Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Båhuslän (Bohuslän)   >   Sanne   >  
Vart flyttade Zacharias 1860?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4585) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Maud Svensson - Söndag den 02 augusti 2009 kl. 11.12
Försöker följa torparsonen Zacharias Andreasson (Andersson) fram till hans troliga utflyttning till Norge.

Zacharias föddes 1838 23/2 i Rännelanda, enligt fb (i en del senare hfl:er har han felnoterats som född 23/8). Föräldrarna var Andreas Jacobsson och Christina Hansdotter, båda födda 1807. Familjen flyttade till Sanne 1846. I Sanne AI:5 finns familjen på sid 67, under Stufveröd, torpet Hultet, Genline: 945.9.96000, Svar: C0042080_00042.

Där framgår att Zacharias flyttade till Håby 1857. På vänstersidan (sid 66) samma uppslag återfinner man honom som inflyttad från Foss 1858. Där står också att han utflyttat med betyg till Prest[+förkortningstecken] 1860.

Har inte hittat honom i Krokstad B:3 som ska innehålla flyttningar även till och från Sanne 1838-1861. Inte heller under Prestbol i Sanne AI:5 eller under Presttorp i Krokstad AI:19 - på senare stället (sid 232) finns visserligen en dräng Zach. Andersson men han ska vara född 1836 15/3.

Både Genline och Svar saknar Krokstad B:5 1861-1873, där Zacharias borde finnas som utflyttad om han är den jag tror (den Zacharias Andersson som gifte sig i Kristiania 1874).

Känner mig bortkommen på västkusten och anar att jag missat något uppenbart. Kan någon hjälpa mig med upplysning om vart Zacharias tog vägen 1860?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4586) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Maud Svensson - Söndag den 02 augusti 2009 kl. 11.36
Fann just min Zacharias i Krokstads prästgård AI:19 sid 230.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4587) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Laila Falk - Söndag den 02 augusti 2009 kl. 14.29
Maud

Följer efter dej i spåren av Zacharias. Skall nu som du antagligen vet finnas i Qville. Lite svårt där.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4588) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Maud Svensson - Söndag den 02 augusti 2009 kl. 14.43
Hur har du hamnat i Qville? Han flyttade från Krokstad till Hede 12/11 1863, därifrån till Uddevalla 2/11 1865 och vidare till Tönsberg i Norge 29/11 1867. Har jag missat nåt?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4589) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Laila Falk - Söndag den 02 augusti 2009 kl. 15.25
Jag kanske är fel ute men i Hede AI:8, sid 143, rad 12 och 13 finns Zacharias Andresson och Anna Andersdotter. Längst ut till höger står det Qville 1861-04-04. Det finns också i flyttningslängden. I nästa längd för Hede finns de inte med.
Var har du hittat Uddevalla?

Finns det en annan Zacharias Andersson?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4590) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Maud Svensson - Söndag den 02 augusti 2009 kl. 15.45
Zacharias Andreasson finns i Hede AI:8 först på sid 148 och sedan på sid 143, inklämd mellan raderna 6 och 7.
Är du också intresserad av denne Zacharias? Vet du något om hans norska öden?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4591) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Laila Falk - Söndag den 02 augusti 2009 kl. 16.47
Nej Maud inte intresserad och ingen kunskap om hans norska öden, men eftersom du känner dej lite bortkommen här på västra sidan av Sverige så tänkte jag att jag kanske kunde hjälpa till. Krokstrand och Hede/Sanne gränsar till den församling jag är bosatt i.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4592) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Laila Falk - Söndag den 02 augusti 2009 kl. 17.20
Tittade mest för skoj i det norska digitalarkivet och hittar följande: Matros Zacharias Andersson från Sanne och Josefine Justina andreasdotter från Tanum vigda 1871-02-04. Hittar också första barnet Sigurd Adolf född 1871-11-08.

Säg för all del till om du föredrar att göra detta själv.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4593) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Maud Svensson - Söndag den 02 augusti 2009 kl. 19.32
Tack för att du försöker hjälpa till, men matrosen är inte den Zacharias jag följer (honom har jag nu full koll på). Det tycks vara en hel drös Zacharias Andersson/Andreasson som flyttat till Norge, minst två dessutom till Tönsberg 1867.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4597) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Laila Falk - Söndag den 02 augusti 2009 kl. 23.08
Så lätt det blir fel om man inte har koll på personerna. Glad att du har hittat rätt Zacharias.
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)