Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Småland (övrigt)   >   Obestämd socken i Småland   >  
Anna (Ellida) Nilsson, född 1866
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12200) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Margaretha Johansson (Maja1958) - Lördag den 30 juni 2012 kl. 10.25
Hej! Jag försöker hjälpa en amerikansk man att finna sin farmors rötter i Sverige. Anna Ellida Nilsson var hennes namn. Födelse 9 december 1866. Hans uppgifter om henne är att hon föddes i "Linnhult, Jonk, Smaland". Jag hittade en familj i Lemnhult, Jönköpings län som ev skulle kunna vara rätt. Annas pappa hette nämligen Nils Gustaf Eriksson. Detta är från Sveriges Befolkning 1880:
Record 1880-6-69-317
Eriksson, Nils Gustaf
Skomakare shoemaker
b. 1830 in Lemnhult (Jönköpings län, Småland)
Man, married, father
Lemnhult
Lemnhult (Jönköpings län, Småland)
Place of birth (in the database): Lemnhult Jönköpings län

Record 1880-6-69-319
Anna Ellida
b. 1866 in Lemnhult (Jönköpings län, Småland)
d.
Woman, single, child
Lemnhult
Lemnhult (Jönköpings län, Småland)
Place of birth (in the database): Lemnhult Jönköpings län
(Har bara klistrat in två av familjemedlemmarna här). Jag hittade en kvinna i Emibas som kunde stämma in på Anna, men hon är inte född i Lemnhult, däremot stämmer födelseuppgifterna:
Post 212158
Nilsdotter, Anna Ellida
Piga (ogift kvinna)
f. 9/12 1866 i Aneboda, Kronobergs län (Småland)
Utvandrad 28/7 1892
från Ekholm, Nye, Jönköpings län (Småland)
till Nordamerika
Källa: Husförhörslängd, s. 167
Emibas emigrationsakt: Nye F 1892 011
Skulle någon med kännedom om Småland och som har tillgång till kyrkoböcker kunna hjälpa mig. Eftersom uppgifterna från USA inte riktigt har stämt förut (har gått igenom andra uppgifter till honom) så är det lite svårt att spåra denna kvinna. Frågan är alltså om Anna Ellida som jag funnit 1880 emigrerade, vilket datum var hon född? Den jag hittade i Emibas hade rätt födelsedata men var född på "fel" ställe. Jag är mycket tacksam om någon känner sig manad att försöka. Anna hamnade för övrigt i Youngstown, Ohio och gifte sig med en man från Göteborgstrakten som hette Benjamin Börjesson (Burgeson i USA).
Tack på förhand!
Margaretha Johansson
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12204) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christina Sylejmani (Christina) - Lördag den 30 juni 2012 kl. 12.22
Hej!

Jag kollade i Arkiv Digital och i Jönköpings län och enligt Lemnhult C:3 (1861-1870) så föds det en flicka vid namn Anna Ellida den 9 december 1866. Hon döps den 11 december.
Föräldrarna anges vara Skomak. Nils Gustaf Eriksson,
h. Eva Maria [Isacs?]dotter (Moderns efternamn är jag lite osäker på men tror det skall stå Isacsdotter).

Hemvist: Norhagen under Lemnhult.

Mvh,
Kina.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12205) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Margaretha Johansson (Maja1958) - Lördag den 30 juni 2012 kl. 12.29
Tack Christina! John i USA hade uppgifter om att Annas mor hette Eva. I Sv Bef 1880 står denna kvinna som mor i familjen:
Record 1880-6-69-318
Adamsdotter, Lovisa
b. 1836 in Bäckseda (Jönköpings län, Småland)
h.
Woman, married, mother
Lemnhult
Lemnhult (Jönköpings län, Småland)
Place of birth (in the database): Bäckseda Jönköpings län

Det kan ju vara så att fadern gift om sig.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12208) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christina Sylejmani (Christina) - Lördag den 30 juni 2012 kl. 13.04
Hej igen!

Eva Maria Isaksdotter dör 1871-03-17 och dödsorsaken var barnsbörd,

enligt Lemnhult C:4 (1871-1880). Bild 69/Sid.131.

Mvh,
Kina.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12209) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Lördag den 30 juni 2012 kl. 13.07
Hej Margaretha,
du gissade rätt. :)
Eva Maria Isacsdotter dör 1871-03-17 och fadern gifter om sig med Lovisa Adamsdotter 1872-07-13 enligt Lemnhult AI:14 sidan 86 och AI:17 sidan 93.

Varifrån uppgiften i Emibas kommer att Anna Ellida skulle vara född i Aneboda är obegripligt, eftersom Emibas grundar sig på husförhörslängderna och i Nye AI:14 sidan 167 (som det hänvisas till) står att Anna E är född i Lemnhult och emigrerar till N. Amerika 1892-07-28, attest nr 15.
Hon emigrerar inte heller från Ekholm utan från Mörsebo Ännagård där hon varit piga hos änkan Fanny Maria (Pettersson) Strahl.

Mvh//
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12210) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Margaretha Johansson (Maja1958) - Lördag den 30 juni 2012 kl. 13.42
Tack för hjälpen Lotta och Kina! Nu tycks alla frågetecken uträtade- toppen! Det var alltså fel i Emibas - tyckte väl att det var något märkligt att det INTE skulle vara rätt Anna som emigrerade.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12214) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Allan Sjöö (Asjoo) - Söndag den 01 juli 2012 kl. 11.22
Hej

Lemnhult har kanske blivit förväxlat med Lammhult som ligger i Aneboda

mvh Allan
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)