Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Båhuslän (Bohuslän)   >   Jörland (Jörlanda)   >  
Soldat Andreas Stolt, född 1817
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1240) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson - Lördag den 11 oktober 2008 kl. 13.13
Var kommer Soldat Andreas Stolt ifrån.
Han var född den 10/3 1817 enligt HFL i Arkiv Digital 1841-1844.
Stolt var Soldat för Thoröd endast några få år.
På Thoröd fanns redan en Soldat Stolt,men han fick avsked 1845,och efterträddes av Samuel Stolt.
Andreas kanske fick sparken,jag kan ej hitta honom i några rullor.
Kan någon hjälpa mig för nu ger jag upp.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1242) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eivor Andersson - Lördag den 11 oktober 2008 kl. 13.45
Hej Arne,

Det fanns en Andreas Stolt som gifte sig med Inger Maria Johannesdotter i Toröd i Jörlanda 1843-08-03.
Jörlanda C:3 - AD online.
En Inger Johannesdotter född 1817, bodde i Jörlanda Rämma enl. Jörlanda A1:3.
Det föddes ett par Andreas(Anders) i Jö. 1817, men det är nog ett soldatnamn, så det står inte Stolt.
Ha en bra helg

Hälsn. Eivor
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1243) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Lördag den 11 oktober 2008 kl. 13.47
Så lätt ska du inte ge upp! :)

Han finns i generalmönsterrullan 1841 (det finns inget sidnummer, men det är bild 24 i Arkiv Digital).

Toröd är nummer 39 vid Livkompaniet. Där står att han antogs den 2 oktober 1838. Han efterträdde då Anders Stolt som fick avsked den 26 juni samma år.

"B.L." står det också; han var alltså född i Båhuslän. Och då (vid mönstringen den 14 oktober 1841) var han 24 år och 6 månader gammal, hade tjänstgjort i 3 år, var 5 fot och 8 tum lång samt ogift.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1245) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson - Lördag den 11 oktober 2008 kl. 14.21
Tack Eivor.
Hittar du något mera om Andreas kan du väl skriva.

Jörgen.
Jag skall ge mig på han igen.
Tack för sparken.
Mvh Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1246) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Lördag den 11 oktober 2008 kl. 14.24
I generalmönsterrullan 1844 (inget sidnummer, men bild 35 i AD) står: "Får, såsom skadad af benröta, afsked, med vitsord att hafva tjent väl."

Mönstringen förrättades den 1 juli 1844.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1250) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eivor Andersson - Lördag den 11 oktober 2008 kl. 15.39
Hej igen Arne,
I jörlanda A1:9 finns i Toröd, Andreas Stolt och Inger Maria med sonen Johan född 1844-09-15.
Undrar om det inte är fel födelsedatum på hustrun?
I Toröd -Jö A1:10 fanns en Andreas Stolt född 1787-10-01.
I Solberga föddes en Andreas 1795-05-29. Far: Dragon Olof Stålt och mor Johanna Andersdotter vid Bräcke. Sba C:4
Så där fanns några stycken. :)
Hälsn. Eivor
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1252) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson - Lördag den 11 oktober 2008 kl. 15.48
I Arkiv Digital Jörlanda AI:9 bild 69 sid 129 Thoröd, är tre st.Stolt omnämda.
Jag tror det var den äldre Stolt f.1787 som fick benröta.
Jag har varit i kontakt med Gösta Johansson, eldsjälen i hembygdsgården DALEN,och han har hittat Andreas Stolt
född i Ucklum den 30/3 1817.
Nu måste jag kolla upp allt det här.
Gösta har talat med någon,som har talat någon som visste att Andreas Stolt faders namn var Anders Persson.
Sedan Gösta fick Arkiv Digital går många timmar åt till släktforskning för honom.
Nu skulle han ut och plocka nypon, man lär bli så intilligent av sådana.
Mvh.Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1253) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson - Lördag den 11 oktober 2008 kl. 16.31
Andreas Stolt och Inger Maria Johannesdotter vigdes den 3/8 1843 i Thoröd.
Fader till Inger Maria var Soldat Kjell på Kjellsby.
Inger Maria är född den 14/3 1822 och döpt 17/3
Efter Faderns död flyttade hon till Thoröd.
Dragon Olof Stolt och Johanna var Föräldrar till min Mormors Mormor.
Tack för visat intresse.
Mvh.Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1254) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eivor Andersson - Lördag den 11 oktober 2008 kl. 17.08
Hej,
Jag såg den födelsen på Inger Maria , men läste Kjell som förnamn och tänkte att han borde hetat Johannes.
Då är jag med :)
Har också släkt från Källsby.
Hälsn. Eivor (kanske borde plocka lite nypon också)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1256) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson - Lördag den 11 oktober 2008 kl. 18.04
PÅ detta forum känns det,som att jag äntligen har hittat hem.
Hoppas nu att många skriver och frågar om ditt och datt i all vänlighet.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1257) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Lördag den 11 oktober 2008 kl. 18.46
Hej Arne

Det är roligt att du känner dig välkommen. Du har väl sett att det går bra att skriva om ditt och datt utan att ens behöva fråga: Chatt om Ditt och Datt Välkommen till fikarummet.

Christian
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1292) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson - Söndag den 12 oktober 2008 kl. 15.47
Jörgen.
Naturligtvis har du helt rätt om vilken Stolt som fick benröta.
Nu har jag haft trevligt med Stoltarna på Thoröd.
Tack för att du fick igång mig igen.
Mvh.Arne
Nu tror jag, att jag skall ge mig på Carl Beckius i Spekeröd igen.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16790) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lars-Inge Stomberg - Torsdag den 08 september 2016 kl. 13.52
Hej!
I Arkiv Digital: Ucklum A1:7 (1837-1840) Bild 59/Sid 107
Finner ni Soldat Andreas Andersson Stolt, Under Hästhagen.

Med vänliga hälsningar
Lars-Inge Stomberg
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)