|
Av Arne Johnsson - Söndag den 30 augusti 2009 kl. 22.02
|
Det gäller en Kvinna i Jörlanda f.1823. d.1899. I husförhörslängderna från år 1862 och framåt läser jag, Se Krim.reg.n.16. Jag använder Arkiv Digital,men kan ej hitta något Krim.reg. Kan det finnas på landsarkivet i Göteborg. Vet någon hur jag skall göra för att kunna läsa det registret. Mvh.Arne
|
|
|
Av Arne Johnsson - Söndag den 30 augusti 2009 kl. 22.23
|
Jag borde väl ha gjort en ny rubrik. Jag gör så gott jag kan. Där går gränsen. Mvh.Arne
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - forumguide - Måndag den 31 augusti 2009 kl. 12.20
|
En ny rubrik levererad enligt beställning. Och inläggen har flyttats hit.
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Måndag den 31 augusti 2009 kl. 12.21
|
Jag kan inte hitta något kriminalregister i landsarkivets förteckning, varken för Jörlanda eller moderförsamlingen Solberga. Antingen är det inte bevarat eller så har man behållit det på pastorsexpeditionen, trots att det är från 1800-talet och alltså borde finnas på landsarkivet. Men i så fall följer det med till landsarkivet när man lämnar in 1900-talsböckerna dit (vilket man inte har gjort ännu). Du kan ju alltid fråga på pastorsexpeditionen.
|
|
|
Av Eivor Andersson - Måndag den 31 augusti 2009 kl. 13.19
|
Hej Arne, Vad heter kvinnan, ifall jag känner till henne? Det kanske finns i domböcker också. Hälsn. Eivor
|
|
|
Av Arne Johnsson - Måndag den 31 augusti 2009 kl. 14.30
|
Kvinnan heter Kirstin Andreasdotter f.1823-09-19 i Lid Solberga. Hon kom sedermera till Trolleröd i Jörlanda. Hon kan hittas i Jörlanda AI:13 sid 431 (Arkiv Digital) Hon fick fyra barn som ogift. Det är sonen Anders som jag har följt upp. Anders var fader till de av många välkända BankEmil och BankJohan. Detta är lite i korthet om Kirstin. Mvh.Arne
|
|
|
Av Håkan Andersson - Måndag den 31 augusti 2009 kl. 18.53
|
Arne! Jag antar att BankEmil och BankJohan är mer lokalt lända kring Jörlanda och Solberga med kringliggande socknar. För oss som är utomsocknes och inte vet. Vad var de kända för? Hälsningar Håkan
|
|
|
Av Eivor Andersson - Tisdag den 01 september 2009 kl. 00.28
|
Arne, Kirstin hade ju 4 barn utanför äktenskap - 3 Anderssöner och en Augustsson. Det kan ju vara en dom om lösaktigt leverne? Jag har inte heller hört talas om bankbröderna. Det fanns inte domböcker för den tiden på AD-online. Eivor
|
|
|
Av Arne Johnsson - Torsdag den 03 september 2009 kl. 22.49
|
Om BankEmil har jag fått berättats för mig i dag. Han var skomakare,och då naturligtsvis mycket väkänd i bygden. Men han var även en stor väldig speleman,och spelade på kalas och bröllop och andra stolligheter i bygden. Han lär ha spelat med sådan jäkla itensitet så det blev några väldiga slagsmål var han än spelade. När det gäller slagsmål då är det ju gubbar som slåss så klart. Kvinnor skulle väl aldrig nedlåta sig till något så trivialt. Men dom har väl andra tricks för sig som vi dumma karlar inte förstår. Men skit samma, dom ä bra å ha,men ja säjer inte när. Mvh.Arne
|
|
|
|
|