|
Av Ingemar Gollungberg - Tisdag den 14 oktober 2008 kl. 23.16
|
Den här anan dog i Klövedal den 27/2 1780, bouppteckning hölls 31/9 1780. Han var född 27/8 1712 men finns inte i Klövedals födelsebok. Han hade flera barn varav en del finns inskrivna i Klövedals födelsebok. Hur hittar jag hans föräldrar? Samma sak med hans hustru Börta Nilsdotter som levde när bouppteckningen gjordes men som senare inte går att finna i dödboken.
|
|
|
Av Kenneth Bengtsson - Onsdag den 15 oktober 2008 kl. 20.40
|
Börta Nilsdotter är syster till Maret Nilsdotter i Mölnebo Nedergård och således dotter till Nils Helgesson och Karin Kristoffersdotter i Röa. Jakob och Börta bodde enligt mantalslängd 1741-1747 i Röra. Från 1751 bodde dom på Valsäng Berget i Klövedal sn Jakob är född omk 1712 som son till Göran Andersson och Anna Olsdotter vilka bodde på Hultet i Valla sn, 1722-1748
|
|
|
Av Ingemar Gollungberg - Torsdag den 16 oktober 2008 kl. 14.18
|
Efter 10-15 års letande blir man väldigt nöjd när man får såna här svar. Egentligen borde man stå upp och hålla tal till Kenneth men eftersom vi befinner oss så långt från varandra så går det inte. Jag är i allafall väldigt tacksam för att en av mina gamla knäckfrågor blivit löst tack vare Kenneth. Eftersom det rör sig om Valla socken så finns det goda möjligheter att komma vidare ett par generationer ytterligare. Min uppgift om födelsedatum är en tillbakaräkning med ledning av åldersuppgiften i dödboken i Klövedal. Man bör kanske vara lite mer försiktig med det exakta datumet med hänsyn till att skrivaren vid denna tid endast brukade ange hela år och månader ser jag nu. Så istället för att säga att Jacob Jöransson var född den 27/8 1712 så ändrar jag mig och noterar att han var född ca augusti 1712. Jag tror att det är rätt föräldrar till båda som du angett Kenneth men kan du säga vad det är som gör att jag med 100 procent säkerhet skall kunna ta det för givet. Tack än en gång och så kan jag i förbifarten meddela att vi just nu har 22 grader i luften och en molnfri himmel här i södra Grekland och det är nästan samma temperatur i vattnet. Mvh Ingemar
|
|
|
Av Carina Månsson - Torsdag den 16 oktober 2008 kl. 17.54
|
Hej Ingemar. Detta är bara anteckningar, utan källangivelse, men alltid ett spår du kan kontrollera. Jakobs far, Göran Andersson f. ca 1685, Kronogård i Djuphult, Hultet, Åker Valla, d. 1748, hade en far som hette Anders Göransson, född i Habborsby Sörgård 26:1 och en mor som hette Karin Jakobsdotter f. ca 1664, d. 1743. Anders Göranssons far, är Göran Andersson född i Kronogård i Djuphult och mor Ingeborg Helgesdotter född i Habborsby Sörgård 26:1. Detta griper jag ur luften, men jag har för mig att Ingeborg Helgesdotters mor hette Gunilla. Hoppas det kan leda dig i rätt riktning. mvh Carina
|
|
|
Av Ingemar Gollungberg - Torsdag den 16 oktober 2008 kl. 20.57
|
Tack Carina ! Det skulle vara intressant att höra var ifrån uppgifterna om Anders Göranssons föräldrar kommer. Du får gärna skicka mail om du så vill. Mvh Ingemar
|
|
|
Av Carina Månsson - Torsdag den 16 oktober 2008 kl. 21.40
|
Har skickat mail till dig, Ingemar
|
|
|
Av Kenneth Bengtsson - Torsdag den 16 oktober 2008 kl. 22.35
|
Hejsan Ingemar Här kommer lite ur källorna. Valla C:2 1748-04-08 sid.129 "döde Jöran Andersson på Hålltet föräldrarna Anders Jöransson och Karin Jacopsdotter, hans ålder - 62 åhr 10 månader" 1756-03-20 sid. 190 "döde Encka Anna Olufsdoter på Håltet, som wahr Jöran Andersons hustru der sammasteds föräldrarna Oluf Anderson och Anna Nilssesdoter, hennes ålder 67 åhr. Siukdommen åhler och Swaghett." Klövedal C:2 1744-01-05 sid.67 "döde Kahrij Jachobsdatter på Skaboholmen Anders Jörgensons Encka på Hålttet. Ålderen 79 åhr" Mantalslängder 1748 (fol.171) Hultet Göran Andersson ..11...2 s.Anders, d.Ingeborg försörjer föräldrarna. 1752 Hultet ä.Anna ..1.1..2 s.Anders, d.Ingegerd försörjer modern. s.Anders hos Jakob i Valsäng Berget, Klövedal sn. (2 söner Anders) 1752 Valsäng Berget Jakob Göransson 1..1...2 fattig, broder drg.Anders
|
|
|
Av Ingemar Gollungberg - Torsdag den 16 oktober 2008 kl. 23.13
|
Hej Kenneth ! Tack för detta. Det är intressanta uppgifter som jag är tacksam för. När jag skrev mitt förra inlägg här som var riktat till Carina så glömde jag nämna att jag i Valla dödbok funnit en uppgift från 1708 som gör att hennes uppgifter om Jöran Andersson och Ingeborg Heljesdotter som föräldrar till Anders Jöransson skulle kunna stämma. Den 22/3 1708 har en Gertrud Jöransdotter avlidit i Habborsby 74 år gammal. Som föräldrar anges Jöran Andersson och Ingeborg Heljesdotter. Det verkar för mig som denna Gertrud kan vara Anders Jöranssons syster. Vad tror du ? Uppgiften från 5/1 1744 i Klövedals dödbok om Karin Jakobsdotter förklarar varför hon inte finns i Valla dödbok men i det som finns på tjsf.org så framgår inte det du skriver utan man hänvisar till en pärm. Du nämner hennes döde man som Anders Jörgensson. Var hon omgift eller har du skrivit fel ? Mvh Ingemar
|
|
|
Av Kenneth Bengtsson - Torsdag den 16 oktober 2008 kl. 23.59
|
Hej Ingemar Nej, jag har skrivit rätt, Karin var gift med Anders Jörgensson. Lite mer om släkten Habborsby - Hultet (Djuphult) Ur Bohusläns räkenskaper från Riksarkivet i Köpenhamn. Gårdstaga 1639-1640 Anders i Dybholdt tog samme gaar jgien j 3 aar gaff iiij rdlr 1642-1643 Anders i Dybhaaldt tog samme gaar igien j 3 aar gaff iiij rdlr 1645-1646 Barbra i Dybhylt tog samme gaar igien j 3 aar gaff iiij rdlr 1646-1647 Jörgenn i Habersbye i Walle sogenn fest dennd cronnegaard Dybholdt, som hans gamble moder for hannom oplod, gaff i hoffuit tage, penngd xxiiij rdlr
|
|
|
Av Kenneth Bengtsson - Fredag den 17 oktober 2008 kl. 00.08
|
Mina uppgifter vad gäller Habborsby Helge n.1614-1660 g. Gunilla n.1663 Ingeborg Helgesdotter g.1634 Jörgen Andersson från Djuphult Anders Jörgensson i Djuphult g.Karin Jakobsdotter Börje Jörgensson i Lirås g.Kerstin Olsdotter (Ändrat av kontoinnehavaren den 17 oktober 2008 kl. 00.09.)
|
|
|
Av Kenneth Bengtsson - Fredag den 17 oktober 2008 kl. 10.25
|
Jörgen, Jöran, Göran mm varianter är här samma namn
|
|
|
Av Dennis Karlsson - Fredag den 17 oktober 2008 kl. 13.00
|
Hej Ingemar, En avskrift av Hjalmar Erikssons Gårdarna i Valla kanske kan vara till hjälp du har förmodligen sett den redan men den kanske kan vara intressant ändå. Hälsningar Dennis "Helge näms i Habborsby redan 1617, där han finnes upptagen i en längd Extra kontribution, altså en längd över en extra skatteutskrivning. Han förekommer sedan i olika skattelängder fram genom åren och i 1659 års jordebok, den första som upprättades sedan Bohuslän genom freden i Roskilde 1658 införlivats med Sverige,är han inskriven som innehavare av 1 hemman Habborsby, vilket hemman 1698 kan identifieras som Habborsby Sörgård. Helge torde ha avlidet något av åren närmast efter 1659, ty i tioendelängder för 1663-1665 står han visserligen för hemmanet, men med det betydelsefulla tillägget brukas av Jöran 2/3 mtl och änkan Gunilla 1/3 mtl. Med Jöran avses Jöran Andersson, gift med Ingeborg Helgesdotter. Då man vet att gårdarna om möjligt gick i arv från föräldrar till barn, kan man med ganska stor säkerhet utgå ifrån, att Ingeborg var dotter till här nämdr Helge. Änkan Gunilla torde med lika stor säkerhet anses ha varit änka efter samme Helge. När denne i de anförda tiondelängderna står angiven för hemmanet, beror detta säkert på rena slentrianen på samma sätt som då samtliga ägarnamn i 1659 års jordebok slentrianmässigt följer med i jordeböckerna ända fram till 1684, trots att i flera fall ägaren då bevisligen för länge sedan avlidet. Att Helge varit gift framgår av ett mantalsregister från 1647, där han upptas med hustru. I samma längd upptas även Jöran med hustru. Jöran och Ingeborg var alltså redan då gifta, vilket även framgår av att deras dotter Gertrud var född omkring 1634. I 1674års mantalslängd upptas i Habborsby Jöran Andersson och Anders Jöransson. Det är en av de få gånger från den här tiden som människorna anges i längderna även med efternamnet. Tyvärr kan det inte beläggas i kyrkböckerna, att Anders Jöransson var son just till Jöran Andersson i Habborsby, men uppgifterna i mantalslängder och jordeböcker talar för att så var fallet. Anders Jöransson står tillsammans med Markus Mattisson i 1692 års jordebok för Jöran Anderssons gamla hemman och Markus Mattisson var gift med Gertrud Jöransdotter, dotter till Jöran Andersson och Ingeborg Helgesdotter. I 1675 års mantalslängd upptas Anders Jöransson som gift. Efter 1692 upphör alla spår efter honom i längderna för Habborsby. Dock kanske man kan spåra familjen i uppgifterna nedan. På Holtet ända fram till 1939 ett torp under Åker, utgård till Sundsby, dör 1748 8/4 Jöran Andersson 62 år 10 månader gammal, altså född omkring 1685. Hans föräldrar anges ha hetat Anders Jöransson och Karin Jakobsdotter. Tiden för Jöran Anderssons födelse sammanfaller med tiden för föregående omnämde Anders Jöranssons vistelse i Habborsby. Jöran var ett i våra bygder inte särskilt vanligt namn. Det är åtminstone inte osannorligt utan tvärt om ganska troligt, att förutnände Anders Jöransson i Habborsby med hustru är identiska med ovannämda Anders Jöransson och Karin Jakobsdotter.” Avskrift av Hjalmar Erikssons Gårdarna i Valla.
|
|
|
Av Ingemar Gollungberg - Fredag den 17 oktober 2008 kl. 13.51
|
Kenneth ! Din sista förklaring beträffande namnen var presis vad jag behövde för att hänga med. Nu återstår för mig att få in alla uppgifterna i sina rätta platser. Tack så länge. Dennis ! Uppgifterna i Hjalmar Erikssons Gårdarna i Valla som du tillfört diskussionen förklarar en hel del för mig på ett bra sätt. Tack för att du lät mig få ta del av dessa. Mvh Ingemar
|
|
|
|
|