Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Båhuslän (Bohuslän)   >   Forskningsprojekt i Båhuslän   >  
Avskrifter och personregister
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1175) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Torsdag den 09 oktober 2008 kl. 20.19
Hej

Undrar om det finns någon som vet om det finns avskrivna domböcker för Norrvikens domsaga o Bohuslän. Eventuellt personregister till dessa.

Hälsningar

Håkan
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1188) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Fredag den 10 oktober 2008 kl. 10.41
Domboksavskrifter för Norrviken vore välkommet.

Enskilda mål kan man ju se avskrivna i olika böcker, men avskrifter, sammandrag eller register för hela volymer känner jag inte till.

Men det kan naturligtvis finnas någon forskare som har opublicerade avskrifter.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1202) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Fredag den 10 oktober 2008 kl. 14.53
*Suckar* Kanske får skriva av detta också när det andra skriveriet är klart. Vad tid det kommer att ta, Fast det hade varit bra om fler ägnade sig åt att renskriva material av diverse slag.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4534) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Måndag den 13 juli 2009 kl. 15.20
Undrar om det finns opublicerade/publicerade avskrifter för Sunnderviken, Orust/Tjörn och Inlands domsagor. Varthän och vilka tidsperioder.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4544) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Bengtsson - Onsdag den 15 juli 2009 kl. 10.21
Hej

Har skrivit av en del som utdrag

Orust/Tjörns HR AIa:15-AIa:24 (1740-1771)

Kenneth
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4550) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Stig-Ove Wisberg - Fredag den 17 juli 2009 kl. 11.11
Olof Brattö har skrivit av domböcker som rör Morlanda under perioden 1662-1760 samt 1700-talets sillperiod i Orust och Tjörns domböcker.

Mvh
Stig-Ove Wisberg
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4560) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Lördag den 25 juli 2009 kl. 16.31
Kenneth!

Bockar och tackar för informationen och filen jag fick via mail.

Stig-Ove!

Finns Olof Brattös material att tillgå någonstans?

Hälsningar

Håkan
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4570) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Stig-Ove Wisberg - Söndag den 26 juli 2009 kl. 23.22
Landsarkivet i Göteborg har dessa böcker, likaså Göta hovrätts arkiv i Jönköping. Vet inte om de finns på de ordinarie biblioteken.

Stig-Ove
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4582) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Fredag den 31 juli 2009 kl. 16.22
Okej. Tackar för informationen.

Håkan
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8130) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Onsdag den 17 november 2010 kl. 20.08
Det var ett tag sedan jag skrev under denna rubrik. Men det har dykt upp en ny fundering och det gäller Inlands domsaga i Bohuslän. Det är många församlingar inom denna domsaga där avskrifter saknas över födda, vigda och döda (in- och utflyttade och husförhör också för all del).

En del avskrifter inom Stenungsunds kommun är planerade och likaledes Forshälla pastorat. Men resterande delen av domsagan. Hur är det där. Finns några avskrifter planerade. Finns några som ej är kända för övriga forskarvärlden. I så vall vad.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8402) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jarl Magnusson - Lördag den 11 december 2010 kl. 10.51
Håkan!
Har inte sett inlägget förrän nu. Jag har haft tankar på
att göra en sammanställning över BoU i Solberga och Lycke fs,
eftersom en stor del av min släkt kommer därifrån. Jag har insett
att det blir ett stort arbete och jag vet inte eller rättare sagt
är jag inte klar över hur jag skulle sätta ihop en sådan sammanställning
jag skulle vilja ha med hänvisning till f-böcker, d-böcker och v-böcker
i samma sammanställning. Kanske lite överarbetat eftersom man får ange
samma sak för varje person. Om man tar och gör en sammanställning på
boplatser (gårdar) med folk som bott där blir det lika arbetsamt,
nä, jag behöver lite mer info om vad som behövs innan jag sätter igång något
som inte blir bra, alla idéer mottages tacksamt.....

///Jarl
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8407) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Lördag den 11 december 2010 kl. 22.33
Jag har också funderat på att bearbeta bouppteckningarna häradsvis här i Bohuslän. Det material jag själv börjar sakna är födda, vigda och döda samt tidsperioden från 1895 och framåt i de församlingar som återstår att skriva av här i Bohuslän hos Arkiv Digital och inte ens gudarna vet när detta material blir fotograferat i Göteborg.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8408) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jarl Magnusson - Söndag den 12 december 2010 kl. 12.33
Håkan!
Jo, det kan ju gå att ta allt härad för härad men......
jag tycker det blir väldigt mycket på en gång, hade nog mer
tänkt leta igenom härad för härad men bara notera de Bou
som rör vissa fs (mina), och notera uppgifter, mycke bläddrande
blir de, men tiden till det finns, någonstans skall man börja,
hur jag lägger upp det är inte klart men som ett 'personregister',
givetvis sökbart, hade jag tänkt mig (lättast med Excel).
Kanske det finns mallar färdiga ? Jag får nog börja i liten
skala och se hur det blir, det är vad man får plats med på ett
Excel-ark som blir avgörande.
Jag har nog gjort tusentalet mallar för olika ändamål så det
blir nog inga problem men vad är det som skall med?
Hur omfattande skall det vara, ja, frågorna är många, men som
sagt börja någonstans får jag nog göra.....
mvh

//Jarl
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18159) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Söndag den 09 juni 2019 kl. 09.51
Undrar om det finns någonstans någonstans i Släktforskarsverige avskrivna och datorbearbetade register av följande församlingar. Församlingarna belägna i Bohuslän.

Hålta födda 1659–till en bit in på 1900-talet
Hålta vigda 1685-till en bit in på 1900-talet
Hålta döda 1659–till en bit in på 1900-talet

Jörlanda födda 1659-1925
Jörlanda döda 1659-1927

Västerlanda födda 1767-1925
Västerlanda vigda 1866-1926
Västerlanda döda 1768-1936
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18160) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Söndag den 09 juni 2019 kl. 09.56
Kan ju lika gärna kolla om följande också

Norum födda 1841-1939
Norum vigda 1841-1895
Norum döda 1841-1920
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18689) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Torsdag den 26 mars 2020 kl. 20.16
Kommer inte ihåg om jag frågat om register finns i släkforskarsverige på nedanstående församlingar/böcker och tidsperioder:

Torsby födda 1760-1878, 1895-1910
Torsby döda 1760-1918

Uddevalla vida 1861-1936
Uddevalla döda 1861-1941
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18691) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Allan Sjöö - Fredag den 27 mars 2020 kl. 08.38
Det finns inget bland filerna som Släktdata har.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18693) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Fredag den 27 mars 2020 kl. 12.46
Mycket har Släktdata för Bohuslän men inte det i mitt föregående inlägg.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19695) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Måndag den 04 oktober 2021 kl. 19.07
Det fanns en Släktforskare i Tanum vid namn Ingmar Lantz, numera avliden sedan några år tillbaka. Vill minnas att han sammanställde en gårdsgenealogier över Tanum och Lur församlingar. Har för att det skall finnas avskrivna domböcker för en tid också. Vilken tid det rör sig om vet jag inte. Är det någon som tagit sig an detta och planerar att ge ut hans arbete på SD Skiva? Hans arbete har jag för mig har funnits hos den person som Ingemar varit gift men hur är det idag?

Släktforskarföreningen i Tanum?

Hade en en skiva med hans gårdsgenealogier men jag har lånat ut den en gång och inte fått den tillbaka. I Vilket fall så hade han säkert uppdaterat den skivan många gånger sedan jag fick den.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20578) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Lördag den 08 april 2023 kl. 00.27
Avskrivna utflyttningslängder, inflyttningsländer samt flyttningsattester finns avskrivna och i datamedia och därmed sökbara? Och hur många av dem känner släktforskare egentligen till? Om de finns? De kan finnas i en byrålåda någonstans...
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20665) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Åke Öster - Fredag den 09 juni 2023 kl. 18.22
Aina André har under sitt långa liv skrivit av mycket, främst från Wette och Tanum. Domböcker från 1680 och framåt, BOU och mycket annat. Inte allt, men mycket från 1680 och 50 år framåt, sedan mera notisartat och naturligtvis inriktat på hennes intresseområden....
Hennes pärmar finns numera hos Strömstads släktforskare; mer än hundra välfyllda pärmar.......vi diskuterar hur dessa skall hanteras....
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20666) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Onsdag den 14 juni 2023 kl. 22.03
Vill minnas att det gavs ut en CD skiva med hennes material på som senare såldes till intresserade. Vill minnas att skedde via släktforskarföreningen i Strömstad men det var ett tag sedan. Skaffade skiva och lånade ut den. Fick sedan inte tillbaka den.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20955) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Onsdag den 14 februari 2024 kl. 06.59
Flera av församlingarna som omnämns ovanstående i juni 2019 verkar vara på gång. Det är någon som tagit sig an arbetet så det kommer förhoppningsvis så småningom.

Församlingarna Björlanda och Torslanda som det handlar om i just detta fall har funnits med på listan "register på gång" hur många år som helst utan att något har hänt.Man kunde skickat in dem i befintligt skick och eventuella rättningar/justeringar kan man skicka in efter hand de kommer. Detta fär att släktforskare skall få del av resultaten.

Förstås så vida det inte finns delar i detta som jag inte känner till i detta.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20956) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Onsdag den 14 februari 2024 kl. 08.45
Här är de registren över födda, vigda och döda som finns hos Arkiv Digital:

· Födda.
· Vigda.
· Döda.

En del har upprättats i AD:s regi. Andra har man fått från föreningar och privatpersoner.

Men för att söka i dessa register behöver man förstås ett AD-abonnemang.

(Ändrat av kontoinnehavaren den 14 februari 2024 kl. 15.15.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20957) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Onsdag den 14 februari 2024 kl. 14.33
Detta stämmer inte helt. Missvisande med andra ord.

Om jag tolkat detta rätt står det antecknat att Släktdatas register också finns arkiv digital.

Det är bara de som är upphov till de register som finns hos Släktdata som också ingår i Släktdatas samarbete med Arkiv Digital och därmed finns hos Arkiv Digital. Jag har själv valt att stå utanför detta samarbetet emellan Släktdata och Arkivdigital. På grund där av finns inte de register som jag är är upphov till hos Arkiv Digital. Däremot finns registren att få från Släktdata med rättningar.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20958) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Onsdag den 14 februari 2024 kl. 15.12
Överst på de AD-sidor som jag länkar till i mitt förra inlägg finns en lista över de (främst föreningar) som lämnat register till AD.

Men därunder finns listor med vilka register som finns från olika församlingar, uppdelade per län. Klicka på G, så ser du vad som finns från Göteborgs och Båhus län. Och där anges också vem som upprättat registret för respektive församling.

Men AD har också register över annat än födda, vigda och döda:

· Alla register hos AD.

(Ändrat av kontoinnehavaren den 14 februari 2024 kl. 16.35.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20959) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Onsdag den 14 februari 2024 kl. 20.22
Nej Jörgen. Du skriver:

" http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/27/3204.shtml?1707919966#post20958 "

Och sedan skickar du med en länk till Släktdatas databas som Arkiv Digital inte får disponera fullt. Mitt eget material i deras databas är undantaget. Kan finnas från andra också. Och gå in och se på Göteborgs och Bohuslän. Sådans skall man betala för. Finns mycket hos Släktdata inom det geografiska området och dessutom är det fritt.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20960) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Onsdag den 14 februari 2024 kl. 20.38
Jag har inte skickat någon länk till Släktdata. Jag länkar till AD:s sidor med information om deras register.

Och som jag skriver finns det överst på dessa sidor (AD:s födda, vigda och döda) en lista på de som lämnat register till AD. Och där länkar AD (inte jag) till Släktdata som ju är en av föreningarna som lämnat en del register till AD. AD:s länk till Släktdata går alltså till föreningens hemsida (inte databasen), precis som man läkar till hemsidorna till övriga föreningar i listan - att sedan Släktdata har valt att ha sökformuläret på sin förstasida kan ju inte AD rå för...

Men om du gör som jag också skriver - klickar på G bland länen - så ser du vilka register AD har från församlingarna i Göteborgs och Båhus län. Länslistan finns alltså på AD:s sida (inte hos Släktdata), nedanför listan med föreningarna.

(Ändrat av kontoinnehavaren den 14 februari 2024 kl. 21.39.)
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)