|
Av Carina Månsson - Måndag den 09 mars 2009 kl. 19.24
|
Hej. Asmund Mellberg, mästersmed, som jag söker har jag inte så mycket uppgifter på. Min ana är smed, Jonas Mellberg f. 1708, som var verksam vid Nissafors bruk i Småland från 1731. Eventuellt kan Asmund Mellberg f. 1714, var okänt, vara en bror till Jonas Mellberg i Nissafors. 1735 är också Asmund Mellberg vid Nissafors bruk, men han blir kortvarig på Nissafors, då han bara stannar där ett års tid. Han får sedan arbete på Torskogs bruk. Asmund Mellberg var gift två ggr, 1. med Lisbeth Andersdotter och 2. med Maria Mellberg. Med Lisbeth har han barnen, Annika, Olle och Hans, med Maria Mellberg har han barnen, Maria och Helena. Detta är allt jag vet om Asmund, men jag hoppas någon annan vet mer om honom. Vet någon var Asmund är född ? Om han är son till Nils Mellberg och hans hustru Cherstin ? ( jag vet ej mer om Nils och Cherstin, än deras namn ) När dog Asmund ? Stannade han kvar restan av livet vid Torskogs bruk ? All information är av värde. Enligt en hörsägen skulle dessa Mellbergs komma från Norge, och namnet Asmund låter ju norskklingande. Det kan ju även vara ifrån Bohuslän och inte vad vi idag kallar Norge. mvh Carina
|
|
|
Av Håkan Andersson - Måndag den 09 mars 2009 kl. 19.52
|
Hej Vet inte om följande länk kan vara något: http://goto.glocalnet.net/6_albin_lundstedt/albin/albins-mis/albinsanor.html Hälsningar Håkan
|
|
|
Av Håkan Andersson - Måndag den 09 mars 2009 kl. 21.05
|
Släkten Mellberg finns omnämnd i släktutredningen.
|
|
|
Av Carina Månsson - Måndag den 09 mars 2009 kl. 22.29
|
Tack så mycket, Håkan, för länken till Jan-Erik Löfgrens släktträd. Vi har pratat ett par gånger och det är Jan-Erik som har hört från sin morfar som var barnbarn till en Emma Mellberg som berättade för honom att de ska komma från Norge. Det är bara jag som inte visste så mycket om Asmund, undrade mest om han blev kvar på Torskogs bruk och när han dog. Det vi vet om Asmund är ungefär det Jan-Erik har med i sitt släktträd. Både Jan-Erik och jag härstammar från Asmunds troliga bror, Jonas. (Ändrat av kontoinnehavaren den 09 mars 2009 kl. 22.30.)
|
|
|
|
|