Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   USA   >   Allmänt   >  
11 septembsr 2001
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19599) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Söndag den 12 september 2021 kl. 05.04
På svt,se kan man läsa följande

Blekingeborna om 11 september: ”Inget man glömmer”

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/sa-minns-blekingeborna-9-11 [publicerat 11 september 2021 kl 05:30]

Men hur bra minns man? I nyhetsinslaget sägs det bland annat:

”Ungarna skulle göra sig i ordning för skolan”

”Lärarna rullade in en tv. Vi kollade på nyheterna en hel dag, följde utvecklingen.”

Första planet dundrade in i World Trade Center den 11 september klockan 08.46 lokal tid. Jag får det till klockan 13.46 svensk tid. Det är knappast vid den tiden ungarna gör sig sig i ordning för skolan. Det var snarare dags för de yngre eleverna att gå hem från skolan. I det andra exemplet så måste det ha varit dagen efter som lärarna rullade i en tv. Att det var den 12 september man kollade på nyheterna en hel dag. När jag vid tidigare tillfällen har frågat andra som med bestämdhet minns att det var på morgonen det hände. Man kopplar ihop det vad man själv gjorde den morgonen.

Varför är det så? Beror det på att man blandar ihop tiden i New York och tiden i Sverige. Hade det varit klockan 08.46 svensk tid hade det fortfarande varit natt därborta. Jag var i USA när det hände och jag minns väl. Att jag minns rätt beror troligtvis på att jag inte var hemma i vardagen. Jag fick min minnesbild bekräftad i ett email jag fick igår:

Hi Christian
I clearly remember this day 20 years ago. At about 9 AM, you were out on my back porch having a cigarette, and I just turned on the TV for the news. There it was: The tower was on fire. It was a terrible day with about 3000 people dying.
Later in the week we went to Rock Island Illinois to attend the National Genealogy Conference.
Henry celebrated his 95th birthday on 31 August. He is slowing down but still getting around. I am still doing fine, and I hope you are also. No Covid for any of us in the family.
Take care.
Floyd

Floyd trodde först att det var en trailer för någon katastroffilm. Men när det andra planet kom förstod vi att det var på riktigt. Resten av tiden i USA blev märklig. Vi kom iväg till de "amerikanska släktforskardagarna". Jag hade räknat med att stöta ihop med en svensk delegation men bland annat Ted Rosvall och Annika Otfors. Men de fick vända hem. Jag tror de kom till Paris men där kan mitt minne svikta.

Vi kom iväg med den flighten vi hade bokat. Det var rena turen för det var den första förbindelsen sedan 11 september från Chicago till Schiphol. Det tog fem timmar i säkerhetskontrollen så det stod klart redan där att vi skulle missa anslutningen till Sturup. Personalen på flygplatsen ville boka om oss till Arlanda och erbjöd sig att ordna med hotellrum i Stockholm. Jag undrade om vi inte kunde få flyga till Kastrup istället. Men det är ju i ett annat land. Men det gick bra. Vi hade bilen i Svedala och på den tiden var det direkttåg från Kastrup till Svedala. Nu mellanlandar tåget i Malmö har jag hört berättas. Se det var en resa man minns.

I inslaget på svt.se nämner man nämns mordet på Olof Palme och terrordådet på Utøya. Mordet på Palme minns jag mycket väl men massakern på Utøya minns jag inte mycket av.
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)