Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Båhuslän (Bohuslän)   >   Naverstad   >  
Amanda Olausdotter, född 1877-01-10, Fagerhult
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post960) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Bertil Karlsson - Lördag den 04 oktober 2008 kl. 21.07
Finns det någon som forskat på Amanda Olausdotter, född 1877-01-10 i Naverstad (Bohuslän)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post963) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Lördag den 04 oktober 2008 kl. 21.57
Hej Bertil

Är du säker att hon är född i Naverstad? Det finns en Hilda Amanda, född 12/1 1877 i Naverstad som dotter till Olaus Olsson och Johanna Hansdotter i Göthbergshagen men hon avlider 1880, 3 år gammal

Hälsningar

Håkan
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post968) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Laila Falk - Lördag den 04 oktober 2008 kl. 22.51
Har du några andra uppgifter om henne? Kanske platsen hon bodde på? Var hon gift i Naverstad, barn???
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1000) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson - Söndag den 05 oktober 2008 kl. 17.40
Enligt en gammal uppgift på AF är Amanda Olausdotter född i Naverstad 1881-01-10 istället.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1010) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Söndag den 05 oktober 2008 kl. 18.55
Hej

Om jag skall fortsätta på Carinas uppgift så är Amanda född i Fagerhult, Naverstad, 10/1 1881 som dotter till hemmansägaren Olaus Hansson och Amalia Olofsdotter.

Ovan hämtat från Släktdatas register över födda.

Efter att ha sökt även i vigselregistret över Naverstad församling så fann jag även där en uppgift som kan passa in på Amanda, nämligen:

Gift 1907 10/12 i Naverstad församling, hemmansägaresonen Herman Olsson i Östra Kärra i Segerstad socken och hemmansägardottern Amanda Olausdotter i Fagerhult, Naverstad socken.

Undrar just om detta kan passa in

Mvh

Håkan
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1015) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Laila Falk - Söndag den 05 oktober 2008 kl. 19.56
Som Carina påtalar så föds ett tvillingpar, 1881-01-10, på Fagerhult i Naverstad socken. Det är Augusta och Amanda. Amanda utvandrar till USA 1899 till en tidigare utvandrad syster Justina som åkte 1891.Amanda åker till Norge 1902-05-30. Möjligheten finns ju att hon åkte därifrån till sina systrar i Amerika.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1018) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Söndag den 05 oktober 2008 kl. 20.55
Hej igen

Som ett tillägg efteratt ha tittat i församlingsboken för Naverstad församling så återkom Amanda från Norge till föräldrahemmet i Fagerhult den 22/1 1904 för att sedan flytta till Segerstad församling i Värmland i samband med vigseln med ovanstående.

Föräldrarna, Olaus och Amalia, flyttade 1911 från Fagerhult och bosatte sig i Möre, även detta beläget i Naverstad. Olaus avled där 8 år senare, nämligen 1919 23/4 och modern blev överförd till obefintlighetsboken 1921 4/11 tillsammans med fosterdottern Gerda Alfrida, född 1895 13/3 i Masthugg församling och en oäkta dotterson, Karl Albert, född 1901 7/8. Står också antecknat i församlingsboken "I Norge 1920".

Mvh

Håkan
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1045) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Måndag den 06 oktober 2008 kl. 17.10
Har också glömt och tala om att Olaus Hanssons födelsedatum anges till 11/5 1842 och Amalia Olofsdotters till 17/4 1844.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1054) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Bertil Karlsson - Måndag den 06 oktober 2008 kl. 19.05
Hej Håkan, Carian och Laila!
Tack för alt jobb ni lagt ner. Det stämmer att min mormor Amanda varit i Norge ett tag och arbetade som piga men jag hörde aldrig att Amanda utvandrat till USA. Det måste vara Augusta som Laila menar.
Dom var ju tydligen 7 barn i familjen efter Olaus och Amalia. Undrar hur deras levnadsöden blev?
Har ni någor tips om var jag kan söka? Jag är nybörjare på det här så jag är tacksam för hjälp.
MVH Bertil
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1065) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Måndag den 06 oktober 2008 kl. 21.21
Fagerhult, Naverstad

Bonden Olaus Hansson, född 1842 11/5 i Naverstad församling
Gift 20/8 1869 i Naverstad med
Amalia Olofsdotter, född 17/4 i Naverstad församling

Olaus och Amalia flyttar 1911 från Fagerhult till Möre i Naverstad socken där de senare avlider.

Barn:

Justina Emilia, född 25/12 1870 i Naverstad, Utvandrade till Amerika 8/5 1891. Inflyttade fån Amerika till föräldrahemmet i Fagerhult 3/5 1895. Utflyttade åter till Amerika 1896 1/5.

Hilma Olivia, född 3/12 1872 i Naverstad, Bor i Fagerhult. Får en son utom äktenskapet den 12/9 1895 som heter Herman Emanuel. Hilma Olivia flyttar till Möre i Naverstad församling 1910 och gifter sig med änklingen och hemmansägaren Kalle Alfred Andersson, född 1866 4/8 i Naverstad. Kalle hade flera barn i sitt första änkenskap. I äktenskpet med Hilma Olivia föds dottern Hanna Vendela Maria den 6/4 1911. Hilma Olivias första barn kvar hos ovannämnda Olaus och Amalia. Familen bodde 1921 i Möre, Naverstad församling. Vidare öde obekant.

Karl Viktor, född 22/3 1875 i Naverstad, utvandrat till Amerika den 21/7 1893, åter till föräldrahemmet i Fagerhult från Amerika 3/5 1895. Fått hinderlöshetsintyg till Backestads församling i Norge 10/5 1901. Gift 27/10 1901 med Karin Andrea Hansen, född 1876 5/1 i Buskerud amt, Lier i Norge. Inflyttad från Backestad till Fagerhult i Naverstad församling den 23/3 1903. En son i äktenskapet är känt, född 26/1 1903. Kan finnas fler barn. Familjen är överförd till obefintlighetsboken 1907 med noteringen: "Vistas i Norge".

Johannes, född 14/10 1877 i Naverstad, avlider 12/12 1879

Augusta , född 10/1 1881 i Naverstad, Utvandrat till Amerika den 10/5 1899

Amanda, född 10/1 1881 i Naverstad. Amanda utflyttar till Norge 30/5 1902. Hon återvänder från Norge till föräldrahemmet i Fagerhult, Naverstad församling den 22/1 1904. Hon gifter sig den 10/12 1907 i Naverstad församling med Herman Olsson, född 22/11 1877 i Segerstad församling i Värmland. Hon utflyttar till Segerstad den 17/12 1907 och återvänder till Fagerhult med sin familj den 22/4 1910. I Segerstad församling har dottern Sigrid Amalia fötts den 5/12 1908. Familjen återvänder till Segerstad 12/8 1910 och deras vidare öde finns att följa i Segerstad församling.

Johan Albert, född 21/10 1883 i Naverstad, avliden 25/1 1884

Otto Emanuel, född 15/1 1885 i Naverstad, avliden 9/1 1895

Johan Alfred, född 20/4 1889 i Naverstad, avliden 22/7 1895


I familjen antecknas även fosterdottern Gerda Alfrida, född 13/9 1895 i Masthuggs församling i Göteborg. Fosterdotterns föräldrar antecknas som okända.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1067) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Måndag den 06 oktober 2008 kl. 21.30
Annars har du avskrivna register för Naverstad på följande länk:

www.slaktdata.org

Då SVAR upphör med att låna ut mikrokort sedan en tid tillbaka så är följande länk värd att använda om du vill forska över nätet. Men då är bredband att föredra före modem:

http://www.arkivdigital.se/

Annars är ett besök på landsarkivet i Göteborg som har mikrokort och orginalböcker på plats eller biblioteket i Tanum som också bör ha mikrokort över kyrkobokförningen i nämnda kommun.

Som ett litet tillägg så kan jag också nämna att gården i Fagerhult har gått i släkten i alla fall från Olaus Hanssons föräldrar (Hans Engelbrektsson (levde 19/2 1801 - 26/6 1886) och Justina Karlsdotter (levde 1812 30/5 - 1872 8/5)) och farföräldrar Engelbrekt Olsson och hans hustru Oleana Johansdotter. Längre än så har jag inte kollat.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1084) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Bertil Karlsson - Tisdag den 07 oktober 2008 kl. 20.36
Hej Håkan!
Tack för hjälpen med Syskonen till Amanda. Det var verkligen roligt att veta hur det blev för dom.
Jag kanske om jag har fel men den som du upgiver Justina karlsdotter har jag fått uppgifter på att hon heter Juliana Karlsdotter 1812-10-30.
Jag får nästan se mig som halv-norsk nu....

MVH
Bertil
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1085) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Tisdag den 07 oktober 2008 kl. 20.58
Hej

Du har så rätt. Hon heter Juliana Karlsdotter och inte Justina Karlsdotter som jag av någon obekant anledning skrev.

Mvh

Håkan
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1275) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Bertil Karlsson - Lördag den 11 oktober 2008 kl. 21.17
Hej!
Jag undrar om det finns någon som kan hälpa mig med sökningen efter Hans Engelbrektsson 1801-02-10.
Jag har fått reda på att gården där dom bodde (i Fagerhult)har följt i släkten länge.
Men hur är det efter Hans Engelbreksson? Vad heter gården och hur ser ägarföhållande ut?
MVH Bertil
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1277) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Lördag den 11 oktober 2008 kl. 23.34
Hej.

Har funnit följande efter en liten stunds forskning om generationerna bakåt i tiden:

Hans Engelbrektsson, född 19/2 1801 i Fagerhult, Naverstad, avliden 26/6 1886 i Faderhult, Naverstad. Hade jordbruk i Fagerhult, Övertog gården efter sin far.

Far: Engelbrekt Olsson, född 12/8 1768 i N Buane, Naverstad socken, död 11/3 i Fagerhult, jordbrukare i Fagerhult och första ägare av gården i denna släkt. Gift 17/1 1796 i Naverstad med nedanstående.

Mor: Oleana Johansdotter, född 13/1 1774 Amunderöd, Naverstad socken, gift med Engelbrekt Olsson. Avled i Fagerhult 22/3 1843.

Farfar: Olof Engelbrektsson, född 17/3 1730 i N Buane, Naverstad församling,

Farmor: Karin Karlsdotter, född 23/7 1735 i Rör, Naverstad socken

Morfar: Johan Hansson, född 1739, bosatt i Amunderöd i Naverstad socken på 1770-talet. Gift 22/8 1773 i Naverstad med nedanstående som vid detta tillfälle var änka.

Mormor: Ingeborg Jörnsdotter, född 1739, bosatt i Amunderöd på 1770-talet.

Farfars far: Dragon Engelbrekt Buberg, född vid 1700-talets början, bosatt i N Buane.

Farfars mor: Kerstin Jonsdotter, född runt 1700. Bosatt i N Buane

Farmors far: Carl Månsson, född 1706 3/12 i Rör, Naverstad socken, död 9/4 1770 i Rör, Naverstad socken

Farmors mor: Helga Mattsdotter. född i 1700-talets början. Förmodligen inte från Naverstad socken.

Farmors farfar: Måns Andersson, född ca 1670, bosatt i Rör, Naverstad socken, gift 15/4 1700 i Naverstad. Han var vid detta tillfälle bosatt i Rör, Naverstad socken.

farmors farmor: Elin Knutsdotter , född ca 1670, var mosatt i Rör i Naverstad församling. Vid tiden för vigseln var hon bosatt i Signebön i Enningdahlen församling i Norge.

Återkommer om jag hittar mer om Fagerhult.

MVH

Håkan
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1293) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Söndag den 12 oktober 2008 kl. 16.14
Det verkar som om delar av gården i Fagerhult (från början 1/4 mantal) tillhört släkten långt in på 1900-talet. Den har delats i alla fall ett par gånger under de senaste 200 åren som den gått igenom denna släkt. Andra delar av densamma har gått ur släkten.

Engelbrekt Olssons del i Fagerhult bestod av 1/4 mantal. Denna del delades emllan barnen Hans Engelbrektsson och Oleana Engelbrektsdotter (gift med Olaus Andersson) som fick 1/8 mantal vardera.

Hans Engelbrktssons andel gick efter ett par släktled ur släkten så sent som 1911.

Oleana Engelbrektsdotters del delades emellan barnen Karl Martin Olausson (född 1837 25/10 död 1/10 1916) utan egna barn) som fick 1/16 mantal och Johan August Olausson om även han fick 1/16 mantal (född 30/12 1849 och gift med Vilhelmina Josefina Eliasdotter, född 1867 28/5)

Sonen till Karl Martin Olausson som hette Karl Albert Olausson, född 1894 22/9 kom också han att äga 1/16 mantal. Han var gift och hade barn. Om denna del kom från hans farbror som ingen familj hade eller från hans föräldrar är obekant i nuläget.
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)