Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Båhuslän (Bohuslän)   >   Tanum   >  
Emma Halfvordsdotter, f 1863, Kalvö - till Kragerø, Norge
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4270) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Unni Sandén Johansson - Måndag den 25 maj 2009 kl. 01.29
hej,

jag är nybörjare, har fått tillfällig tillgång till Genlines material. Tror att jag hittat rätt, men vill få tips och stöd. Jag har letat efter Emma Halvorsen/Nilsen/Ingebretsen f 1863 i Sverige, boende sitt hela vuxna liv i Kragerø, Norge som är anmoder åt amerikanska släktingar till mig, och det vore ju bäst om jag ger dem så korrekt info som möjligt, särskilt som de tänkt sig resa hit vad det lider.

I de norska dokumenten heter Emma till en början omväxlande Halvorsen och Nilsen. Där står tydligt att hon kommer från Sverige, en gång Tanum, Bohuslän, och födelseår 1863. Men födelsedatum har vi bara hittat i gravminner för Kragerø: 18 aug 1863 (id:1664588). Vi har inte hittat hennes bröllop och inte någon riktig flytt till Sverige. I husförhör(Göteborg och Bohus) Tanum, 1886-1891 422/0 Bild 184 av 239 GID:954.1.18400 finns en anteckning: Frejdb. 29/9 89. Är det ett flyttintyg, och kan man i så fall hitta något mera utförligt?

I "Svensk innvandring til Kragerø-distriktet i siste halvdel av 1800"
finns två matchningar:
HALVORSEN, EMMA
FT-1891, Kragerø, Biørneveien, tellingskrets 1, husliste 54. Tjenestetyende, ug., 1863, Tanum, Bohuslen.

INGEBRETSEN, EMMA
FT-1900, Kragerø, tellingskrets nr.1, Tallakshavn nr.7. Hm., g, f.1863 , Sverige, N. G.m. skipstømmermann Anders Ingebretsen, f.1858, Kragerø. 2 døtre, den eldste f.1897 i Kragerø.

och i 1900-tellinga tror jag Hulda är en kusin till Emma?: