|
Av Arne Johnsson - Fredag den 29 oktober 2010 kl. 21.53
|
Kan någon hjäipa mig att läsa. Det gäller Anders Larsson f.1767-04-01 Arkiv Digital. Jörlanda C:I. sid.70 Jag kan läsa vad Fadern heter. Det är allt jag klarar av. Mvh.Arne
|
|
|
Av Lotta Nordin - Fredag den 29 oktober 2010 kl. 22.15
|
Hej Arne, Föräldrarna är Lars Carlsson och Margareta Svensdotter. Vittnen: Anders Gutormsson i Dotterseröd, Sven på Näset och Rasmuses hustru i Hackebol. Mvh// Lotta
|
|
|
Av Arne Johnsson - Fredag den 29 oktober 2010 kl. 22.16
|
Fader till Anders, Det får jag till Lars Carlsson.Kan det vara rätt. Mvh.Arne
|
|
|
Av Håkan Andersson - Fredag den 29 oktober 2010 kl. 22.23
|
Född den 1 april och döpt den 3 april. Föräldrar: Lars Carlsson och Margareta Swensdotter. Wittnen: Anders Gutormsson i Dotterseröd, Swen på Näset, Rasmuses hustru i Hackebol. Barn: Anders Adress: Skatteröd Ovanstående är min tolkning av det skrivna. Är inte riktigt bekant med orterna som anges. Hälsningar Håkan
|
|
|
Av Håkan Andersson - Fredag den 29 oktober 2010 kl. 22.24
|
Hoppsan. Jag kom för sent. Två inlägg medan jag försökte tolka texten men så vitt jag kan se var Lotta och jag ense....
|
|
|
Av Arne Johnsson - Fredag den 29 oktober 2010 kl. 23.11
|
Tack så mycket,jag återkommer i morgon. Datorn har fått fnatt. Kan det vara Katteröd som Anders är född på. Burken är slut (10,2) Katteröd ligger mitt i mellan Hackebol och Dottersröd. Lotta.sov gott. Mvh.Arne
|
|
|
|
Av Arne Johnsson - Lördag den 30 oktober 2010 kl. 06.51
|
Tack för hjälpen. Katteröd heter numera Kållekärr. Mvh.Arne
|
|
|
Av Arne Johnsson - Lördag den 30 oktober 2010 kl. 23.05
|
Tack vare hjälpen med Catteröd försöker jag nu gå vidare med Anders Larssons hustru Ingeborg Rassmusdotter. Hon kan vara från granngården Hakebol,eller från en annan granngård i Solberga socken som heter Dottersröd. ja vell minnas det fanns en gammal gubbe i Dottersröd som hette Rasmus Ericsson.Tänk eder inga vägar inga vilosopeder,inget rektigt brännevin,bara finkel.Dom han nog inte så långt innan det klicka till, som en svensk kung lär ha uttrykt sig någon gång. Sedan haver jag Anders Fader, Lars Carlsson och hans hustru Margretha Svensdotter. Den av mig förut omnämde Rasmus Ericsson är en förfader till mig. Prästerna har skrivit Katteröd med flera olika stavningar,tycks det mig. Jag får väl sluta nu. Ditt och Datt tycker jag mycket om,men var fasen har alla tagit vägen. Mvh. Arne
|
|
|
Av Håkan Andersson - Lördag den 30 oktober 2010 kl. 23.38
|
Vart alla tagit vägen? De undrar jag också Arne.
|
|
|
|
|