Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Båhuslän (Bohuslän)   >   Naverstad   >  
Hanna Lydia Karlsdotter, född 25/10 1873
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6525) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Fredag den 12 mars 2010 kl. 12.57
Undrar om Hanna Lydia Karlsdotter, född 25/10 1873 i Naverstad finns med på dödskivan. När och var avlider hon i sådana fall? Gifter hon sig? Får barn och så vidare.....

(Ändrat av kontoinnehavaren den 12 mars 2010 kl. 13.07.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6530) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eivor Andersson - Fredag den 12 mars 2010 kl. 16.19
Hej igen,

Jag tittade på skivan begravda i Sverige också och där fanns hon inte med.
Men den är långt ifrån alla med på.

Hon har inte emigrerat ? :)

Hälsn. Eivor
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6531) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Fredag den 12 mars 2010 kl. 17.33
Så vitt jag vet har hon inte emigrerat. Däremot var hon intagen på hospitalet i Vänersborg i början på 1900-talet.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6532) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Fredag den 12 mars 2010 kl. 17.38
Har du kollat Naverstads dödbok? Jag tror att du hittar henne där...

Ledtråd: 27/1 1926. :)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6536) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Fredag den 12 mars 2010 kl. 19.30
Tackar för upplysningen. Att jag är lite intresserad av varthän hon blev av beror på att hon blev dömd i Bullarens härandsrätt för mordbrand 1898. Ett protokoll som jag håller på att renskriva.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6542) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Laila Falk - Fredag den 12 mars 2010 kl. 22.15
Vad var det hon brände ner?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6544) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Lördag den 13 mars 2010 kl. 09.08
En ladugård med djur. Hon hade planer på att ta med sig ett spädbarn också och låta detta stryka med.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6545) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eivor Andersson - Lördag den 13 mars 2010 kl. 11.28
Vad hemskt! Då borde hon väl hamnat på spinnhuset och inte dött i Naverstad?

Hälsn. Eivor
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6546) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Lördag den 13 mars 2010 kl. 13.47
Hon hamnade på hospitalet i Vänersborg. Mera känt som Restad skulle jag tro. Hon avled där 1926 och dödsuppgifterna blev tydligen inskrivna i Naverstads församlings död- och begravningsbok. Ogift och sannolikt utan barn. Barnet som hon tänkte ta med sig i eldsvådan växte sedermera upp och blev gift och fick i sin tur barn. Och barnen kan mycket väl vara i livet idag. Bakgrunden till att hon hamnade i Vänersborg var att hon genomgick en sinnesundersökning och hon betraktades inte vara vid sina sinnes fulla bruk vid denna händelse. Därav Restad.

(Ändrat av kontoinnehavaren den 13 mars 2010 kl. 13.58.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6547) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eivor Andersson - Lördag den 13 mars 2010 kl. 15.00
Tragisk händelse och man vet ju inte bakgrunden heller.
Restad är det samma som senare Källshagen?

Jag var alltid så rädd att gå förbi där när jag var liten och hälsade på farmor som bodde i Vänersborg.
Nu är det lite vår i luften i alla fall och fåglarna kvittrar.

Hälsn. Eivor
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6548) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Lördag den 13 mars 2010 kl. 15.30
Har själv inte hört något om att Restad skulle vara detsamma som Källshagen. Har själv alltid förknippat namnet Restad med det sinnessjukhus som låg där. Fast någom med mer lokalkännedom än jag kan veta mer.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6549) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eivor Andersson - Lördag den 13 mars 2010 kl. 16.06
Jag sökte lite och Källshagens mentalsjukhus blev upprättat i gamla regementslokaler, står det. Men jag har någonstans att det skall ha något med landeriet Niklasberg att göra också.

En äldre släkting arbetade på Källshagen som skötare och en ana var skrivare på Niklasberg.
Det verkar vara många hospital på en sådan liten ort.
Eivor
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6552) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Lördag den 13 mars 2010 kl. 18.15
Upptagningsområdet var nog stort.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20583) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Göran Hellstrand - Tisdag den 11 april 2023 kl. 11.44
Hej, råkade hitta det här inlägget idag är ju några år gammalt. Du kanske redan vet detta men hon blev intagen 7/10 1905 som patient nr 8 på Restad. Dod 27/1 1926 ligger begravd på Restads Begravningsplats. Kan inte säga exakt var men ungefär kan jag säga.
Göran
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20592) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Fredag den 14 april 2023 kl. 04.29
Det var längesedan jag höll på med detta. Tror det var ett sådant fall som stoppade upp i brist på information. Gick i och med inlägget lite klarhet i vad som hänt. Får tacka för informationen kring detta.
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)