Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Småland (övrigt)   >   Obestämd socken i Småland   >  
Hanesläkten
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1538) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Birgitta Olsson (Nebulus) - Onsdag den 22 oktober 2008 kl. 13.18
I ett inlägg från lördagen den 18 oktober kl 20:42 har Carina Månsson lagt in en text där bland annat följande mening finns med "Tegel berättar att Nils Dacke vintern 1542 lät avrätta bonden Måns Hane för plundringar och då råkade i strid med den mäktiga Hanesläkten i Småland, vilket var till stort men för upproret".

Vad var det som gjorde denna släkt så mäktig?

Mvh

Birgitta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1542) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Niclas Rosenbalck (Niclas) - Onsdag den 22 oktober 2008 kl. 14.56
Hej Birgitta!

Har för mig att detta står om Måns Hane och hans "mäktiga" släkt i Erik Jöransson Tegels krönika om Gustaf I, skriven 1597 till 1604, men tryckt först år 1622 i Stockholm. Tyvärr är den inte nytryckt därefter men torde gå att läsas på någon av de stora universitetens handskriftsavdelningar.

Biskop Knut Hahn (1633-1687) i Lund hävdade i en inlaga till kungliga majestät på 1600-talet att han tillhörde Måns Hanes betydande släkt - orsaken för honom att poängtera detta var att Måns Hanes fränder så att säga vände Nils Dacke ryggen och visade sig trogen kungamakten genom att inte fortsätta stödja upproret efter att Dackes dräng slagit ihjäl Måns Hane i december 1543. Det finns en biografi över biskop Knut Hahn (Canutus Hahn) där mer står om hans familj.

Professor Lars- Olof Larsson har nämnt om Måns Hane i bl a sin bok Dackeland (s 218) men har tyvärr misstagit sig att Måns Hane skulle varit östgöte (orsaken att han antagit detta var att Måns Hane anförde en stor del av bondeupproret då de tågat mot södra Östergötland under senhösten 1543) - Hanesläkten hörde hemma i Konga härad och finns framförallt representerade i Linneryd socken (gården Svartabäck - varifrån biskop Knut Hahns farfar Knut Persson kom (farfadern hette ej Knut Abrahamsson som felaktigt påstås i en del böcker; redan 1538 nämns en skattebonde Knut Hane i Svartabäck - troligen biskopens farfars farfar). En utvikning ifrån Dackes släkt men som svar på din undran.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1564) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Birgitta Olsson (Nebulus) - Torsdag den 23 oktober 2008 kl. 17.59
Hej Niclas

Tack för informationen. Är det samma Hanesläkt som finns i Älmeboda? Jag råkade snubbla rätt in i den släkten via en anmoder som dog i Bråten, Tving och visade sig född i Lummemåla, Älmeboda.

Mvh

Birgitta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1571) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Niclas Rosenbalck (Niclas) - Torsdag den 23 oktober 2008 kl. 22.25
Hej Birgitta!

Om du menar Hane i Korrö så är det samma som kommer ifrån Svartabäck. Korrö är ursprungligen en kvarn som tillhörde Svartabäck men som överförts till Älmeboda socken - kolla kartan så ser du hur de båda gårdarna förhåller sig till varandra. Om du tänker på Bänkeboda-hanarna så är dessa också på något vis släkt med Svartabäckshanarna. Vi kanske borde öppna en egen diskussion om Hane eftersom de inte har med Nils Dacke att göra.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1573) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Fredag den 24 oktober 2008 kl. 00.12
Korrö Hantverksby

Hej!

Det finns fortfarande en kvarn i Korrö, men den är ju förstås "bara" från 1848. Hantverksbyn är värd ett besök. Kanske helst på våren när det är lite flöde i ån. Men nu har vi ju flyttat diskussionen från Dacke till Hane och från Lyckebyån till Ronnebyån.

Christian
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1579) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Birgitta Olsson (Nebulus) - Fredag den 24 oktober 2008 kl. 19.32
Så öppnade jag en ny diskussion med rätt namn, med förhoppning om att forumvärden kan flytta de inlägg i Dackediskussionen som rör Hanesläkten hit.

Hej Niclas

De uppgifter som jag fått går från Karin Magnusdotter vidare bakåt på följande vis:

Karin Magnusdotter f. 1745-07-26 i Lummemåla, Älmeboda, Älmeboda C:1 s. 539.

Hennes föräldrar skall ha varit:
Magnus Månsson f. 1706-12-05 i Fagrasjö, Älmeboda, Älmeboda B:1 s. 133
Elin Johansdotter (Johannesdotter) f. 1722-01-03 Trälleboda, Älmeboda, Älmeboda C:1 s. 283.

Vidare tar jag endast med namnen på personerna.
Karin Magnusdotters farföräldrar skall ha hetat: Måns Staffansson Hane och Karin Persdotter.

Karin Magnusdotters farmors föräldrar:
Per Persson Hane

Ingeborg Nilsdotter vars mormor skall ha varit den Sigrid Andersdotter som var gift med Petrus Dieterici Mollerus.

En dotter till dem skall ha hetat Märta Persdotter som var gift med en Nils Gummesson. Detta par var föräldrar till Ingeborg Nilsdotter.

Hur stämmer detta månne?

Stämmer det att det fanns medlemmar med namnet Hane i både Karin Magnusdotters farfars och farmors släkt?

Jag såg att du i ett inlägg från anbytarforum skrev att du hoppades få tid i höst att gå igenom Hanefamiljens äldsta led. Det skulle nog behövas med tanke på hur rörigt det verkar vara med denna släkt.

Mvh

Birgitta

(Ändrat av Nebulus den 24 oktober 2008 kl. 19.36.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1582) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Forumguide) - Fredag den 24 oktober 2008 kl. 21.23
De fem första inläggen i den här diskussionen (till och med den 24 oktober klockan 0.12) är hitflyttade från Allmänt om Småland: Nils Dacke.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1595) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Birgitta Olsson (Nebulus) - Lördag den 25 oktober 2008 kl. 16.34
Såg att jag skrev fel när det gäller Ingeborg Nilsdotter, det var hennes farmorsmormor som var Sigrid Andersdotter och inget annat. Om detta skall stämma hade alltså Sigrid Andersdotter och Petrus Dieterici Mollerus en dotter som hette Anna Persdotter. Anna Persdotter var gift med Gumme Nilsson från Linneryd om uppgifterna stämmer?

Mvh

Birgitta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1667) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Nils-Olov Freij (Fre) - Fredag den 31 oktober 2008 kl. 20.22
Hej

Vem/Vilka, Fick/Kunde använda tillnamn såsom i detta fall Hane.

mvh
Nils-Olov
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1693) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Nils-Olov Freij (Fre) - Lördag den 01 november 2008 kl. 20.13
Hej igen!

Min fråga kanske måste förklaras mer...

Jag har "rakt ner via Bänkeboda Älmeboda, Östad i Väckelsång, Elsemåla Tingsås, Långasjömåla Tingsås anfäder i denna släkt som tydlige kan kalla sig Hane. Jag har inte själv sett det i några källor., Men via Albin Andersson och Herta Nykvists forskningsresultat (utan utskrivena källor) har jag antagit att det skulle vara rätt. Idag vill jag själv se källan.
Ingen av mina rötter kan jag finna använder sig av "den mäktiga ätten Hane" som tillnamn.
Per Hane i Svartabäck död 1603 i Svartabäck är den tidigaste som jag isåfall skulle känna till.
mvh
Nils-Olov
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3909) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson (Carina) - Lördag den 11 april 2009 kl. 18.19
Hej.

Det finns en Nils Hane f. ca 1643 ( var okänt ), d. 19/4 1707 i Björkenäs, Odensjö ( G ), Småland. Han var gift med Kerstin Nilsdotter f. ca 1645, d. 20/11 1715, Björkenäs, Odensjö. Han kan vara en eventuell far till Margareta Nilsdotter f. omk 1677, Björkenäs, d. 26/2 1747 i Björkenäs.

På Bolmsö, Småland ( ligger inte så långt från Odensjö ) finns det två stycken prästsöner, Johannes Hane f. 1600, d. 1660 i Fryeled ( F ) och Carl Hane f. 1600, d. 1650, Växjö. Deras far är Jonas Benedicti f. 1560, Fryeleds kvarn ( F ) som arbetade som kyrkoherde mellan 1594-1631 på Bolmsö.

Vet någon något om dessa två prästsöner Hane ? Nils Hane som dör i Björkenäs, Odensjö 1707, kan han ha något samband med Johannes Hane och Carl Hane ? Avståndet är inte så långt mellan Bolmsö och Odensjö.

Jag tror inte dessa Hane är släkt med Hanesläkten i Älmeboda och med Måns Hane, men jag vet inte säkert, tycker bara att avståndet till Älmeboda och Måns Hane är för långt. Det kanske finns mer än en Hanesläkt ?

mvh
Carina
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3912) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Linda Simonsson (Lisopasi) - Lördag den 11 april 2009 kl. 22.45
Jag har Hane-anor från Linneryd på min mormors sida, inget jag hunnit forska närmare på än. Men jag är ättling till Fjärdingsmannen Jonas Eriksson Hane född ca 1693 och död 1754 (som ju leder vidare bak till Per Hane död 1603).

/Linda

(Ändrat av Lisopasi den 11 april 2009 kl. 23.09.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3919) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Linda Simonsson (Lisopasi) - Söndag den 12 april 2009 kl. 12.50
Någon som har Per Hanes föräldrar och mer bakåt?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5992) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Niclas Rosenbalck (Niclas) - Torsdag den 14 januari 2010 kl. 12.02
Lägger in en avskrift på en dombokstext som belyser en försäljning av Kåramåla i Nöbbele sn (Konga härad) som tillhört en Hanegren. Jag tolkar texten som att det funnits en syskonskara: Carl Nilsson i Sibbahult (Långasjö sn), Knut Hane i Linneryd (by i samma sn), herr Jöns Nilsson (präst, okänt var 1639), Håkan Nilsson i Kåramåla (g.m. Ingrid "Månsdtr"), Jon Nilsson i Kåramåla (g.m. Gertrud "Månsdtr"), Elin (g.m.Sven Ring i Bastanäsmåla (Linneryd sn)) och Botel (g.m. Jon NN). Är detta korrekt?

Fadern till denna syskonkrets skulle då vara en konstruerad "Nils Hane" som antingen själv eller hans hustru hade ägorätt i gården Kåramåla (Nöbbele sn) - går han att belägga ?

Var har herr Jöns Nilsson verkat som präst ? Finns han biograferad i antingen Växjö stifts herdaminne eller i Smolandi Upsalienses av Paul Wilstadius ?

Namnen i renovationsdomboken kan innehålla felskrivningar, exempelvis vissa patronymikon såsom "Månsdotter" ovan. Utifrån andra notiser har jag antecknat att Jon Nilsson i Kåramåla hustru hette Gertrud Brittsdotter, liksom att brodern Håkan Jonssons hustru hette Ingrid Brittsdotter - dessa båda skulle vara döttrar till nämndemannen Britt Månsson i Ulvsåkra (Nöbbele sn).

Göta Hovrätt, Advokatfiskalens arkiv Kronobergslän EVIIAAAD:12 (1635-1649) f 88r:
Konga härads dombok 1639 den 30 september, laga ting vid Ryd (Nöbbele sn):
Sammadagh Kommo för retta Carll ij Sibbahult och Knut
hane ij Linderydh på sina egna Vägnar, och håkon Bråttzon på her
Jöns Nielßons Vägnar, och TingsKiötte håkon Nielßon och Jon Nilßon
ij Kåramåla deras Arffuelotter ij Tuedelen ij Kåramålagårdh, Och
haffuer derföre Vpbtt her Jöns 20 Rikz Dr Carll Nielßon hafuer
Vpbtt Vthj godt Sölffuermynt 58 Dr, och Knut hane haffuer
Vpbtt 40 Dr Och haffuer deras Söster Vpburit Elin Suen
Ringz ij bastaneßmåla 12 RDr, och Botell Jons bd Vpbtt 13.
Rikzdaler, haffua och förde Håkon Nielßon och Jon Nielßon deras
Arffueloter ij samma gårdh, så at dhe äga Thuedelen aff Kåremåla
gårdh, och deras hustrur Ingridt Måns dotter och gertrudh Måns d. etc
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)