Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Båhuslän (Bohuslän)   >   Spekeröd   >  
Carl Beckius, född 1751
    Diskussioner Senaste inlägg Antal
Carl Beckius, född 1751 [äldre inlägg] 2011-05-28 19.07 25
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9428) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson - Lördag den 28 maj 2011 kl. 19.38
Håkan, ja försöker följa upp Beckius på flera ställen, men det går mycket sakta för mig.
Nu rotar jag i Svenjunga, som Kenneth tipsade om.
Alla tips mottages tacksamt.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9431) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Bengtsson - Lördag den 28 maj 2011 kl. 23.16
Arne

Här kommer översättningarna i den ordning som dom förekommer

"Smedjegesällen Carl Beckius och hustru Ceci-
lia Jonsdotter, som år 1779 ankommo hit från
Götheborg derest mannen är född. men hustrun
född wid Groland, kunna båda läsa i Bok
utan til Lutheri Cateches, och förstå någor-
lunda förswarligen sina Christen-
doms stycken. Hafwa härstädes anstän-
digt sig upfört och med wördnad bruket
sina Salighets medel. och som de nu nästl:
höst afflyttat til Spekeröds Sockn,
så warder detta til Bewis meddelt.
Solberga Prästgl: d. 16 februarii 1781

Jonas Rhodin"

"Smedgesällen Carl Beckius, född i Götheborg år
1751 och dess hustru Coecilia Jonsdoter, född
härstädes 1754, hwilcka med twenne sina
barn S: Johannes på 4:de och dotren Magda-
lena på 9:de året gamla härifrån för nå-
gon tid tilbacka afflyttat til Solberga För-
samling, kunna bägge läsa uti och utom
bok, förstå sina christendoms stycken förswarli-
gen, och hafwa, jämte Salighets medlens wörd-
samma brukande, härstädes fördt en skicke-
lig och oklanderlig wandel. Som härmedelss
til bewis lämnas. Spekeröds Prgd d. 19 Julii
1788.

Carl Jörling"

"Klensmeden Carl Beckius med hustru
och trenne Barn bortflytter till Spekeröds
församling efter 3 års wistande uti
Solberga Pastorat med wittnesbörd,
at thesse ägta Personer kunna båda
läsa i och utom bok med enfaldigt be-
grepp, bewistat Guds tiensten samt
idkeligen brukat sina Salighets medel
jämwäl fört en stilla och beskedelig
wandel. Intygas Solberga Prästeg.
d: 20 Octob: 1789.

Jan A: Rhodin"
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9433) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Bengtsson - Lördag den 28 maj 2011 kl. 23.25
Hejsan

En spekulation är att Carl Beckius är samma person som Carl Gustaf Beckius som
av Olga Dahl omnämnes som son till Sergeanten Kristian Fredrik Beckius.
------------------------------------------------------------------------------

Kristian Fredrik Beckius, sergeant och rusthållare.
f. omk 1726
d. 1764-03-18 i Svenljunga.

g.

Katarina Ek
f.
d. 1776-05-30 (hittar inte just nu var jag hittat uppgiften)

Barn:

Carl Gustaf
Vilhelm Fredrik f. 1753 d. 1781-09-27 i GBG's domkyrkoförsamling
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9440) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Söndag den 29 maj 2011 kl. 10.10
Kan skräddaren Peter Beckius vara syskon till ovanstënde Carl Gustaf och Vilhelm Fredrik? Peter Beckius omnämns i bouppteckning Göteborgs rådhusrätt och magistrat EIIIa:24 1782:1269. Tidsmässigt kan det vara ett syskon så en svåger gick bort vid denna tidpunkt. Peter kan då ha varit runt 30-årsåldern.

Lite spekulation kanske men om det verkligen är så är en annan sak.

(Ändrat av kontoinnehavaren den 29 maj 2011 kl. 10.11.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9441) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Söndag den 29 maj 2011 kl. 10.17
Hittade en annan sak också i Göteborgs stads TaxReg:7 som omfattar året 1769 och kikar man på sidan 5 så finns en C Beckius som smedslärling antecknad där. Vad beteckningen i högerkolumnen, VIII:6, efter namnet betyder har jag inte koll på i nuläget.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9444) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Bengtsson - Söndag den 29 maj 2011 kl. 10.54
Hejsan

Peter Beckius är kusin til Carl Gustaf Beckius.

Kristian Fredrik Beckius hade en bror, Johan Beckius vilken var hantlangare och bodde i Garnisonsförsamlingen.
Han var gift med Anna Persdotter och dom hade flera barn som var födda i förutnämnda församling.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9446) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Anders Berg - Söndag den 29 maj 2011 kl. 12.39
Kenneth,

Är det känt vilka föräldrarna till Kristian Fredrik och Johan Beckius är? Om inte, hur vet vi att de är bröder?

Skräddaren Peter Beckius' son var Niklas Beckius, skarprättare i Göteborg 1808-1822.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9450) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Bengtsson - Söndag den 29 maj 2011 kl. 17.30
Anders

Detta bygger på Olga Dahls noteringar. Kristian Fredrik var också fadder till ett av Johan Beckius barn.
Det är dessa två saker som jag vet nu, så för egen del anser jag det som ett antagande.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9452) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson - Söndag den 29 maj 2011 kl. 18.37
Tackar.
Allt är av intresse för mig.
Olga Dahl kommer jag att läsa mycket av.
I soldatregistret har jag hittat tre stycken med son namn, som har fått namnet Beckius.
Man kan ju undra varför.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9476) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Fredag den 03 juni 2011 kl. 15.48
Kenneth!

Hur får man tag på Olga Dahls anteckningar?. Finns de utgivna?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9477) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Bengtsson - Fredag den 03 juni 2011 kl. 17.37
Hejsan

Det enda jag vet är hennes material på nätet.

http://www.gbgtomter.se/

Kenneth
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9479) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson - Fredag den 03 juni 2011 kl. 19.02
Carl Beckius älsta son Cristian som är född i Jörlanda har försvunnit för mig.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9497) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Måndag den 06 juni 2011 kl. 17.07
När och var såg du honom senast? Och när och var finns han inte där han 'borde' finnas?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9514) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson - Tisdag den 07 juni 2011 kl. 21.57
Ja vell minnas de va en ättermedda för ett par vegger sen ja så han, men de va antagligen i drömmen.
Christian föddes i Jörlanda 30/3-1779. Jag vet ej något mera om honom, men jag skulle gärn vilja veta.
Om han numera är där han borde vara eller inte vara och hur kom dit, det har jag ingen aaaning om.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9518) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Onsdag den 08 juni 2011 kl. 21.06
Den 30/10 1779 var det som Christian föddes (Jörlanda C:1, sidan 111).

I en av de flyttattester som Kenneth har skrivit av här ovan, så sägs att Carl och Cecilia "för någon tid tillbaka" avflyttat från Spekeröd till Solberga, och då hade med sig två barn, Johannes och Magdalena. Attesten är daterad den 19/7 1788.

Christian lär då ha dött dessförinnan - om han inte bodde hos någon annan, vilket väl är mindre sannolikt.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9519) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson - Onsdag den 08 juni 2011 kl. 22.29
Visst är 30/10 rätt.
Beckius skall jag forska om till hösten, tror jag.
Barnen skall jag leta lite efter i sommar, om jag orkar.
Det får bli Utflyttade, Döda, och även Husf.längderna.
Dom kan ju finnas i andra familjer ov olika anledningar.
Johannes till exempel, han är skriven i Spekeröd 1795.
Sedan kan jag ej hitta honom förrän 1808, då gifter han sig i Solberga och heter Hurtig.
Jag tackar för all hjälp jag har fått, men behöver nog mer.
Vad skönt det blir snart när kvällarna blir långa och mörka.
Mvh.Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13630) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Anette Stjernström - Torsdag den 21 februari 2013 kl. 23.14
Hej! Jag har lite uppgifter om Carl Beckius son Johannes Hurtig och hans barn. Har ni funnit något mer om Carl Beckius anor? Mvh Anette
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)