Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Båhuslän (Bohuslän)   >   Spekeröd   >  
Läshjälp - Andreas Nilsson Utterby
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6987) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson - Onsdag den 12 maj 2010 kl. 22.34
Jag behöver hjälp.
Spekeröd C:3 sid.229 vigda (Arkiv Digital)
Jag kan läsa Andreas Nilsson och Elsa Jakobsdotter
Men det står mera att läsa, men det klarar jag ej av hur fasen jag än försöker.
Mvh.Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6988) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eivor Andersson - Onsdag den 12 maj 2010 kl. 22.45
Hej Arne,
Jag lägger in bilden här.
Det är från oktober.
Jag får det till Andreas Nilsson Lundby Bräcketorp och Elsa Jakobsdotter därstädes.
spek

Hälsn. Eivor
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6992) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson - Torsdag den 13 maj 2010 kl. 12.37
Tack Eivor.
Vad är det som står före namnen.
Kan det vara drängen och pigan, eller är det något annat.
Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6993) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Torsdag den 13 maj 2010 kl. 12.43
Hej Arne

Det står:

Dito den 22 drängen Andreas Nilsson Bräcketorp Lundby pigan Elsa Jakobsdotter därstädes.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6994) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson - Torsdag den 13 maj 2010 kl. 17.19
Nu har det rört till sig med Andreas Nilsson Utterby. Det skall troligen vara Otterby.
Nu har jag hittat en Änkeman Nils Otterby som gifter sig år 1803 i Norum med en Änkinna.
Hur har namnet Otterby uppkommit.
Jag har mycket att rota i nu.
Finns det någon medicin som gör att jag i dag blir Jäkligt nyfiken,
men i morgon sjufalt glömskare,
Mvh.Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6996) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Torsdag den 13 maj 2010 kl. 20.49
Låter som att det är brännevin du söker.... Mår dåligt dagen efter och kanske vill glömma.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6999) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson - Torsdag den 13 maj 2010 kl. 21.43
Håkan.
En enda slurk Brännevin, sen går det inte att släktforska.
Nu är det bara O eller Utterby som gäller.
Andreas var min frus mormors farfars far.
I morgon är det dammsugning som gäller, hå hå, ja ja.
Då måste jag vara på allerten, för annars.
Det här med Otterby har ryckt upp mig. Men jag måste nog ändra taktik.
Om jag ej kan läsa vad Prästerna har skrivit,vill jag gärna besvära eder mera.
Mvh.Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7000) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Torsdag den 13 maj 2010 kl. 22.20
Om du behöver läshjälp, Arne, är det bara för dig att säga till. Lägg ut detta i forumet bara så kommer vi.
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)