tillfälle.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1428) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Torsdag den 16 oktober 2008 kl. 17.15
Nu vet jag inte hur många som deltog i Dackeupproret men nog var det ett stort knippe bönder han fick med sig då han höll ut i ett par tre år eller vad det nu var. Och dessa bönder borde också räknas som anhängare till Nils Dacke och inte enbart hans familj.

Har också för mig med lite osäkerhet att Dacke klarade upproret rätt så bra så länge han förde gerillakrig mot rikets trupper men när han mötte dem på öppen mark så tog kung Gustav udden av allt...
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1459) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson - Fredag den 17 oktober 2008 kl. 13.56
Ska läsa lite mer om Nils Dacke. Någonstans har jag läst att Nils Dacke 1539 flyttade till en farbror Olov Dacke på kronohemmet i Norra Lindö, Torsås sn, och kort därefter flyttade han vidare till det mindre kronotorpet Flaka i samma socken.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1460) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson - Fredag den 17 oktober 2008 kl. 13.57
Du har säkert rätt i att Nils Dacke hade ett stort knippe bönder med sig som anhängare.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1468) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Fredag den 17 oktober 2008 kl. 19.35
Det finns en hel del skrivet om Nils Dacke. I bokform och även på nätet. Det finns en diskussion på Anbytarforum i ämnet.

Flaka kronotorp låg mycket riktigt i Torsås socken. Flaken av i dag ligger längst norrut i Rödeby socken. På Dackens tid gick gränsen mitt i Lyckebyån, numera går den en bit norröver.

På kartan över Rödeby socken finns det sjö, Sörsjön sydväst om Flaken. Vid sjöns västra strand bodde Sörsjö-Jon, Nils Dackes förbundne vän. Det var strax söder om hans stuga som Nils blev upphunnen och dödad.

Varken Sörsjön (Gubbasjön) eller Norrsjön (Flakensjön) finns kvar i dag. Sjöarna försvann i samband med utdikningen av Lyckebyån på 1940-talet.

Det är vad jag har att bidraga med till diskussionen. Åk gärna på besök till Flakens gård. Har ni tur så är ägaren hemma. Han kan hålla på och berätta om Nils Dacke hur länge som helst.

Bengt i Ledja

Nils Dacke på Flaken 2008
gestaltad av Bengt i Ledja


(Ändrat av kontoinnehavaren den 17 oktober 2008 kl. 19.39.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1469) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Fredag den 17 oktober 2008 kl. 20.29
Följde diskussionen i Anbytarforum om Dacke. Intressant läsning. Nu kan jag själv inte delta i Anbytarforum då jag inte betalt de 100:- kronor som krävs för att få delta. Men läsa inläggen kan man ju.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1473) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson - Fredag den 17 oktober 2008 kl. 21.26
Tack för bilden på "Nils Dacke" och för bygduppgifterna, Christian. Har också läst på af om Dacke, men får läsa mer. Det är väldigt intressant läsning.

mvh/Carina
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1476) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Fredag den 17 oktober 2008 kl. 22.35
Christian!

Du skriver att det finns böcker i ämnet Nils Dacke. Finns säkert många olika i ämnet misstänker jag men känner du till någon/några som du tycker är väl uttömmande i ämnet? Kanske om Dackefejden i helhet och Nils Dacke som person.

Mvh

Håkan
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1485) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson - Lördag den 18 oktober 2008 kl. 16.56
Dessa personer läste jag om på en hemsida, och enligt den sidan skulle de kämpat med Nils Dacke:

Jon Andersson, en bonde från Möre som 1536 tillsammans med Nils Dacke, sköt ihjäl den hatade ridfogden Inge Andersson.

Per Skegge, bosatt i Åseda socken och en av Dackes "överste kaptener". Han var med och tvang kungen begära vapenvila 1542.

Tord Riddare, bosatt i Östergötland på kungens gård i Näsby. Lokal allmogeledare som blev garant för rebellernas utpost mot landskapet i norr.

Jöns Verkemästare, bonde på en frälsegård i Virstad, Högsby socken. Rebelledaren gjorde en samfälld insats med Dacke då man försökte hejda kungens trupper "vid den väldiga bråten" i Högsby.

Gumme Fösing, bonde och upprorsledare från Bänkaboda.

Sven Gertorn, Nils Dackes svåger och i fejden förtrogne.

Sen har jag en undran, att tyckte verkligen folket om en sådan som dräpte och gjorde uppror ? Anser smålänningarna än idag att Nils Dacke är värd att "firas" att ha stående som staty, och de döper vägar och sådant uppkallat efter Dacke ? Är det kanske för att han är förknippad med Småland ? Jag är själv smålänning, från västra Småland men kan inte minnas att det var något speciellt med Nils Dacke i min hembygd. Inte mer än det man läste i skolan. Men det kanske är mer åt södra Möre till han är mer omtalad. Men jag måste tillstå att det är spännande läsning om Dacke
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1487) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Lördag den 18 oktober 2008 kl. 17.29
Ja Carina. Det här att du skriver:

"tyckte verkligen folket om en sådan som dräpte och gjorde uppror ? Anser smålänningarna än idag att Nils Dacke är värd att "firas" att ha stående som staty, och de döper vägar och sådant uppkallat efter Dacke ?"

Se det så här istället:

"Tillsammans med en stor skara anhängare gjorde han revolt mot Gustav Vasas skattelagar, kyrkopolitiken och fogdarna. Dessutom var deras gamla katolska ceremoni helig och man såg med misstro på den nya protestantiska akten - man kämpade alltså för det som var "gammalt och fornt". I äldre forskning har också kungens förbud mot handel över gränsen utpekats som en av orsakerna till upproret men detta sägs härstamma från kungens egen propaganda."

(Ovanstående citat hämtat från: http://www.historiesajten.se/handelser2.asp?id=5 )

Rent allmänt så får man göra något åt myndighetsförtryck och Dackefejden var en sådan händelse.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1488) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson - Lördag den 18 oktober 2008 kl. 17.47
Javisst Håkan, det är rätt. Det är klart att man ska kämpa mot orättvisor och annat. Och revolutionärer har det ju funnits i alla tider. Kungen skulle ju inte försämra för folket.

Det står Nils Dackes svåger Sven Gertorn. Vet du något om honom, i och med han var släkt till Dacke ? Där kanske man kan finna något sorts band, till någon av Dackes släktingar.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1490) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Lördag den 18 oktober 2008 kl. 18.08
Vet själv inte mycket om Sven Gertorn men är intresserad av att få veta eftersom jag har min släkt i samma bygd som Nils Dacke och hans släkt kommer ifrån.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1491) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Lördag den 18 oktober 2008 kl. 19.17
Det är segrarna som skriver historien. I det här fallet kung Gustaf och hans skrivare.

Det är den bilden av Nils Dacke som vi har fått läsa om i våra historieböcker åtminstone fram till min tid i skolan.

Den förste som gav oss en annorlunda syn på Nils Dacke var nog Fabian Månsson (1872-1938)

Börja gärna med att läsa vad Vilhelm Moberg (1898-1973) skriver om Nils Dacke i Min svenska historia del 2. (Det blev tyvärr inte någon tredje och avslutande del)

Sedan finns det hur mycket som helst att läsa om Nils Dacke: LIBRIS
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1492) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson - Lördag den 18 oktober 2008 kl. 20.42
Tack för litteraturtipset Christian. Jag har tittat i historieverket, Den svenska historien 4, Gustav Vasa, riket formas, och på sid. 118 och 119 finns kapitlet, Upprorsmannen Nils Dacke. Här kommer en bit från det stycket ang. Dackes släktingar:

Nils Dacke var Gustav Vasas svåraste motståndare. Hans uppror skakade kungens välde och gav eko ute i världen. Dacke var en typisk företrädare för de småländksa böndernas bondeproletariat. Hans far förefaller att ha dött tidigt. Modern var möjligen Elin i Hult, som var landbo under danska krigsrådet Tyge Krabbe. Till Krabbes landbönder hörde också en Olov Dacke. Även andra medlemmar av släkten Dacke förekommer i gränsområdena. På Norra Lindö i Torsås socken bodde en farbror till Dacke, Olov Dacke, som skulle dra ut i det stora upproret och i sinom tid bli satt på stegel och hjul i Stockholm. Hela Dackes släkt blev av allt att döma utplånad.

Dacke var gift. Hans hustru hade tre bröder, Holme, Joen och Sven Gertronsson, som också slöt sig till svågerns uppror och delade hans öde. En tioårig son till Dacke nämns efter upproret år 1543. Han satt då i fängelse på Stegeborgs slott och fördes senare till Stockholm, där han, om man får tro Tegels krönika, dog av "pestilentia". Flera av Dackes släktingar uppträder som hans hövitsmän under resningen, som i viss mån tycks ha haft prägeln av släktfejd. Tegel berättar att Nils Dacke vintern 1542 lät avrätta bonden Måns Hane för plundringar och då råkade i strid med den mäktiga Hanesläkten i Småland, vilket var till stort men för upproret.


Kapitlet Upprorsmannen Nils Dacke, innehåller mycket mer, men kan inte skrivas här. Detta var vad som stod om hans släkt. Måste nog säga att efter att ha läst detta så kan man ju förstå de småländska bönderna till viss del.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1493) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Lördag den 18 oktober 2008 kl. 22.17
Mycket intressant läsning
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1501) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson - Söndag den 19 oktober 2008 kl. 19.15
Bara en tanke, Nils Dacke kan kanske eventuellt ha något barn som levde vidare ? Tycker inte det verkar så troligt att de skulle avrätta barn till honom, speciellt inte om de var små. Jag vet ju inte hur det är. Det var bara en tanke.

Efter läsning om Nils Dacke i af och på nätet, är detta en sammanfattning, så kan eventuellt hans svärfar komma från Hästmahult, Torsås och vara kronobonden Gertron.
Elin Dacke brukade hemmanet Hult, Vissefjärda 1547-1550, för att sedan finnas i Lönnbomåla, Torsås.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1504) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Söndag den 19 oktober 2008 kl. 21.31
När det gäller ättlingar till Nils Dacke så är det såvitt jag vet bara en son som är omtalad. Det finns några olika versioner om vad som hände denne son efter att fadern blivit dödad.

Det är knappast troligt att det fanns några andra efterkommande till Nils Dacke än just denne son. Och inga efter honom. Det här handlar ju om förra hälften av 1500-talet, alltså 150-200 år innan kyrkobokföringen kom igång i dessa trakter. Det var ju också gränstrakter, Nils Dacke lär ha haft släkt på båda sidor om riksgränsen.

Man ska ju vara källkritisk i alla sammanhang. Inte minst när det gäller Nils Dacke. Vad är det för källor till det som skrivs i böckerna? Och till det man kan läsa på nätet?

Hästmahult ligger ganska nära Flaken. Det framgår av kartan över Gullabo socken. Gullabo var tidigare en del av Torsås socken.

Det här är förmodligen grunden till Flaka kronotorp. Det kan inte ha varit någon stor byggnad:

Flaka kronotorp
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1505) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Söndag den 19 oktober 2008 kl. 23.04
Binnaretorps rote, Torsås socken, 1535-1800, gårdsgenealogi sammanställd av Tomas Alriksson står följande på sidan 66:

Lönbomåla 3/8 mantal

1535 - 1537 Nils Andersson (detta kan vara Nils Dacke?). År 1535 städslar Nils för gården Lönbomåla, han betalar en oxe för det femåriga arrendet av kronogården. Samma år städslar Jon (Andersson) i Torhult en ko i arrende. 1539-1541 har jordeboken Per Hult som brukare, han var en nära släkting till Nils Dacke. I maj 1542 fick fogden Nils Larsson tag på Per Hult hemma på gården i Lönbomåla och förde honom som fånge till Kalmar, där han senare avrättades. Denna händelse var en av de utlösande faktorer till fogdedråpen i Voxtorp söndagen före midsommar år 1542 då Nils Larsson och Arvid Västgöte blev dödade av Nils Dacke och hans mansskap.

Samma år som Per Hult dyker upp i Lönbomåla återfinns Nils Dacke i Flaken. Det kan alltså vara så at Nils Andersson är identisk med Nils Dacke (källmaterialet ger inga svar på denna fråga). Detta är ett antagande eftersom Per Hult var en frände till Nils Dacke och att "Dackesläkten" senare står som brukare av Lönbomåla.

Ovan nämnde Jon Andersson finns i Torhult 1545, han skulle därför kunna vara identisk med fogdedråparen Jon Andersson Ulvsmåla, Tving socken (Jon Dacke i Blekinge, är upptaden i saköreslängderna för att "han vart med att i hiel slå någre knektar". År 1563 gjorde svenska knektar en raid mot Ulvsmåla för att ta Jon tillfånga och döda honom, den 26 augusti 1563 blev Jon Andersson "bragt om halsen".

1539-1543 Per Persson Hult (1539-1541 Per Hult, 1542-1543 Per Persson)
1542-1549 Olof Persson
1549-1550 Lasse Dacke
1551-1560 Elin Dacke
1560-1570 Måns Olsson Dacke, (knekt: Matz Olsson, 1562-1565, troligen samma person)
1571-1579 Börge Jonsson Uggla


Mvh

Håkan
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1506) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson - Måndag den 20 oktober 2008 kl. 14.15
Mycket intressant läsning, Håkan.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1507) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson - Måndag den 20 oktober 2008 kl. 14.27
Äevn om inte källmaterialet säger något om släktförhållanden, så kan ju kanske eventuellt Nils Andersson vara identisk med Nils Dacke, och Jon Andersson, kan eventuellt vara Jon Dacke i Blekinge, och kanske eventuellt en bror till Nils Dacke. Även om man idag inte kan vara släkt med Nils Dacke i rakt nedstigande led, så kanske eventuellt det kan finnas ättlingar som lever,
t ex. efter något syskon till Dacke. Obs: Detta är bara antaganden.

Tack Christian för bilden på Flaken, håller med, det ser verkligen inte stort ut.
Nästa sida
Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)