Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   USA   >   Efterlysningar   >  
Anton Alrik Andersson, född 2/11 1892 i Söderåkra
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16930) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Onsdag den 02 november 2016 kl. 19.19
Anton Alrik Andersson föddes 2/11 1892 i Söderåkra och han blev överförd till obefintlighetsboken den 19/2 1920. Själv har jag fått veta av nu levande släktingar att han flyttade till Nordamerika.

Vad hände honom sedan?

Söderåkra AIIa:5 s.1399

Hälsningar

Håkan
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16932) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Bengt Johansson - Torsdag den 03 november 2016 kl. 14.06
Det finns en Declaration of Intention från år 1926 för Anton Alrik Anderson, lighter captain, 848 55 St, Brooklyn, New York, född 2 november 1892 i Skallenas, Sweden. Han anger att han kom till New York med Drottningholm den 20/4 1915. Han var nu gift med Emelia, född i Sverige.

Han nämns på ett World War I draft registration card från år 1917: Anthony Anderson, Manhattan, New York, född 2 november 1892 i Kalmar, Sweden. På frågan om han hade någon tidigare militär tjänst svarade han gunner, navy, Sweden. Hans yrke anges till Lighter Capt, Ward Line, Pier 13, East River.

Det finns även ett World War II draft registration card från år 1942 för Alrik Anton Anderson, 848 55 St, Brooklyn, New York, född 2 november 1892 i Kalmar, Sweden.

1940 års census tar i New York, county Kings, Brooklyn, på adressen 848 55th Street upp:
Alrik Anderson, 47, född i Sverige.
hustru Amelia, 50, född i Sverige.
och en 16-årig dotter, men eftersom hon ju fortfarande kan leva skriver jag inte ut namnet. Istället skickar jag över en kopia av censusbladet. (Familjen finns på raderna 11-13.)

Social Security Applications and Claims Index, 1936-2007 (hos Ancestry) tar upp:
Name: Alrik Anton Anderson
SSN: 704016077
Birth Date: 2 Nov 1892
Death Date: 14 Nov 1960
Claim Date: 8 Dec 1960
Type of Claim: Death Claim
Notes: 27 Oct 1978: Name listed as ALRIK ANTON ANDERSON
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16934) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Torsdag den 03 november 2016 kl. 18.02
Tackar för information. Ett par funderingar:

Finns det någon site där man kan få veta var i USA de är begravda?

Ett "draft registration card" innebär inte att de deltagit i kriget om jag förstått det rätt. Skulle de stå till förfogande för krigstjänst med ett sådant kort?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16936) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Torsdag den 03 november 2016 kl. 18.08
Finns 1920 och 1930 års census att tillgå på samma sätt?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16937) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Bengt Johansson - Torsdag den 03 november 2016 kl. 19.25
Möjligen är det han som är begravd på The Evergreens Cemetery, Brooklyn, New York, men dödsdatumet anges till den 18/11 1960 och inte den 14/11 1960 som det anges i Social Security Applications and Claims Index, och eftersom födelsedatum inte anges är det osäkert om det verkligen handlar om Anton Alrik Andersson.

Det var frågan om allmänna registreringar av män av vissa åldrar.

Det finns census för 1920 och 1930, men jag har inte hittat honom där.

Jag har kopierat hans Petition for Citizenship.

Alrik


Det anges där att hans hustru Emelia var född den 22/7 1888 i Torso, Sweden. Det kan därför handla om den Emilia Magdalena som enligt Torsö C:5, sidan 229, föddes den 22/7 1888. Föräldrar: David Borg och Kristina Hellberg.
Emigrant-CDn tar upp Emelia M Borg, 18, Torsö, om lämnade Göteborg för New York 1906-09-19. Hon kom tydligen tillbaka, för Emigrant-CDn tar också upp Emelia Magdale Borg, 28, Torsö, som lämnade Göteborg för New York 1916-10-28.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16938) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Torsdag den 03 november 2016 kl. 20.31
Får tacka före all information jag fått om Alrik.

Har också hört att Alrik haft ett barn vilket framkommer av informationen som jag fått men att hon är avliden några år in på 2000-talet. Vet inte om hon har egen familj.
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)