|
Av Christian Andersson - Lördag den 18 april 2020 kl. 22.50
|
Källa: Söderåkra C:2 och Söderåkra C:3
|
|
|
Av Håkan Andersson - Söndag den 19 april 2020 kl. 13.14
|
Reagerade på hennes efternamn. Har du kollat i källan så att det verkligen stämmer? Egentligen alla efternamn med början på Söderåkra...
|
|
|
Av Christian Andersson - Måndag den 20 april 2020 kl. 13.00
|
Behöver man kolla? Det har ju Blixt & Co redan gjort.
|
|
|
Av Håkan Andersson - Måndag den 20 april 2020 kl. 18.44
|
Vet inte vad Blixt och gänget gjort och inte gjort. Själv ser jag avskrivna register som en sekundär källa. Även om de skulle blivit kontrollästa och hur noggrann man verkligen är så kan fel slinka igenom. Därav kontroll.
|
|
|
Av Christian Andersson - Tisdag den 21 april 2020 kl. 20.19
|
Jag undrar vad Håkan Söderåkraerlund är för en jycke.
|
|
|
Av Håkan Andersson - Tisdag den 21 april 2020 kl. 23.50
|
Har inte en aning. Inget soldatnamn eller något sådant? Hantverkare?
|
|
|
Av Håkan Andersson - Fredag den 24 april 2020 kl. 01.07
|
Hur stor är databasen i Oskarshamn? Borde vara ett antal miljoner poster vid det här laget.
|
|
|
|
Av Håkan Andersson - Fredag den 24 april 2020 kl. 12.28
|
Det geografiska området har jag koll på i stora drag men inte antalet poster. Frågan är om de planerar ta resten av Blekinge också. Har för mig att de har börjat bearbeta Jönköpings län med början österifrån och fortsätter sedan västerut. Kanske de fortsätter med Östergötland också. Men det projektet väl är beroende av insatser från folk som renskriver kyrkböcker. Och tid tar det
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Fredag den 24 april 2020 kl. 14.31
|
Klicka på kommunnamnen på den sida som jag länkar till i mitt förra inlägg. Då ser du vad som finns från de olika församlingarna i respektive kommun. Antalet poster står inte, men det framgår vilka år som finns av de olika typerna av kyrkoböcker.
|
|
|
Av Christian Andersson - Fredag den 24 april 2020 kl. 15.55
|
Register kan vara till stor hjälp. Inte minst PLF:s databaser på CD/USB Men man ska inte okritiskt infoga det man hittar i sin forskning. Fadäsen när det gäller Söderåkra här ovanför är lätt att genomskåda. Dessvärre framgår det inte vilken version av PLF CD-3 det gäller: Post SÖD-D-2239 Joh. Dtr Söderåkraergren, Maria Hu. (ålder: 79 År) Påboda Död 26/5 1740 i Söderåkra (H) Övriga uppgifter Församlingskod: 083404 -------------- Källa: Söderåkra C 2 Normerade begrepp Efternamn: Joh. .dotter Söderåkraergren ------------------------------------------ Vad som är värre är att man tillför uppgifter om inte finns med notisen i ministralböckerna. Exempel: Post LIS-D-5876 Svensdtr, Ingrid Maria Född 25/12 1854 Dotter (ålder: 27) Yxnarum Nr 22 Död 18/1 1860 i Listerby (K) Anförvanter Bm Sven Stilling Övriga uppgifter Församlingskod: 108107 F. I Listerby -------------- Källa: Listerby F:1 Normerade begrepp Efternamn: Svensdotter Här har man lagt till ett födelsedatum som inte finns i dödboken. Varifrån uppgiften kommer framgår inte. Den hör inte hemma i registret. DDSS: http://ddss.nu/ddss/deathResult?dodID=205845 Digitala forskarsalen: https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0058125_00015#?c=&m=&s=&cv=14&xywh=229%2C940%2C3979%2C2754 ------------------------------------------ DDSS-projektet är nedlagt. SVAR-enheten i Kallinge flyttades till Bräkne-Hoby och lades ned strax dårpå. Så på där lär det inte komma mer. Inom Blekinge Släktforskarförening finns inte någon av eldsjälarna kvar. Nedläggning av föreningen var på gång men den räddades åtminstone tillfälligt vid senaste årsmötet. Så på den fronten ska vi nog inte vänta oss alltför mycket. Vad PLF har för ambitioner vet jag inte. ------------------------------------------ Det finns all anledning att diskutera fler register. Men den diskussionen hör kanske hemma på någon annan plats i forumet.
|
|
|
Av Håkan Andersson - Fredag den 24 april 2020 kl. 19.38
|
Jörgen! Redan kollat innan jag skrev mitt förra inlägg. Kanske får bli medlem där igen. Informationen kanske finns i deras medlemstidning emellanåt.
|
|
|
Av Håkan Andersson - Fredag den 24 april 2020 kl. 19.40
|
Christian! När du skriver att DDSS projektet är nedlagt. Vart har deras register/redan bearbetat material tagit vägen?
|
|
|
Av Håkan Andersson - Fredag den 24 april 2020 kl. 19.46
|
Sökte lite snabbt på nätet och hittar ingen information om nedläggningen. Kan i och för sig ha missat den. Är inte landsarkivet i Lund inblandad i detta projekt nå något sätt?
|
|
|
Av Christian Andersson - Fredag den 24 april 2020 kl. 21.00
|
DDSS register ligger kvar på nätet och kommer att göra så i fortsättningen. Däremot kommer det inte ske någon registrering efter vad jag har förstått. Riksarkivet inklusive landsarkiven har gjort / kommer att göra personalinskränkningar. Intäkterna har ju minskat betänkligt sedan kyrkböckerna släpptes fria på nätet. Jag trodde att Arkiv Digital skulle bli lidande av den lanseringen men det verkar ha blivit tvärtom.
|
|
|
Av Håkan Andersson - Fredag den 24 april 2020 kl. 21.52
|
Att registreringen kommer att upphöra kan ju så vara. Det som skulle kunnat påverka AD:s verksamhet är ju att man släppt det fritt på SVAR. Om man ser det rent ekonomiskt. Det som talar för AD är deras kvalité på bilder. Detta sparar ju de de gamla böckerna som folkbokföringen antecknas i fram till 1991. Det är slitaget jag tänker på. När jag jämför SVAR och AD så är det visserligen gratis på SVAR men hos AD är kvalitén mycket bättre så företaget lever nog på detta. Har för mig också att jag läst någonstans att Riksarkivet fick statligt stöd motsvarande det ekonomiska bortfallet i och med att det blev fritt på SVAR så den ekonomiska biten borde de inte kunna skylla på. (Ändrat av kontoinnehavaren den 24 april 2020 kl. 21.56.)
|
|
|
Av Håkan Andersson - Fredag den 24 april 2020 kl. 22.01
|
Det kanske kan lösa sig ändå med renskrivna församlingar. Hallands släktforskare (tror jag de heter) har ju täckt in de halländska församlingarna rätt så bra med renskrivna kyrkoböcker. Täckningsgraden känner jag inte till. PLF kanske tar Blekinge. Man kan ju hoppas. Sedan har vi ju Skåne.
|
|
|
Av Håkan Andersson - Onsdag den 28 december 2022 kl. 20.19
|
FLF En sak som jag funderat på. PLF:s tidning. Har de lagt papperstidningen och övergått till utgivning i Digital form?
|
|
|
Av Håkan Andersson - Torsdag den 29 december 2022 kl. 17.50
|
Har inte heller en aning om databasen framskrider sedan en tid tillbaka. De borde löpande få nya regiser. Så tillvida de inte lagt ner tillverkningen av dem.
|
|
|
|
|