Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Västergötland (övrigt)   >   Obestämd socken i Västergötland   >  
Anna Ullgren, född 1792, Göteborg
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2348) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson (Carina) - Fredag den 02 januari 2009 kl. 18.38
Hej.

Jag vet inte hur jag ska hitta rätt församling i Göteborg till min anmoder Anna Ullgren. Göteborg är stort och jag har aldrig forskat i så stora församlingar och i husförhören Anna Ullberg är med i så anges bara Göteborg som platsen hon kommer ifrån.

I Timmersdala, Västergötland, husförhör AI:2 bild/61 sid/56, så förekommer änkan, Anna Ullgren f. 7/1 1792 i Göteborg, då inhyses hos sin dotter Emelie Charlotta f. 16/12 1827, Timmersdala, här står Timmersdala men Emelie Charlottas födelse finns i Böja C:2 bild/7 sid/5 ( Böja är också Västergötland ).

Enligt Böja AI:1 bild/26 sid/39 så kan man se att Anna Ullgren var gift med en Anders Löfberg och de bodde i Sjöberga. Dessa två verkar till att ha flyttat väldigt mycket, då de får en dotter i Forshem, Västerötland 1819 och en dotter i Berg, Västergötland 1822.

Hur kan man forska vidare på Anna Ullgren och hur tar man bäst och lättast reda på var i Göteborg Anna är född ?

Jag har fått tipset att beta av alla Göteborgs församlingar och det är kanske det enda man kan göra ?

mvh
Carina
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2355) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Fredag den 02 januari 2009 kl. 19.53
Det fanns inte så många församlingar i Göteborg 1792; se sidan Göteborgs församlingar i Göteborgs Arkivguide.

Men det är ju möjligt att hon inte var född inom staden, utan i någon av grannsocknarna.

Vet du när hon ska ha flyttat från Göteborg? I så fall kan du gå till utflyttningslängderna för den tiden. Och om du har tur, så finns det en flyttattest bevarad i den västgötasocken hon flyttade till - vilken det nu var, hon har ju tydligen flyttat runt en del... :)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2357) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson (Carina) - Fredag den 02 januari 2009 kl. 20.33
Tack så mycket Jörgen och för att du hänvisade till sidan Göteborgs församlingar. Den var intressant att se. Jag trodde det fanns mer församlingar 1792 än vad det fanns. Det var också ett bra tips om utflyttningslängder men som du skriver så var hon ju rätt så rörlig av sig.

Tack.

Carina
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2372) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Anneli Isaksson (Stormalen) - Fredag den 02 januari 2009 kl. 22.22
Hej Carina!
Jag har ingen bättre lösning än att gå igenom alla församlingarna i Göteborg efter din Anna Ullgren. Det enda jag har hittat om din familj är:

nr 12 Handelsbetjänten Anders Löfberg med hustru inflyttad från Stockholm till Kårtorp i Forshem 1819 (Forshem B:1, s.90)
nr 54 And. Löfberg med hustru och barn utflyttade från Kårtorp till Berg 1822(Forshem B:1, s.103).

Trots att de skulle ha flyttat till Kårtorp så finns de inte i husförhörslängden under Kårtorp.

Vänliga hälsningar
Anneli
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2374) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson (Carina) - Fredag den 02 januari 2009 kl. 22.43
Hej Anneli.

Det var intressanta uppgifter du kommer med. Så de var inflyttade från Stockholm. Det var väldigt vad denna familjen flyttade. Du har rätt, det enda är nog att titta igenom Göteborgs församlingar och beta av dom en efter en.

Tack så mycket för dina intressanta uppgifter.

mvh
Carina
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2410) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Anneli Isaksson (Stormalen) - Lördag den 03 januari 2009 kl. 20.26
Hej Carina!
Jag har letat i Göteborgs Domkyrkoförsamlingen, Kristina, Hospital, Amiralitets och Marieberg. Det finns vad jag kan se ingen Anna med fader Ullberg under åren 1790-93 i de här församlingarna. Däremot har jag hittat en Anna född 9 jan 1792 i Garnisonförsamlingen (CI:10, s. 183), fader okänd, moder Helena Olofsdotter Lagerroth, 23 år gammal, faddrar enkorna Maria Samelia och Ingrid Thorell (Barnet föddes och döptes på Sahlgrenska sjukhuset). Det kan vara din Anna Ullgren, men det behövs mer bevis för att vara på säkra sidan.

Skogsvaktaren Anders Löfgren dör 26 juni 1840 på Stora Granhult i Böja, 50 år, 11 månader och 21 dag gammal av förkylning (Böja C:2, s.245).

Familjen finns på Stora Granhult, Böja (Lerdala AI:9, s.272). De flyttade dit från Sjöberga 1830.

Anders och Anna har fyra barn:
Aurora född 27 okt 1819 Forshem (Böja AI:1, s.39), finns inte i dopbok
Albertina född 29 mars 1822 Berg (Böja AI:1, s.39)
Emilie Charlotta född 16 dec 1827 Sjöberga, Böja (Böja C:2, s.5)
Carl Gustaf Birger född 9 jan 1831 Berg (Lerdala AI:9, s.272) finns inte i Berg, Böja eller Lerdala dopbok

Dottern Albertina dör 21 maj 1832 av slag, 10 år gammal (Böja C:2, s.241).

En del av det här hade du nog redan.

Vänliga hälsningar
Anneli Isaksson
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2414) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson (Carina) - Lördag den 03 januari 2009 kl. 22.51
Hej Anneli.

Tusen tack för dina uppgifter. Denna Anna i Göteborgs Garnison kan ju eventuellt vara en kandidat som är Anna Ullgren. Det tål att undersökas.

Det är en del nya uppgifter för mig. Bl a visste jag inte när Anders Löfberg dog. Och inte att de hade sonen Carl Gustaf Birger heller.

Dottern Auroras ( Aurora Sophia ) födelse finns i Forshem C:5 bild/14 sid/324.

Tack än en gång för din värdefulla hjälp.

Vänligen
Carina

(Ändrat av Carina den 03 januari 2009 kl. 23.00.)
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)