|
Av Håkan Andersson - Fredag den 12 mars 2010 kl. 12.57
|
Undrar om Hanna Lydia Karlsdotter, född 25/10 1873 i Naverstad finns med på dödskivan. När och var avlider hon i sådana fall? Gifter hon sig? Får barn och så vidare..... (Ändrat av kontoinnehavaren den 12 mars 2010 kl. 13.07.)
|
|
|
Av Eivor Andersson - Fredag den 12 mars 2010 kl. 16.19
|
Hej igen, Jag tittade på skivan begravda i Sverige också och där fanns hon inte med. Men den är långt ifrån alla med på. Hon har inte emigrerat ? Hälsn. Eivor
|
|
|
Av Håkan Andersson - Fredag den 12 mars 2010 kl. 17.33
|
Så vitt jag vet har hon inte emigrerat. Däremot var hon intagen på hospitalet i Vänersborg i början på 1900-talet.
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Fredag den 12 mars 2010 kl. 17.38
|
Har du kollat Naverstads dödbok? Jag tror att du hittar henne där... Ledtråd: 27/1 1926.
|
|
|
Av Håkan Andersson - Fredag den 12 mars 2010 kl. 19.30
|
Tackar för upplysningen. Att jag är lite intresserad av varthän hon blev av beror på att hon blev dömd i Bullarens härandsrätt för mordbrand 1898. Ett protokoll som jag håller på att renskriva.
|
|
|
Av Laila Falk - Fredag den 12 mars 2010 kl. 22.15
|
Vad var det hon brände ner?
|
|
|
Av Håkan Andersson - Lördag den 13 mars 2010 kl. 09.08
|
En ladugård med djur. Hon hade planer på att ta med sig ett spädbarn också och låta detta stryka med.
|
|
|
Av Eivor Andersson - Lördag den 13 mars 2010 kl. 11.28
|
Vad hemskt! Då borde hon väl hamnat på spinnhuset och inte dött i Naverstad? Hälsn. Eivor
|
|
|
Av Håkan Andersson - Lördag den 13 mars 2010 kl. 13.47
|
Hon hamnade på hospitalet i Vänersborg. Mera känt som Restad skulle jag tro. Hon avled där 1926 och dödsuppgifterna blev tydligen inskrivna i Naverstads församlings död- och begravningsbok. Ogift och sannolikt utan barn. Barnet som hon tänkte ta med sig i eldsvådan växte sedermera upp och blev gift och fick i sin tur barn. Och barnen kan mycket väl vara i livet idag. Bakgrunden till att hon hamnade i Vänersborg var att hon genomgick en sinnesundersökning och hon betraktades inte vara vid sina sinnes fulla bruk vid denna händelse. Därav Restad. (Ändrat av kontoinnehavaren den 13 mars 2010 kl. 13.58.)
|
|
|
Av Eivor Andersson - Lördag den 13 mars 2010 kl. 15.00
|
Tragisk händelse och man vet ju inte bakgrunden heller. Restad är det samma som senare Källshagen? Jag var alltid så rädd att gå förbi där när jag var liten och hälsade på farmor som bodde i Vänersborg. Nu är det lite vår i luften i alla fall och fåglarna kvittrar. Hälsn. Eivor
|
|
|
Av Håkan Andersson - Lördag den 13 mars 2010 kl. 15.30
|
Har själv inte hört något om att Restad skulle vara detsamma som Källshagen. Har själv alltid förknippat namnet Restad med det sinnessjukhus som låg där. Fast någom med mer lokalkännedom än jag kan veta mer.
|
|
|
Av Eivor Andersson - Lördag den 13 mars 2010 kl. 16.06
|
Jag sökte lite och Källshagens mentalsjukhus blev upprättat i gamla regementslokaler, står det. Men jag har någonstans att det skall ha något med landeriet Niklasberg att göra också. En äldre släkting arbetade på Källshagen som skötare och en ana var skrivare på Niklasberg. Det verkar vara många hospital på en sådan liten ort. Eivor
|
|
|
Av Håkan Andersson - Lördag den 13 mars 2010 kl. 18.15
|
Upptagningsområdet var nog stort.
|
|
|
|
|