Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Båhuslän (Bohuslän)   >   Spekeröd   >  
Olof Andersson i Harås
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4061) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Fredag den 24 april 2009 kl. 22.45
Nedanstående familj finner jag i Spekeröd AI:8 s.57

Torparen Olof Andersson, född 1828 2/6 i Ödsmål socken
Christina Håkansdotter, född 1830 23/1 i Spekeröd socken

Barn:

August, född 15/2 1855 i Ödsmål socken
Hilda Beata, född 7/7 1858 i Ödsmål socken
Johannes, född 9/8 1861 i Spekeröd socken.

Familjen bar bosatt i torpet Backegärdet under Haröd och de var inflyttade från Ödsmål församling 1860. I nästa husförhörslängd (AI:9) finnes de inte kvar på Häröd utan har flyttat och ingen notering om vart. Känner någon till familjens vidare öden?

Fadern i familjen, Olof Andersson, uppgives ha varit född i Ödsmål församling men har inte påträffat honom där i födelseboken.

Äldsta sonen August finner jag i födelseboken för Ödsmål församling och då uppgives han ha varit född i Bräcke. Jag finner dem i Ödsmål AI:12 s.101 men de är puts väck i nästa husförslängd. Var fanns de emelan 1855-1860?

Skall det krånga eller är det jag som missat allt?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4064) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson - Lördag den 25 april 2009 kl. 22.10
Hej Håkan.
Detta verkar vara intressant.
Min Hustru är från Spekeröd.
Ber att få återkomma.
Mvh.Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4066) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson - Söndag den 26 april 2009 kl. 22.49
Hej Håkan.
Det var krångligt med Olof.
Har du kollat Ödsmål B:1 sid 37 Utflyttade.
Jag kan ej läsa vart han flyttade.
Mvh.Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4070) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Måndag den 27 april 2009 kl. 09.47
Hej Arne

Har kikat i flyttningsboken som du hänvisar till och jag tolkar det som att han flyttar till Tölö 1859. Undrar just vad han gör där. Finner honom i Spekeröd AI:8 s.57 som inflyttad från Ödsmål 1860.

Dottern Hilda Beata är också född i Bräcke i Ödsmål.

Sonen Johannes i Haröd i Spekeröd.

Det skulle inte förvåna mig om denna familj är den enda krångliga familjen att leta efter. Och att det skall krångla är väl för att det är jag som hittade dem. Hade det varit någon annan så hade det varit raka spåret bland de äldre generationerna ner igenom.

Hälsningar

Håkan

(Ändrat av kontoinnehavaren den 27 april 2009 kl. 09.50.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4084) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson - Måndag den 27 april 2009 kl. 23.19
Håkan.
Olof flyttade till Ödsmål från Spekeröd 1865
Ödsmål B:I sid 49
Arne.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4085) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson - Tisdag den 28 april 2009 kl. 08.48
Håkan.
Ödsmål AI:15 sid.45
Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4087) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson - Tisdag den 28 april 2009 kl. 10.12
Håkan.
Kolla Ödsmål C:2 sid 509
Kolla Ödsmål AI:6 sid. 158
Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4089) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Tisdag den 28 april 2009 kl. 12.41
Hej Arne

Tackar för svaren

Har kikat i födelseboken som du hänvisar till i ditt senaste inlägg. Du kanske också lagt märke till att han i födelseboken är född den 1/7 1828 men i husförhöret och på flera andra ställen är född den 2/6 1828.

Hälsningar

Håkan

(Ändrat av kontoinnehavaren den 28 april 2009 kl. 12.48.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7291) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ove Tegnér - Torsdag den 29 juli 2010 kl. 14.00
Hej Lufsen
Nu är detta gammalt men jag är ny här och kan i alla fall bidra med att påpeka att det inte finns någon plats i Spekeröd som heter Haröd eller Häröd.

Det skall vara Harås. Harås västra eller Harås östra.

mvh // Ove Tegnér
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7294) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Torsdag den 29 juli 2010 kl. 17.04
Måste läst fel i hastigheten....
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)