|
Av Kurt Larsson - Söndag den 24 januari 2010 kl. 16.44
|
Enligt soldatregistret akt nrBR-03-0067-1838 var Anders född 18150809 och död 18581228,men varnågonstans var han född vilka var hans föräldrar?
|
|
|
Av Håkan Andersson - Söndag den 24 januari 2010 kl. 17.39
|
Hej Har börjat spåna lite på din fråga och har kommit så här långt än så länge: Anders Johansson avlider 28 december 1858 i Yttre Resta i Hålta socken, 43 år gammal och var vid detta tillfälle torpare. Holta C:3 s.214 Han finns med familjen i följande husförhörslängder: AI:9 s.103 AI:8 s.61 AI:7 s.55 AI:6 s.26 Han gifte sig 29 januari 1841 i Hålta församling med pigan Beata Olsdotter, från Ytter Resta i Hålta socken. Han stod vid detta tillfälle antecknad som soldat Anders Lök. C:3 s.295 Återkommer om jag hittar mer. Skall iväg några ärenden. Kanske någon annan hinner före och lösa mysteriet. (Ändrat av kontoinnehavaren den 24 januari 2010 kl. 19.52.)
|
|
|
Av Arne Johnsson - Söndag den 24 januari 2010 kl. 19.54
|
Kurt. Vilka socknar har du letat i. Mvh.Arne
|
|
|
Av Håkan Andersson - Söndag den 24 januari 2010 kl. 20.53
|
Som ett litet tillägg till ovan så finns Anders Johanson Lök även i följande husförhör i Hålta socken: AI:5 s.46 AI:4 s.41
|
|
|
Av Kurt Larsson - Måndag den 25 januari 2010 kl. 13.36
|
Tack Arne och Håkan.Jag har letat i Hålta och Jörlanda Socknar
|
|
|
Av Arne Johnsson - Måndag den 25 januari 2010 kl. 21.57
|
Hej Kurt. Välkommen hit. Kan det vara så att du bor i Båhuslän och äter Spegesill och dricker Brännevin. Jag har letat i Hålta-Solberga-Jörlanda-Spekeröd-Ucklum-Romelanda-Kareby-Torsby-Harestad. Är du hundra på att födelse datumet är riktigt. Skall jag hålla på längre tycker du. Abbonera på Arkiv Digital, det är ett måste om man skall släktforska. Mvh.Arne
|
|
|
Av Håkan Andersson - Måndag den 25 januari 2010 kl. 22.25
|
Har kikat i Generalmönsterrullan och där står antecknat Bohuslän som födelseområde. Så något begränsat blir det ju.
|
|
|
Av Håkan Andersson - Tisdag den 26 januari 2010 kl. 21.27
|
Arne! Ovanstående födelsedatum överensstämmer med det som står i husförhörslängderna. Om nu inte minnet sviker. Det var ett par dagar sedan jag kikade på detta.
|
|
|
Av Arne Johnsson - Tisdag den 26 januari 2010 kl. 22.32
|
Håkan. Det är inte bra att det inte finns inflyttningslängder mellan 1828 och 1850 för Hålta. Jag har letat i en jädrans massa socknar, men nu har jag lessnat. Kurt, du kan väl skriva mera om Anders Lök. Varför är du intresserad av honom, jag vill gärna hjälpa dig. Jag har en Dotter som har en katt som hon kallar Missan, var fasen får man ett sådant namn i från. Kanske från ensyklopedianen, inte vet jag. Som vanligt kommer jag ifrån det primära ämnet, förlåt mig. Mvh.Arne
|
|
|
Av Håkan Andersson - Torsdag den 28 januari 2010 kl. 21.02
|
Kikade också efter flyttningsböckerna men saknade dem. De hade också varit bra i denna fall. Inga flyttningsattester såg jag heller. men om de finns att filma vet jag inte. Men detta är väl lite dina geografiska domäner, Arne. Kanske du har koll på de finns.
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 28 januari 2010 kl. 21.46
|
Flyttattester finns i moderförsamlingen Solbergas arkiv. Jag sitter och bläddrar bland dem nu (hos SVAR). Återkommer...
|
|
|
Av Arne Johnsson - Torsdag den 28 januari 2010 kl. 22.19
|
Jag kommer att hålla på att leta efter var Anders Lök är född, men att leta mer på datorn,ids jag inte. jag skall åka till Prästgårdslagorn i Torsby, och till Humlebråten i Norum, där finns många mer kunniga än mig. Jag tror aldrig jag kommer över amatörstadiet. Släktletning borde det väl heta,eller hur. I dag har kört in tre kubik ved, i morgon skall jag besikta bilen, Hoppas jag får en tvåa, för då köper jag en flaska brännevin att trösta mig med. Får jag ingen anmärkning, måste jag köpa en tårta till Gumman. Hur en vänner sej har en röva bak. Mvh.Arne
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Fredag den 29 januari 2010 kl. 10.32
|
Anders Lök blev antagen som soldat år 1838, och senast 1840 måste han ha flyttat till Holta (om han inte redan bodde där), eftersom han finns i husförhörslängden AI:5 (som omfattar 1840-1844). Jag har därför gått igenom flyttattesterna för åren 1838-1840, men där hittar jag honom inte. (1838 ingår i Solberga HII:7, och 1839-1840 i HII:8.) Det kan ju finnas olika skäl till det: · Attesten är inte bevarad. · Han har flyttat in till pastoratet (Solberga, Jörlanda och Holta socknar) före 1838. · Han är född inom pastoratet. Om det är det sistnämnda alternativet, så har han fått fel födelsedatum i husförhörslängden - men sådana fel är ju dess värre inget ovanligt.
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Fredag den 29 januari 2010 kl. 18.32
|
Enligt generalmönsterrullan 1841 (den 14 oktober; inget sidnummer, men bild 142 hos Arkiv Digital) var han 25 år, alltså född cirka 1816. Och 1844 (den 1 juli; bild 121) var han 28 år och 6 månader, alltså född runt årsskiftet 1815-1816. Jag har kollat födelseböckerna i Holta, Solberga och Jörlanda hela 1815 och 1816 - alltså inte bara husförhörslängdens datum den 9/8 1815 - men där finns ingen Anders/Andreas Johan(ne)sson. Det närmaste är en Anders Jonasson, son till soldaten Lustig, men han blir soldat i Kareby med namet Lust. Vi bör då kunna slå fast att han är född utanför pastoratet (om inte födelseåret är flera år fel i både hfl och rulla). Och om inte flyttattesten har försvunnit eller är insorterad under fel år, så har flyttat in före 1838.
|
|
|
Av Arne Johnsson - Fredag den 29 januari 2010 kl. 22.42
|
Anders Lök är först omnämd i Jörlanda, vad jag kan finna ut. Efter det går det att följa honom. Men före, på Halleby i Jörlanda det håller jag på med. Mvh.Arne
|
|
|
Av Håkan Andersson - Fredag den 29 januari 2010 kl. 22.56
|
Skönt att se att du är i farten Arne!
|
|
|
Av Arne Johnsson - Lördag den 30 januari 2010 kl. 08.00
|
Mitt förra inlägg var helt fel. Arne.
|
|
|
Av Kurt Larsson - Lördag den 30 januari 2010 kl. 14.07
|
Hej Arne,Håkan och Jörgen Jag tackar er alla för ert engagemang att lösa mysteriumet med soldaten Anders Lök. Lök var (är)min morfars morfar.Själv är jag inflyttad till Torsby för ca 30 år sedan. Mitt användarnamn Missan kommer ifrån vår katt som min fru hittade på.Varför vet jag inte.
|
|
|
Av Arne Johnsson - Lördag den 30 januari 2010 kl. 21.48
|
Anders Johansson Lök, är omnämd första gången i Hålta AI:4 1836-1840 På samma sida högst upp är Johan Johansson omnämd första gången. Men var kommer dom ifrån, kanske samma ställe, kanske dom är bröder. Jag letar på ARKIV DIGITAL och SVAR Mvh.Arne
|
|
|
Av Arne Johnsson - Lördag den 30 januari 2010 kl. 21.54
|
Jag kan ej hitta Johan eller Anders födda i Hålta. Arne
|
|
|
Av Arne Johnsson - Lördag den 30 januari 2010 kl. 22.47
|
Nu har jag klarat av inflyttade till Solberga Pastorat för år 1836. (tror jag) men ingen Johan eller Anders Johansson har jag hittat. Arne
|
|
|
Av Arne Johnsson - Söndag den 31 januari 2010 kl. 22.50
|
Nu har jag gått i genom flyttattesterna för Solberga Pastorat för åren 1835, 1836, 1837, 1838. men ingen Anders eller Johan johansson har jag hittat. 1838-1840 har ju du Jörgen gått i genom. Nu skall jag leta i AI:3 i hela Holta och se om dom finns på något annat ställe. Snälla alla, skit i vargarna, och hjälp Kurt i stället. Mvh.Arne
|
|
|
Av Håkan Andersson - Söndag den 31 januari 2010 kl. 23.14
|
Skall se om jag hinner, Arne. Annars har jag Robert och leverera en del information till.... Men de finns förhoppningsvis fler folk som kan hoppa in och stötta för oss båda hoppas jag.
|
|
|
|
|