Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Båhuslän (Bohuslän)   >   Berfeldal (Bärfendal)   >  
Bärfendal född 1734-07-06
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6095) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Bengtsson - Söndag den 24 januari 2010 kl. 14.23
Hejsan

Har haft ett meningsutbyte med Släktdata angående tolkning av flickans namn. Jag kan läsa vad det står men ansvariga för registret håller inte med.
Då det är viktigt att det skall vara så rätt dom möjligt i de avskrivna registren så ger jag er läsare på Arkivguidens forum en chans att komma med förslag så att vi kan få rätt namn i registret.

Det är namnet som står under "Kieberg" som det gäller.

m v h
Kenneth

anna

(Ändrat av kontoinnehavaren den 24 januari 2010 kl. 18.20.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6096) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Söndag den 24 januari 2010 kl. 14.28
Hej

Det namn som står antecknat under "Kieberg" får jag till "Anna"

Hälsningar

Håkan
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6098) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Söndag den 24 januari 2010 kl. 15.41
Jag vet inte vad det skulle kunna vara om det inte står Anna.

Visserligen hänger de båda n:en inte ihop på ett naturligt sätt - men prästen har väl hostat eller hickat till... :)

Jag ser att Sotenäs Personhistoriska Förening kallar henne för Oliana i sockenlängden för Bärfendal 1730-1740 (Timmerdal u. Hedum, sidan 2; finns hos Arkiv Digital).

Men Oliana står det inte i dopboken; initialen är ett mycket tydligt A. Jag tycker f.ö. att hela namnet är tydligt - trots det lilla 'hacket' i mitten.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6103) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Bengtsson - Söndag den 24 januari 2010 kl. 18.27
Jag gjorde naturligtvis samma tolkning som er, därför att det står Anna.
Skickade samma bild till Släktdata men dom hävdar fortfarande att det står Oliana, hur man nu kan få det till det.

Skickade även en annan bild som eventuellt skulle kunna hjälpa dom att få det till Anna. Eftersom g:et i Kieberg
skulle kunna vilseleda en person som snabbt tolkar vad det står, t.ex. vid en avskrift. Notisen kommer från födelsen före Anna och är således skriven av samma person. Hoppas att personer från Släktdata läser detta forum och i så fall kan korrigera felaktigheten.

anna 2
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6104) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Söndag den 24 januari 2010 kl. 18.58
Jo, nederdelen på g:et i Kieberg kan vid en snabb titt se ut som en del av ett "l" - om man inte ser det lilla mellanrummet under 'sydspetsen' på g:et.

Staplarna i resten räcker dock inte till "iana". Men vad det står efter "Ol" är ju enbart en akademisk fråga, eftersom det inte står "Ol"... :)

(Ändrat av kontoinnehavaren den 24 januari 2010 kl. 19.13.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6105) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Söndag den 24 januari 2010 kl. 19.47
Kennet

Jag har kollat iu Släktdatas register Berfendal födda detta datum du anger och där står Anna Ifwarsdotter som mor. Varifrån har du sett att det står Oleana i detta register?

Hälsningar

Håkan
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6106) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Söndag den 24 januari 2010 kl. 19.52
Det är nästa barn samma dag.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6108) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Bengtsson - Söndag den 24 januari 2010 kl. 20.00
Håkan

Det kommer från notisen ovan, se bild.....

Bärfendal 1734
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6109) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Söndag den 24 januari 2010 kl. 20.31
Hej

Ser att jag fått denna felrapport som du nämner men denna har legat på hyllan något tag eftersom den kommit till en mailadress som jag inte kikar in på varje dag. Jag vet inte vem som propsar på att det står antecknat Oleana som barnets namn när det tydligt står Anna i kyrkoboken.

Jag har gjort justeringar i födelseregistren för Bärfendal och skickat ner dem till Släktdata så får vi se när de läggs ut på deras hemsida med rättelsen.

Hälsningar

Håkan
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6110) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Söndag den 24 januari 2010 kl. 20.33
Jag ser i Släktdatas information om registerfilen (BARFE-F1) att registreringen gjordes år 2003, och då fanns det ju bara raspiga svartvita mormonfilmer att tillgå. Och på sådana är det ju inte alltid så lätt att se vad det står.

Kenneth, du kan ju föreslå Släktdata att de låter registreraren själv avgöra saken efter att ha sett en tydlig AD-bild... :)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6111) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Söndag den 24 januari 2010 kl. 20.35
Han hann före själv... :)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6112) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Söndag den 24 januari 2010 kl. 20.46
Såg också att det finns två register över Bärfendal födda utlagda på Släktdatas hemsida. Det ena som undertecknad har gjort och ett som folk från Sotenäs personhistoriska har gjort som också har lagts ut senare än mitt register. Det kan vara så att det är släktforskare från Sotenäs Personhistoriska som propsar på att det står Oleana men det är bara spekulation från min sida.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6115) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Bengtsson - Söndag den 24 januari 2010 kl. 22.31
Håkan

Har skickat mail till dig.

Jörgen

Jag har skickat väldigt tydliga kopior till ansvarig (register(a)slaktdata.org) tidigare, det är på de
kopiorna som dom fortfarande hävdat att det ej står Anna utan Oliana.

Hoppas nu bara att det blir korrigerat, för vi vill ju alla att det skall bli så rätt som möjligt.

Kenneth
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6116) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Söndag den 24 januari 2010 kl. 22.53
Hej

Har läst mailet och det är lite snöpligt att man skickar ut sådant mail när det klart och tydligt framgår i födelseboken vad som står. I detta fall Anna istället för Oleana

Hälsningar

Håkan

(Ändrat av kontoinnehavaren den 24 januari 2010 kl. 23.27.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6117) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Söndag den 24 januari 2010 kl. 23.03
(Ändrat av kontoinnehavaren den 24 januari 2010 kl. 23.23.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6137) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Bengtsson - Torsdag den 28 januari 2010 kl. 22.32
Kan bara meddela att jag inget hört från Släktdata och att dom ej ändrat i registret ännu.

Bara att hoppas att dom ej sköter sina andra register lika dåligt.

Kenneth
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6141) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Fredag den 29 januari 2010 kl. 20.37
Har själv inget hört. Ibland kan det ta lite tid innan register läggs ut så vi får se vad som händer.

Har själv påtalat vid två olika tillfällen på på det gamla året påtalat ändringar i informationsrutorna för ett par register utan att något har hänt. Skall påtala detta igen vid tillfälle för att se vad som händer. Mest för att rätt information kommer fram till användarna.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6275) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Måndag den 08 februari 2010 kl. 21.46
Hej Kenneth

Släktdata har lagt ut ett par register över Bärfendal födda. Verkar vara de rättade registren med Anna istället för Oleana denna gång med ovanstående datum.

Hälsningar

Håkan
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6277) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Bengtsson - Måndag den 08 februari 2010 kl. 23.29
Tackar för infot Håkan, ja nu ser det ut att stämma.

Kenneth
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)