Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Forskningsprojekt   >   Nationella forskningsprojekt i Sverige   >  
Namn åt de döda (NÅDD) och Sveriges dödbok
Här diskuteras registreringsprojektet "Namn åt de döda (NÅDD)" samt CD-skivorna "Sveriges dödbok" (som är ett resultat av NÅDD).

OBS! Det är enbart projektet samt skivornas innehåll och funktion som diskuteras här. Efterlysningar görs under respektive landskap och socken (alltså inte här), så att alla diskussioner som rör en viss socken samlas under den socknen oavsett vilka källor som används.
    Diskussioner Senaste inlägg Antal
Namn åt de döda (NÅDD) och Sveriges dödbok [äldre inlägg 01] 2020-06-11 12.22 25
Namn åt de döda (NÅDD) och Sveriges dödbok [äldre inlägg 02] 2020-06-12 19.54 25
Namn åt de döda (NÅDD) och Sveriges dödbok [äldre inlägg 03] 2024-03-08 14.09 25
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21002) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Lördag den 09 mars 2024 kl. 07.11
Mera märkligt:

1816-02-29
Andersdotter, Hanna
Astinsmåla 75
Död 16/2 1869.
Kyrkobokförd i Jämshög (Blekinge län, Blekinge).
Född 29/2 1816 i Jämshög (Blekinge län, Blekinge).
Gift kvinna.
Anm:
Födelsedata enligt jemshog.dk
--------------
Motsvarande folkbokföringsförsamling(ar) 1/1 2020:
Jämshög, Olofströms kn (Blekinge län, Blekinge)
Källor:
DB, HFL (sida: 646)
Post-ID:
SDB7_11541147


Varför hävisar man till anonym utländsk nätsida. Varför kontrollerar man inte källorna som 'jemshog.dk' hänvisar till? De bör rimligen vara originalkällorna. Varför hänvisar man till en sekundärkälla vid registrering av 'Sveriges Dödbok'?

Någon nätsida med adress 'http://jemshog.dk/' verkar inte existera:

Webbplatsen kan inte nås Kontrollera om det finns ett stavfel i jemshog.dk.
Om stavningen är rätt testar du att köra nätverksdiagnostik för Windows.
DNS_PROBE_FINISHED_NXDOMAIN
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21003) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Lördag den 09 mars 2024 kl. 08.19
Domänen jemshog.dk är inte ens registrerad. Men den kan ju ha varit det tidigare.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21004) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Lördag den 09 mars 2024 kl. 12.57
Detta torde vara originalkällan när födelseboken har blivit förstörd:

Jämshög AI:4 (1822-1833) Bild 40 / sid 36 (AID: v95921.b40.s36, NAD: SE/LLA/13196)

Om det hade funnits en bouppteckning efter en eller båda föräldrarna hade det styrkt föräldraskapet. Någon vigselbok finns inte för Jämshög den aktuella tidsperioden.

Vid vigslar i Jämshög noterades ofta föräldrarna. Inte ens brudarnas oäkta fäderna kom undan. Dessvärre tycks inte Hanna gift sig. Förutom i 'Sveriges Dödbok'.

-----

Tillägg: Det borde kanske heta primärkälla i det här fallet i stället för originalkälla?




(Ändrat av kontoinnehavaren den 09 mars 2024 kl. 14.04.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21007) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Måndag den 11 mars 2024 kl. 18.47
1819-01-31
Håkansdotter, Hanna
Isaksmåla
Död 14/6 1876.
Kyrkobokförd i Kyrkhult (Blekinge län, Blekinge).
Född 31/1 1819 i Jämshög (Blekinge län, Blekinge).
Gift kvinna (15/12 1848).
Anm:
blekingesf.se
--------------
Motsvarande folkbokföringsförsamling(ar) 1/1 2020:
Kyrkhult, Olofströms kn (Blekinge län, Blekinge)
Källor:
DB, HFL (sida: 247)
Post-ID:
SDB7_11633329



Jag förstår inte var blekingesf.se kommer in i bilden. Det finns ju födelsebok, vigselbok och dödbok.

Födelse: 1819-01-31 Hanna; Håkan Svensson; Slätten; Inga Ingemansdotter; Hemingsmåla; Jämshög

Vigsel: 1848-12-15 John Olsson Skogman; Isaksmåla; Hanna Håkansdotter; Isaksmåla; Jämshög

Död: 1876-06-14 Hanna Håkansdotter; Isacsmåla; John Olsson Skogman; make; Kyrkhult
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21010) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Tisdag den 12 mars 2024 kl. 07.20
Jämshögsdatabasen verka ha återuppstått i ny regi. Blekinge släktforskarförening tycks ha övertagit Maj-Britt Sundins livsverk.

Blekinge Släktforskarförening: https://www.blekingesf.se/

Jämshögsdatadatabasen: https://www.blekingesf.se/jamshog/jamshogs.htm

Hanna Håkansdotter född 1819-01-31, död 1876-06-14: https://www.blekingesf.se/jamshog/jamshogk/sidag/h____qsg.htm

--------

Jämför: https://jamshog.net/ovrigt/jhgdatabasen/jhgdatabasen.htm
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21011) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Allan Sjöö - Tisdag den 12 mars 2024 kl. 08.14
Hej

Jag hittade ett fel i Jämshögsdatadatabasen.

Matilda Christina Adolfina Almstedt, född 1874-02-21 i Skepperstad (Jönköpings län).

Hennes efternamn är Ahnstedt

mvh Allan
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21012) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Tisdag den 12 mars 2024 kl. 10.52
Så här står det på jamshog.net:

Jämshögsdatabasen 4 oktober 2023
Maj-Britt Sundin majbritt.sundin@gmail.com
Målet var att få med alla personer som någon tid varit bosatt i Jämshög och/eller Kyrkhult, d.v.s nuvarande Olofströms kommun och gärna del av deras släkt. Aktuell tidsepok: 1700-, 180- och mindre del av 1900-talet.
OBS. Det finns fel, det finns dubletter och det finns ogjorda kopplingar. Man måste själv kontrollera uppgifterna.


Den reservationen försvann när Blekinge Släktforskarförening övertog Jämshögsdatabasen.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21026) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Lördag den 16 mars 2024 kl. 17.29
Här är det en hund begraven:

1792-10-08
Fältman, Peter
Duverum
Död 12/3 1869.
Kyrkobokförd i Jämjö (Blekinge län, Blekinge).
Född 8/10 1792 i Ramdala (Blekinge län, Blekinge).
Änkling.
--------------
Motsvarande folkbokföringsförsamling(ar) 1/1 2020:
Jämjö, Karlskrona kn (Blekinge län, Blekinge)
Källor:
DB, HFL (sida: 249)
Post-ID:
SDB7_11537574


1792-10-08
Fältman, Peter
No. 67 Lökarydsmåla
Död ?/8 1853.
Kyrkobokförd i Jämjö (Blekinge län, Blekinge).
Född 8/10 1792 i Ramdala (Blekinge län, Blekinge).
Änkling (1834).
Anm:
Enligt uppgift död i choleran i Carlskrona.
--------------
Motsvarande folkbokföringsförsamling(ar) 1/1 2020:
Jämjö, Karlskrona kn (Blekinge län, Blekinge)
Källor:
HFL (sida: AI:15 (1851-1855) sid 309)
Post-ID:
SDB7_13999347


Jämjö (K) AI:20 (1866-1870) Bild 253 / sid 249 (AID: v95894.b253.s249, NAD: SE/LLA/13195)

Jämjö (K) AI:15 (1851-1855) Bild 159 / sid 309 (AID: v95889.b159.s309, NAD: SE/LLA/13195)

Det är ingen tvekan om att den 'övre posten' är korrekt. Jag tror eller rättare sagt övertygad om att den 'nedre posten' är en förväxling. Hur kan jag inte klura ut. Det var koleraepedemi i Karlskrona 1853 och det dog folk i mängder inte minst i augusti. Det dog omkring 1000 personer under augusti och september. De som tillhörde flottan är med i Amiralitets dödbok [finns på ddss.nu]. Många av dem är inte med i hemsocknens dödbok. När det gäller civila så är de med i stadsförsamlingens dödbok. När det gäller utsocknes civila verkar det variera.

https://www.diginpast.se/ostkanten/swe/kg/salto/index.html

https://www.diginpast.se/ostkanten/swe/kg/salto/html/p00000001.html

Jag anser att den undre posten bör tas bort från dödskivan. Och en anmärkning läggas till i den övre. Har någon andra någon annan synpunkt?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21027) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Lördag den 16 mars 2024 kl. 21.43
Jag tror inte att det är en förväxling, utan att uppgiften om koleran 1853 är ett falskt rykte som nått Jämjö-prästen.

I Jämjö AI:7 (1828-1836) finns Petter Fältman i Duverum (uppsl. 211; AID v95881.b216.s211), med noteringen "Skriven på socknen".

Och i AI:9 (1836-1840) finns han "På socknen" (inget sidn:r; AID v95883.b217).

I AI:11 (1841-1845) finns han under "Lösdrivare" (uppsl. 506; AID v95885.b258.s506), med marginalnoteringen "På sockn.", vilket förmodlgen är därifrån han överförts. Och i anmärkningskolumnen står "Sedan 1840".

I AI:13 (1846-1851) är han kvar under "Lösdrivare" (uppsl 614; AID v95887.b305.s613), men överfördes till "På socknen" (uppsl. 614) 1846.

Och i AI:15 (1851-1855) är han kvar "På socknen" (uppsl. 309; AID v95889.b159.s309). Och här finns noteringen "enl. uppgift död i choleran i Ckrona 1853 i Augusti", alltså den noteringen som finns på dödskivan.

Sedan finns han inte med under "På socknen" eller liknande listor i slutet av AI:17 (1856-1861) och AI:19 (1861-1865). Han var ju död...

Men i AI:20 (1866-1870) dyker han plötsligt upp i Duverum (uppsl. 249; AID v95894.b253.s249). Och han noteras där som överförd från "En äldre (år 1843) Husförh. Längd" två veckor efter sin död, förmodligen när prästen fick attesten från Lösen. I anmärkningskolumnen står nämligen "Död o. begr. i Lösen, der han vistats i många år", en anmärkning som saknas på dödskivan.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21028) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Lördag den 16 mars 2024 kl. 22.11
Han finns också i Lösens dödbok (FI:2, uppsl. 34; AID v96403.b38.s34), noterad som "Lösdrifvare i Jemjö försa:g". Och i anmärkningskolumnen står "Avisbref till P. Emb. i Jemjö den 27/3 69", alltså samma dag som han överfördes från den gamla hfl:en där, vilket betyder att brevet måste ha kommit fram samma dag. Det var före "Postnords" tid... :-)

(Ändrat av kontoinnehavaren den 16 mars 2024 kl. 23.03.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21029) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Lördag den 16 mars 2024 kl. 23.34
Med andra ord. Han som dog 1853 fanns inte och ska tas bort. Kan det ha varit Peter Fältman själv som spred ryktet om sin död?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21030) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Söndag den 17 mars 2024 kl. 00.03
Jo, han som dog 1853 finns - men han dog inte. :-)

- Är det inte Petter Fältman som sitter där borta?

- Nej, han är död.

- Han rör ju på sig.
:-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21034) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carin Olofsson - Söndag den 17 mars 2024 kl. 09.56
Ni vet väl om att det finns en funktion i Sveriges dödbok som heter "Rapportera fel"?
Hoppas ni har rapporterat alla dessa fel där så att det blir rätt i nästa utgåva. Det är nog inte så många som hittar rättelserna här.
Skulle rättelserna inte få plats i formuläret, maila direkt till projektledaren Anders Berg på dodbok@rotter.se.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21035) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Söndag den 17 mars 2024 kl. 16.32
Hej Carin. Jo det känner jag till. Det är något fel med felrapporteringsverktyget. Det fungerar inte med den Windows-version jag använder plus den webbläsare jag har som default. Anders vet om detta. Men han vill inte ha fler mejl med felrapportering från mig. Jag söker inte fel utan kollar mot min egen forskning.

Jag kommer inte att använda mig av nästa version av Sveriges Dödbok. Jag har snart forskat färdig. Att gå ned till 1815 är inte särskilt genomtänkt. Det blir ännu mer fel och brister. Och det stjälper mer än det hjälper.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21036) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carin Olofsson - Söndag den 17 mars 2024 kl. 17.09
Hej Christian. Tror inte det är så mycket fel att det stjälper mer än det hjälper. Om 90 procent är rätt så tycker åtminstone jag att det är en bra hjälp. Det är trots allt en andrahandskälla, så man måste alltid kolla själv också. Även före 1815 finns det mycket korrekt information att hämta från Sveriges dödbok, så jag för min del kommer att använda mig även av nästa version. Har haft väldigt mycket nytta av de hittills utkomna versionerna.
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)