Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Båhuslän (Bohuslän)   >   Holta (Hålta)   >  
Wetterling
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2198) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson - Torsdag den 11 december 2008 kl. 22.56
Jag har i mina anteckningar.
Per Wetterling född år 1877.Vem är denne man.
Jag vet ej var jag har fått uppgiften ifrån.
Jag försöker finna ut om det är något samband med Nicolaus Wetterling född 1791. Min förfader.
Jag har även juliana Wetterling,eller Juliana Vallin.
Ibland tror jag att Juliana är mor till Nicolaus,men det är hon nog inte.
Är det någon som känner till nägot om dessa personer.
Den minsta ledtråd är värdefull för mig.
Mvh.Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2199) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Allan Sjöö - Fredag den 12 december 2008 kl. 13.52
Hej

På anbytarforumet finns en diskussion om släkten Wetterling
Anbytarforum » Släkter » Övriga släkter T–Z » Wetterling http://aforum.genealogi.se/discus/messages/576/14638.html

Jag har inte hittat något om Per och Nicolaus, men i Disbyt finns det en Juliana Wallin

Lars Wetterling
barn födda 1769 Västra Tunhem, Älvsborgs län;
barn födda 1776 Träslöv, Hallands län;
barn födda 1779 Tvååker, Hallands län;
Gift med Juliana Pettersdotter Wallin
f 1740 Asmundtorp, Malmöhus län (**) ;
Christina Larsdotter Wetterling Wallin
f 1769 Västra Tunhem, Älvsborgs län (**) ; d 1773 Vinberg, Hallands län (**) ;
Christina Larsdotter Wetterling Wallin
f 1776 Träslöv, Hallands län (**) ;
Petter Werner Westerling
f 1779 Tvååker, Hallands län (**) ;
Annica Larsdotter Wetterling Wallin
barn födda 1782 Värö, Hallands län;

mvh Allan
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2200) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Allan Sjöö - Fredag den 12 december 2008 kl. 14.26
Hej

Jag hittade en diskussion till om släkten Wetterling på anbytarforumet

Anbytarforum » Särskilda forskningsområden » Forskning om resandesläkter » Resandesläkter A-Ö » Wetterling / Westerling
http://aforum.genealogi.se/cgi-bin/discus/discus.cgi?pg=topics

mvh Allan
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2201) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson - Fredag den 12 december 2008 kl. 15.35
Tack Allan.
Jag skall arbeta vidare med detta.
Mvh.Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2202) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson - Fredag den 12 december 2008 kl. 16.18
Allan.
Det finns en CD
Svenska Ortnamn 1999
Den är bra att ha
Mvh.Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2203) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Allan Sjöö - Fredag den 12 december 2008 kl. 18.48
Hej

Jag har inte Svenska Ortnamn 1999

Jag brukar använda följande källor:

Lantmäteriets kartsök, http://www2.lantmateriet.se/ksos/index.html

Ortnamnsregistret, http://www2.sofi.se/SOFIU/topo1951/_cdweb/index.htm

Mina egna generalstabskartor och topografiska kartor, över min del av Småland

mvh Allan
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2204) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson - Fredag den 12 december 2008 kl. 22.51
Allan.
Detta med Wetterling i Holta,det blir inte lätt,men jag måste ju göra något när Gumman min löser korsord.
Ja ä en gammel gubbe sen fotogenlampans tid,så det är svårt att hänga med nu.
Vilka sköna kvällar det var när Mor skruvade ner fotogenlampan,så det inte skulle gå åt för mycke nafta.
Allan, är du också ålderstigen.Hur kan du bo i Småland,där kan man väl inte fiska makrill.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2205) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Anders Berg - Lördag den 13 december 2008 kl. 11.27
Det finns en lång diskussion om trumslagaren Nicolaus Wetterling på Proveniens

http://proveniens.ifokus.se/?MessageId=f4247a4a-b4a7-4aaa-9b77-391942e789d8

Där framkommer att han är son till trumpetaren Anders Spargren.

Tänkte det kunde vara bra att länka dit så det inte görs onödigt dubbelarbete!

(Ändrat av kontoinnehavaren den 13 december 2008 kl. 14.15.)
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)