|
Av Arne Johnsson - Torsdag den 08 oktober 2009 kl. 22.42
|
Jag behöver läshjälp. Arkiv Digital. Jörlanda C:1 bild 61 sid 112 till vänster högst upp. Carl Beckius och Cicilia Jonsdotter fick sonen Christian 1779-10-30. Men var någonstans,jag kan ej läsa var. Kan någon tyda allt ihop. Carl Beckius var min Farfars Morfars Far. Jag har försökt i många år att få reda på var fasen Carl Beckius kommer ifrån.Det får jag nog aldrig uppleva. Men skit samma jag har så många frågeting i min släktforskning.Det är stopp överallt.Så upplever jag det. Mvh:Arne
|
|
|
Av Håkan Andersson - Torsdag den 08 oktober 2009 kl. 22.57
|
Hej Arne Födelseplatsen får jag till "Myrebacken". Förmodligen något torp. Sedan vet jag inte om du menar att jag skall renskriva hela födelsenotisen eller enbart födelseorten. Lägg gärna ut resten av dina frågeting här på forumet så får jag också lite att kika efter. Hälsningar Håkan
|
|
|
Av Arne Johnsson - Fredag den 09 oktober 2009 kl. 22.11
|
Håkan. Tack så mycket. Hela födelsenotisen vore välkommen. Står det något om Bråland är jag på rätt väg. Hur har du lärt dig att läsa sådan skrift. Jag fattar inte ett skit hur jag än försöker. Mvh.Arne
|
|
|
Av Arne Johnsson - Fredag den 09 oktober 2009 kl. 22.57
|
Carl och Sisilias nästa barn blev fött i Högarna i Spekeröd. Magdalena 1781-03-02 Sisilia var född i Spekeröd 1754-07-18 Jag har läst någonstans,men jag komer ej ihåg var,att gifta paret Carl Beckius och Sisilia Jonsdotter kom till Solberga från Göteborg. Det kanske var förut när jag hade Genline. Jag har läst om en Beckius som var Skarprättare. Det kanske förklarar mitt intresse för Carl Beckius. Där finns ju även en Gen aspekt som kan vara intressant för mig. Det är ett elände att vara så gammal,så att man inte har nån gammal att fråga om gamla saker. Håkan och Christian ni är toppenbra. Mvh.Arne
|
|
|
Av Håkan Andersson - Lördag den 10 oktober 2009 kl. 10.45
|
Informationen i hela födelsenotisen: Den 30 oktober 1779 föddes och den 1 november 1779 döptes sonen Christian. Födelseorten anges till Myrebacken. Föräldrar: Carl Beckius och Sisela Beckius. Vittnen: Lars i Brålan, Jon och dess hustru på Myrebacken. För att kunna läsa gammal skrift finns bara en sak att göra och det är att träna. Handskriftläsningskurser gör enligt min mening varken till eller från. Sedan får du se det som att det är bra för de yngre att ha dig att fråga istället. (Ändrat av kontoinnehavaren den 10 oktober 2009 kl. 10.50.)
|
|
|
Av Arne Johnsson - Söndag den 11 oktober 2009 kl. 00.10
|
Tack Håkan. Nu blev det ytterligare en bit i min forskning om Carl Beckius. jag skall lyda ditt råd att träna på gammal skrift,men jag är inte så särskild klyftig. Men som min fader sade till mig en gång min ungdom, man skall tro att man klarar alting tills man får se att man inte klarar det. Det gick åt helsicke när jag skulle tillverka en helikopter under kriget. Hoppas det blir ett jäkla skitväder många dagar i vinter,då mår jag så bra med mina tankar på gamla tider. Nu skrev jag väl som vanligt onödigt mycket Men en kväll på en rysk trålare utanför Murmansk 1946 det bör jag nog hålla käften med.Borde jag i alla fall. Mvh.Arne
|
|
|
Av Håkan Andersson - Söndag den 11 oktober 2009 kl. 09.36
|
Det tycker jag inte. Berätta mer om Murmansk.
|
|
|
|
|