Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Båhuslän (Bohuslän)   >   Forskningsprojekt i Båhuslän   >  
Avskrifter och personregister
    Diskussioner Senaste inlägg Antal
Avskrifter och personregister [äldre inlägg] 2024-02-14 14.33 25
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20958) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Onsdag den 14 februari 2024 kl. 15.12
Överst på de AD-sidor som jag länkar till i mitt förra inlägg finns en lista över de (främst föreningar) som lämnat register till AD.

Men därunder finns listor med vilka register som finns från olika församlingar, uppdelade per län. Klicka på G, så ser du vad som finns från Göteborgs och Båhus län. Och där anges också vem som upprättat registret för respektive församling.

Men AD har också register över annat än födda, vigda och döda:

· Alla register hos AD.

(Ändrat av kontoinnehavaren den 14 februari 2024 kl. 16.35.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20959) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Onsdag den 14 februari 2024 kl. 20.22
Nej Jörgen. Du skriver:

" http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/27/3204.shtml?1707919966#post20958 "

Och sedan skickar du med en länk till Släktdatas databas som Arkiv Digital inte får disponera fullt. Mitt eget material i deras databas är undantaget. Kan finnas från andra också. Och gå in och se på Göteborgs och Bohuslän. Sådans skall man betala för. Finns mycket hos Släktdata inom det geografiska området och dessutom är det fritt.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20960) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Onsdag den 14 februari 2024 kl. 20.38
Jag har inte skickat någon länk till Släktdata. Jag länkar till AD:s sidor med information om deras register.

Och som jag skriver finns det överst på dessa sidor (AD:s födda, vigda och döda) en lista på de som lämnat register till AD. Och där länkar AD (inte jag) till Släktdata som ju är en av föreningarna som lämnat en del register till AD. AD:s länk till Släktdata går alltså till föreningens hemsida (inte databasen), precis som man läkar till hemsidorna till övriga föreningar i listan - att sedan Släktdata har valt att ha sökformuläret på sin förstasida kan ju inte AD rå för...

Men om du gör som jag också skriver - klickar på G bland länen - så ser du vilka register AD har från församlingarna i Göteborgs och Båhus län. Länslistan finns alltså på AD:s sida (inte hos Släktdata), nedanför listan med föreningarna.

(Ändrat av kontoinnehavaren den 14 februari 2024 kl. 21.39.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21417) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Söndag den 16 mars 2025 kl. 04.55
Vill veta om det finns avskrivna Födelseregister för Björlanda församling 1793-1937

Avskrivna Födelseregister 1684-1937, Vigselregister 1684-1937 och Dösregister 1684-1937 för Torslanda församling, färdiga för att skickas in till Släktdata. Löpande rättningarna i registren tar Släktdata hand om.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21453) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Lördag den 29 mars 2025 kl. 12.50
Kenneth!

Sttter här och funderar. Det är inte sp att det finns register på Inlands släktforskares uppyagningsområde som inte är ute på marknaden så att säga. De kan ju läggas ut på Släktdata så att de komer fler till del.

Sedan finns det, vad jag minnas, gårdsgenealogier öber området Kungälv, Stenungsund och Tjörns församlingar. Kommer inte håg om jag frågat. Kommer de ut också att läggas ut?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21454) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Lördag den 29 mars 2025 kl. 13.04
Åke!

Ser att du tecknat dig för rgister över Lommeland församling med ett frågetecken bakefter? undrar vad för register du tänker dig och när det kommer ut på marknaden.

Likaledes ett register över Skee. Norrviken är ett område som jag har mina förfäder i och register kan...

Likaledes finns det register över Steneby församling som du täcknat dig för som har varit på gång i lång tid. När är det register på ingång? Också en församling som jag har intressen i.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21456) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Åke Öster - Söndag den 30 mars 2025 kl. 19.56
Jag antar att det är mig du menar. Jag höll på med Steneby för nåra år sen. Elsa Sjödal efterlämnade en del register som olika personer sen lagt in. Åtminstone dödregistren visade sig inte vara kompletta, hon hade väl bara registrerat "intressanta" personer, så jag kompletterade. Men det var ett pillande; jag hade tre skärmar kopplade till datorn. Det finns fortfarande register att komplettera, men jag har sagt till Släktdata att det får vara.....Lommeland och Skee vet jag inte vad det är; jag har bara lagt in lite mantalslängder och flyttattester resten har väl du lagt in....
Nu håller jag på med Tunge m fl BOU; har du inga intressen i det området.....? Det ger mera, bl a tillkommer ett par hundra döda i Askum/Tossene på döstickan.....
Åke Öster
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21458) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Söndag den 30 mars 2025 kl. 22.17
Precis Det var dig jag menade.

Skulle själv ha gjort personregister till bouppteckningar om jag skulle fortsatt. Får se om jag gör det framöven. Är lite trött på det just nu- Kommer inte att konkurera med dig. Har egentligen några volymer med bouppteckningar över Norrviken som återstår. Tidsperiod 1950-tal

Har inte några intressen i det området i min släkt vad jag vet. Men det hindrar ju inte att man registrerar än då till förmån för andra släktforskare.

Håkan
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21459) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Söndag den 30 mars 2025 kl. 22.20
Egentligen skull skulle jag vilja hitta folk som kan tänka sig att registrera folkbokföring i Dalsland men tror de blir svåra att hitta. Bohuslän har man täckt in väl men Dalsland finns det många församlingar att göra.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21610) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Tisdag den 15 juli 2025 kl. 19.44
Hoppas att jag inte missade din fråga i ditt Inägg sp att du fick svar på den.

Det är inte så att du har personregister till bouppteckningar perioden 1957-1960 rörande Norrvikens häradsrätt som kan registreras och skickas in till Släktdata så blir tiden fram till och med 1960 registrerad och inskickad.

Hälsningar

Håkan
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21611) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Tisdag den 15 juli 2025 kl. 19.52
Och när man r igång med ämnet register. Finns det registrerade in- och utflyttningslängder/attester registrerade i området

Håkan
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21612) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Onsdag den 16 juli 2025 kl. 06.28
Åke!

Läste lite inlägg bland ett inlägg som är daterat 30 mars i år. Handlade om register som Elsa Sjödal lämnat efter sig. Vet du vilka de är? Tidsperiod och så vidare? Hos vem finns materialet?

Håkan
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21615) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Söndag den 20 juli 2025 kl. 14.18
Det är några årgångar av Norrviken domsagas bouppteckningar som återstår. Tänker på perioden 1957 - 1960. Är det någon som sitter på denna perioden i form av ett register? Även sökbart.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21616) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Söndag den 20 juli 2025 kl. 14.32
Det ingår i Arkiv Digitals sökbara register. Och abonnemang hos AD behöver man ju ändå för att kunna läsa bouppteckningarna på nätet; de finns inte hos RA/SVAR.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21617) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Måndag den 21 juli 2025 kl. 20.12
Trots Arkiv Digital finns det folk som nearbetar källmaterial av olika skäl
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21618) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Måndag den 21 juli 2025 kl. 20.23
Det är jag medveten om. Jag är själv en av dem. :-)

Mitt förra inlägg var bara ett svar på din fråga om det finns ett sökbart register.
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)