Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   USA   >   Efterlysningar   >  
Andrea Mattiasson född Åsberg 1884-05-13
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2843) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christer Jednell (Chrille) - Onsdag den 28 januari 2009 kl. 18.01
Jag undrar om någon vet när Andrea Carolina Adolfina Mattiasson född Åsberg (1885-05-13) åkte till USA?
Hon födde en son där Chester Adolf LeRoy Nordberg 1903-09-09 i De Kalp Illinois.
Jag vet att hon återkom till Svergige men inte när. Kan någon hjälpa mig med dessa uppgifter?

Christer
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2846) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Onsdag den 28 januari 2009 kl. 20.20
Hej Christer,

Med hjälp av CD:n Sveriges Befolkning 1890 hittade jag Andrea Carolina Adolfina född 1884-05-13 i SCB:s avskrifter av födda i Göteborgs Masthuggs församling.
Dotter till Karl Johan Andersson (Åsberg på CD:n men inte i SCB:s avskrifter) och Johanna Eliasdotter.

På CD:n Sveriges Befolkning 1900 fanns fortfarande Andrea hos sin familj boende i "6:e roten 3:e kvarteret L. F" i Masthuggs församling.

Om hon fick en son i De Kalb, Illinois 1903, måste hon alltså ha emigrerat mellan 1901 och 1903. Jag har sökt på www.ellisisland.org, men inte lyckats hitta henne.

Några skannade kyrkböcker för Masthuggs församling 1900-1903 har jag inte tillgång till, men dom kan möjligtvis finnas på AD Online.

Mvh//
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2849) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christer Jednell (Chrille) - Onsdag den 28 januari 2009 kl. 23.20
Hej och tack för de uppgifterna.
Jag det måste vara så att hon åkte till USA någon gång mellan 1900 och 1901. Jag har hittat henne i Haga församling Göteborg 1918 då
hon födde en son, men det är inte lätt att hitta var hon bodde i Haga om man inte har adressen.
Men jag vill få reda på till vilken församling hon kom till innan dess. Jag vet att sonen Chester inte var mer än några år när hon
återvänder till Sverige. Vet du om det finns något register för hemkommande Svenskar. Hon kan inte ha varit i USA så många år.

hälsn..
Christer
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2851) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Torsdag den 29 januari 2009 kl. 11.05
Det finns faktiskt en adress i SCB-utdraget av Haga födelsebok 1918 (fast 'koden' är kanske inte så lätt att tyda... :)):

Haga 1918

(Bilden från SVAR.)

Efter mannens namn står det "Ö. H. 21". Det betyder att de bodde i Östra Haga, tomt 21.

Och efter hennes namn står det "02 5/8", vilket jag gissar är deras vigseldag. Men jag kan inte hitta dem i Masthuggs eller Haga församlingar den dagen. Kanske gifte de sig i USA?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2852) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Torsdag den 29 januari 2009 kl. 11.35
Det enklaste sättet att få reda på när dom kom tillbaka till Sverige måste vara att gå via Hagas församlingsbok, den som täcker in 1918. Där bör finnas uppgifter om inflyttning, antingen det var direkt från Amerika eller via någon annan församling.
I Chesters personakt bör det väl också finnas uppgifter om när han kom till Sverige och till vilken församling.

Mvh//
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2860) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christer Jednell (Chrille) - Torsdag den 29 januari 2009 kl. 15.02


(Ändrat av Chrille den 29 januari 2009 kl. 15.12.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2861) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christer Jednell (Chrille) - Torsdag den 29 januari 2009 kl. 15.09
Tack än en gång för uppgifterna.
Ja det stämmer att hon gifte sig i USA jag hade en uppgift om årtalet 1902, så det verkar ju helt riktigt med giftemålsdatumet.
Tyvärr står det inget i Chesters (min morfars) personakt mer än att han föddes 1903-09-09 i DeKalp Illinois. När han återkom till Sverige står det inget om.
Jag antar att jag måste åka ner till Länsarkivet i Göteborg om jag skall hitta något mer. Jag skall ta och gå igenom Hagas församlingsbok och se om jag kan
hitta något från gatorna som ligger i Östra Haga.
hälsn..
Christer
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2862) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Torsdag den 29 januari 2009 kl. 15.21
Det är ju inte nödvändigt att åka till Landsarkivet, även om det är en mycket trevlig plats att vara på. :)
Du kan skriva direkt dit och be om hjälp:
Forskningsförfrågan
På den sidan finns länk till ett frågeformulär. Om du uppger alla uppgifter rör familjen - namn, födelsedata, adress - som finns i SCB:s utdrag som Jörgen la in ovan, så hittar dom lätt vidare i böckerna.

Mvh//
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2865) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Torsdag den 29 januari 2009 kl. 16.10
Varken Arkiv Digital eller SVAR har någon församlingsbok för 1918. Den senaste går till 1910 (och finns hos SVAR), men där finns de inte på den adressen. (De senare böckerna finns som sagt på landsarkivet.)

Böckerna är ordnade efter tomtnummer, så Östra Haga 21 var lätt att hitta. Det är annat än man kan säga om Masthuggs församlingsböcker, som inte verkar att vara förda varken geografiskt eller alfabetiskt... :)

Östra Haga 21 är förresten Pilgatan 7.

(Ändrat av Jts den 29 januari 2009 kl. 16.49.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2871) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christer Jednell (Chrille) - Torsdag den 29 januari 2009 kl. 17.24
Hej!

Jag gjorde som Lotta föreslog skickade en förfrågan till Landsarkivet (forskningsförfrågan). Få se om de kan hjälpa mig.
Kyrkoböckerna i Svar för Haga i Göteborg är ju för 1908 - 1934 och de är ju PUL. Så de får ju inte läggas ut ännu.
Konstigt att man inte lägger ut från 1908 - 1923 och väntar med 1924 - 1934 tills senare.

Vad gäller Masthugget så är det ett himla jobb att leta där. Man måste veta vilken gata men det är ändå ett jätte jobb att hitta familjen där.
Detsamma gäller även för Oskar Fredrik.

Vet någon av er om det finns något register där man kan hitta vem som enmigrerade till USA? Kanske det finns ett register även för hemvändande.

hälsn...
Christer
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2878) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Mats Ahlgren (Mats) - Torsdag den 29 januari 2009 kl. 19.39
Enligt CD Emigranten reser Andrea Åsberg, 18 år och från Göteborg, den 18 juli 1902 från Göteborg till Providence RI (Rhode Island) Källkod 70:442:29179

Enligt samma källa (fast Emibasdelen) begär Albin Nordberg, född 1877-07-13 i Ucklum, ogift brandkarl, flyttningsbetyg till Amerika 3 september 1900. Enligt Emiham reser han den 19 september 1900 och han säger sig resa till Providence RI. Källkod 66:213:14838
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2879) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Torsdag den 29 januari 2009 kl. 19.44
Vilken tur att man är envis! :)
Jag har lyckats hitta familjen i dom krångliga Masthuggsböckerna.

Av en slump "snubblade" jag på Karl Johan Andersson Åsberg när jag försökte hitta rätt adress i böckerna. Så här ser det ut i korta drag:

Masthuggs församling:
AI:19 1886-1892, sidan 2519, 5:e roten 89 A, Bäckegatan:
Andersson, Carl Johan, fabr.arb.
h Johanna Eliasdotter gifta 1880-11-14
Ida Bernhardina (o ä) född 1870-05-08 i Kungälv
Carl August Enoch (a n n) född 1880-05-17 i Karl Johan (jag vet inte vad "a n n" betyder)
Lily Victoria Sofia, född 1882-05-15 i Karl Johan
Andrea Carolina Adolfina, född 1884-05-13 i Masthugg
Ruth Judith Hildegard, född 1886-12-31 i Masthugg
Familjen överflyttad från Karl Johan, p 1220, 1883-05-01

AI:21 1886-1892, sid 3160, 6:e roten 5 qv. B E:
Här står: Carl Johan Andersson Åhsberg, m H 1 s 4 d

AI:23 1886-1892, sid 3982, 6:e roten 5 qv. B E Vegagatan 11
Hela familjen

Oscar Fredrik, AIIa:2 1894-1899, sid 667
Hela familjen plus dottern Sigrid Amalia född 1891.

AIIa:11 1899-1907, sid 1209:
Hela familjen.
Karl August Enok har fått "Led. bev. till Haga 13/9 06", flyttar till fol. 3900 1906-11-09.
Lilly Victoria Sofia Åsberg, flyttar till Malmö 1906-11-01
Andrea Carolina Adolfina flyttar till Amerika 1902-07-14.

Utflyttningslängden BII:2 1895-1905, sid 579:
nr 1558, 1902-07-14, Åsberg, Andrea Carolina Adolfina, o g sömmerska född 84, till Amerika.

AIIa:29 1908-1917, sid 570
Karl Johan Andersson Åsberg, hustrun Johanna Eliasdotter och dottern Sigrid Amalia flyttar till Lundby, Hisingen 1914-10-16.
Ruth Judith Hildegard flyttar till fol. 1840 1910-06-02.

Så där ja, då är det bara att försöka hitta när Andrea kom hem till Sverige igen, med sonen Chester och sin man Albin. :)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2880) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Torsdag den 29 januari 2009 kl. 19.46
Om vigseldatum 1902-08-05 i SCB:s avskrifter är korrekt, så hann hon väl nästan inte över Atlanten innan hon gifte sig. :)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2881) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Mats Ahlgren (Mats) - Torsdag den 29 januari 2009 kl. 19.52
När Andrea kommer fram till Boston den 31 juli 1902 ombord på Saxonia så är uppgifterna på passagerarlistan ändrade så det står omväxlande Providence, RI och De Kalb, Illinios, men det verkar som det som till sist gäller är De Kalb, Ill.

Hon ska till sin Cousin och namnet verkar vara A Norberg, 516 ?? St, De Kalb, Ill.

Undrar om detta är Albin? Var han släkt med Andrea eller var det ett sätt att lättare komma in i landet?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2883) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Mats Ahlgren (Mats) - Torsdag den 29 januari 2009 kl. 20.02
Det framgår av Emibas att Albin bor Gbg:s Oscar Fredrik, 11 rote 3/4 1-3 när han reser ut år 1900

Han finns en gång till i Emibas och det är när han 1930-09-29 som skild renhållningsarbetare åter emigrerar, fast denna gång till Köpenhamn , Danmark
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2884) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Torsdag den 29 januari 2009 kl. 20.06
Andreas far Karl Johan Andersson var född i Ucklum, så kanske det finns släktskap där?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2886) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christer Jednell (Chrille) - Torsdag den 29 januari 2009 kl. 20.43
Hej!

Än en gång tack för all hjälp.
Vad jag har hört var det så att det gällde att ha någon släkting eller resa med någon för att komma in i USA. Hon fick nämligen biljett och respengar
från Albin skickade till sig från USA. Andreas föräldrar var emot att hon åkte för hon var ju endast 18 år gammal då hon reste och Albin var ju 7 år äldre.
De träffades när hon endast var 16 år gammal, så det måste vara kärleken som fick henna att göra denna resa ensam till ett främmande land.
Att det var i De Kalb Ill är det ingen tvekan om det har min morfarsmor berättat och så står det även i Sveriges dödbok 1947 - 2006. (Chester Nordberg)
Jag har också fått reda på att efter det att Andrea födde Chester i USA så började hon längta hem till Sverige och reste till Göteborg. Maken Albin Nordberg
kom hem till Sverige något eller några år efter. Det är när (vilket år) hon kom tillbaka till Sverige som svårigheten för mig börjar att hitta henne. Vad jag ser så har hon inte bott hos sina föräldrar, utan måste ha fått tag på en bostad någonstans i Göteborg.

Som jag berättat tidigare hittade jag henne i födelseboken i Haga församling när hon födde Lars-Anders 1918. Därefter har jag koll på vad släkten bodde.
Vi var ett tag fem generationer min son Jonas, jag Christer, min mor Ulla, hennes far Chester, och hans mor Andrea. Jonas föddes 1967 i septeber och Andrea dog året efter 1968 i september.

Det finns en hel del att berätta om mina tidigare släktingar och något som man var väldigt noga med, var att hålla tyst om vad som hände när Andrea kom tillbaka till
Sverige.
hälsn...
Christer
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3026) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christer Jednell (Chrille) - Torsdag den 05 februari 2009 kl. 19.20
Hej Mats!

Vet du om man kan hitta i CD Emigranten och/eller i Emibas när någon kommer tillbaka till Sverige?
Om så är fallet skulla jag gärna vilja få reda på vilket år Andrea kom tillbaka till Göteborg och Sverige om detta är möjligt

Christer
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3038) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Mats Ahlgren (Mats) - Torsdag den 05 februari 2009 kl. 23.27
Tyvärr är det bara utresor som finns
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)