Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   USA   >   Källor   >  
Invandring till USA efter 1924
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2671) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ingemar Gollungberg (Imar) - Lördag den 17 januari 2009 kl. 12.25
Ellis Island har jag haft mycket nytta av men den sträcker sig bara till 1924. Finns det något annat ställe man kan söka när det gäller början av 30-talet?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2672) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Mats Ahlgren (Mats) - Lördag den 17 januari 2009 kl. 13.06
Det finns på Ancestry passagerarlistor från

New Orleans fram till 1945
New York fram till 1957.
Baltimore fram till 1948
Canadian Boarder Crossing fram till 1956
Philadelphia fram till 1945
Seattle fram till 1957
m fl
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2688) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ingemar Gollungberg (Imar) - Söndag den 18 januari 2009 kl. 00.32
Vet du om Svenska Amerikalinjens listor är med där elle finns de någon annanstans?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2694) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Laila Falk (Fala) - Söndag den 18 januari 2009 kl. 10.46
SAL passagerarlistor finns på Landsarkivet i Göteborg samt på Emigranternas Hus i Göteborg.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2701) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Söndag den 18 januari 2009 kl. 13.45
Laila

Vet du om detta gäller både in och utresor från Sverige och andra länder som SAL anlände/reste från? Är dessa filmade och så vidare?

Hälsningar

Håkan
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2713) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Laila Falk (Fala) - Söndag den 18 januari 2009 kl. 17.32
Endast utresor och de är inte kompletta. Jag sökte min far som åkte till Usa 1928 och han fanns inte med. Det var endast passagerare i 1:a och 2:a klass, tyvärr.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2714) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Söndag den 18 januari 2009 kl. 17.44
Okej. Tackar för svar.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2715) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ingemar Gollungberg (Imar) - Söndag den 18 januari 2009 kl. 20.35
Det verkar få bli så då att jag får vänta tills jag kommer till Göteborg och besöka Landsarkivet och där gå igenom Klövedals församlingsbok från början av trettiotalet om den finns tillgänglig på nåt sätt.

Där finns nog också i datorerna de CD som finns angående utvandrade personer från Sverige.
Stort tack till alla som svarat.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13968) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jessica N (Jessica) - Måndag den 22 juli 2013 kl. 14.19
Visserligen inte jag som skrev från början, men det här undrade jag också så tack så mycket. :)
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)