|
Av Eivor Andersson - Tisdag den 10 november 2009 kl. 10.25
|
Hej, Jag läste i Boken om Jörlanda av Josef Axelsson att det skall ha byggts en ångbåtsbrygga 1902 vid skäret "Tora" i Jörlanda. Här skall Marstrandsbolaget lagt till med både frakt- och passagerartrafik. Vad jag vet så finns Stora och Lilla Tora mellan Brattön och Lövön i Solberga. Är det någon som hört talas om detta och vet när den trafiken slutade? Jag har aldrig hört några släktingar nämna detta. Hälsn. Eivor
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 10 november 2009 kl. 13.38
|
Sällskapet Ångbåten kan säkert svara på det. Ångaren Bohuslän ägdes av Marstrandsbolaget. (Jo, ångbåtens namn stavas med o... )
|
|
|
Av Eivor Andersson - Tisdag den 10 november 2009 kl. 16.58
|
Jag hittade inget om detta på den sidan (jag vet att den stavas med o - har åkt med den och har en liten modell av båten också ) Men jag gick in på Marstrandsbolagets historia och ångaren Bohuslän gick inte där 1902 för den byggdes 1914. Möjliga båtar kan vara S/S Inland II -senare Ejdern, eller S/S S:t Erik eller S/S Tjörn. De gick rutten Marstrand-Stenungsund och lade till vid Rörtången bl.a. och där ligger Toraskären. Men då fick passagerarna simma iland för det är bara kala skär med djupt vatten runt. Vet du någon annan "hållplats" som heter Tora i trakterna där? Eivor (Ändrat av kontoinnehavaren den 10 november 2009 kl. 16.59.)
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Onsdag den 11 november 2009 kl. 00.25
|
Nej, jag vet inte var detta Tora kan ligga. På Sällskapet Ångbåtens hemsida finns som sagt inget, men om du kontaktar dem, så kan det kanske finnas någon som vet något. Där finns folk som kan traktens ångbåtshistoria, även om kanske inte Bohuslän själv gick just där.
|
|
|
Av Eivor Andersson - Onsdag den 11 november 2009 kl. 10.04
|
Tack för tipset, Jörgen Hälsn. Eivor
|
|
|
Av Joel Vogler - Onsdag den 11 november 2009 kl. 11.55
|
Ångbåtarna lade till vid Stora Tora, som är skäret i yttre ändan av betongbryggan vid Källsnäs badplats.
|
|
|
Av Eivor Andersson - Onsdag den 11 november 2009 kl. 15.51
|
Hej Joel, Tack så mycket Jag hade i bakhuvudet namnet stora Tora. Mina morföräldrar hade sommarställe i Källsnäs jämte Elin Hansson (med katterna) välkänd i Jörlanda. Där finns en pir , men inte så djupt vatten? Så det var så nära, då hade författaren rätt. Hej och tack - Eivor
|
|
|
Av Joel Vogler - Onsdag den 11 november 2009 kl. 19.45
|
Elin (Nilsson!) föddes enligt SvDödbok4 i Spekeröd 1900-08-04 och avled 1980-12-04 i Jörlanda. Det är många som minns Elin och hennes katter. Det finns t o m ett särskilt Elinsällskap och på deras hemsida kan man läsa både om Elin och om den i denna disksussion aktuella bryggan på Källsnäs.
|
|
|
Av Eivor Andersson - Onsdag den 11 november 2009 kl. 22.37
|
Hej igen Joel, Ursäkta att jag skrev Hansson - tankestopp- . Vad roligt med den hemsidan. Jag har hur många minnen som helst från kiosken och båtuthyrningen. Min moster och hennes man byggde senare permanenthus på tomten där intill och halva min släkt är från området. Min morfar var tvungen att skjuta ut en del katter ibland när det blev för osanitärt. Tack för länken med hemsidan. Har du också anknytning till Jörlanda? Hälsn. Eivor (i Jörlanda )
|
|
|
Av Joel Vogler - Torsdag den 12 november 2009 kl. 00.51
|
Hej Eivor, Min anknytning till Jörlanda är ett antal år som sommargäst i Kyrkeby för ett halvsekel sedan. Vi badade ibland på Källsnäs och köpte godis av Elin, ibland vadade vi ut till Skutholmen, men sedan min svåger skaffat sig en eka med utombordare var det Dagholmen som gällde. Och som det nappade i Hakefjorden på den tiden! Mvh Joel
|
|
|
Av Eivor Andersson - Torsdag den 12 november 2009 kl. 01.07
|
Även om det är utanför ämnet ångbåtar, så håller vi oss ändå till samma brygga Morfar hade också en eka och fiskade mycket i fjorden. På tal om Elin så kan jag berätta en ganska rolig sak som hände en gång. Min moster och hennes man hyrde en eka av Elin och skulle åka ut till Keholmen. Ekan hade en liten utombordare och när de kommit ut en bit så lossnade hela aktern med motor och allt och båten sjönk. De fick simma iland och slapp nog betala hyran På Dagholmen bodde enligt sägnen, en hövding Dag och där finns väl en mindre skeppssättning tror jag. Ja, då fanns det nog mer torsk och vitling än nu. Roligt med lite nostalgi. Hälsn. Eivor
|
|
|
|
|