Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Båhuslän (Bohuslän)   >   Jörland (Jörlanda)   >  
Andrietta Christina, född 1838
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8365) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson - Måndag den 06 december 2010 kl. 21.06
Jaha,nu behöver jag läshjälp igen.
Det gäller Andrietta Christina född 1838-02-03
Jag kan ej klara ut vad prästen har skrivit om henne.
Hon finns på Arkiv Digital.
AI:12 sid.120
AI:13 sid.198
AI:13 sid.30
Andrietta är syster till min MorFarsMor.
Jag har svaga minnesbilder av vad mina föräldrar pratade om,dom var födda 18hundratalet.
Det skulle ej ha varit så som Andrietta blev anklagad för.
Det skulle möjligen vara intressant att läsa i kriminalregisret om henne.
Skulle det kunna finnas i jörlanda Församling.
Mvh.Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8369) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eivor Andersson - Måndag den 06 december 2010 kl. 23.00
Hej Arne,

Så här står det:

Fått ett barn, blivit lagt å lönn, tilltalad för barnamord. Får ej med (fram) gå t. nattvard.

jö

Det är sidan 129 N. Källsby.

Hälsn. Eivor

(Ändrat av kontoinnehavaren den 06 december 2010 kl. 23.01.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8371) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Tisdag den 07 december 2010 kl. 12.38
Hej Arne och Eivor

När det gäller nattvarden står det att hon "får ej med f.saml. gå t. Nattv.".

På sidorna i AI:13 står det på båda ställena "Se Kr. Reg. Nr. 22", och det är väl kriminalregistret nummer 22, men var det finns har jag inte en aaaning om. :)

Mvh//
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8375) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson - Tisdag den 07 december 2010 kl. 20.47
Tack för hjälpen.
Jag har försökt lägga in bilder från AI:13,men jag ger upp,det är nog för svårt för mig.
Jag har försökt att göra som det beskrivs här på forumet,men icke sa nicke,
ja ä nog för dum i hövvet,Gumman påstår att ja är för gammel.Skit samma vilket det är,det är lika illa.
Mvh.Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8376) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Tisdag den 07 december 2010 kl. 21.55
Hej Arne

Jag vet inte om jag är rätt man att förklara men jag gör ett försök. Med ett exempel. Fridlevstad kriminalregister heter Fridlevstad G:1 Den gick under namnet anmärkningsbok så länge den fanns kvar på pastorsexpeditionen. Boken är gemensam med grannförsamlingen Rödeby.

Men jag hittar inte någon sådan bok för Jörlanda, varken i AD eller NAD. Ingen i Solberga heller för den delen. Är det någon annan socken som har "haft ihop det" med Jörlanda. Det kan ju förstås också vara någon som har knyckt kriminalregistret.

Det är inte du som är dum i huvudet. Allt blir mer och mer invecklat. Det är det som kallas utveckling.

Christian
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8378) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eivor Andersson - Tisdag den 07 december 2010 kl. 22.22
Hej,

Hålta ingår också i pastoratet, men det borde ju finnas i någon dombok?
Jag skall titta i senare husförhör om hon finns kvar eler blivit dömd kanske.

Det står i A1:13 att hon avflyttade till Lundby 4/12-1862.
Om det är Lundby fsml. i Göteborg eller Lundby i spekeröd framgår inte, men tyvärr finns inte utflyttningslängderna för Jörlanda det året.

Hälsn. Eivor

(Ändrat av kontoinnehavaren den 07 december 2010 kl. 22.36.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8379) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Tisdag den 07 december 2010 kl. 23.09
Jag hittar inte någon bok i Hålta heller.

Kriminalregistret är utförligare än noteringen i husförhörslängden. Där kan finnas notering om när och var målet var uppe. Och eventuell påföljd. Noteringarna i registret kan göra det lättare att hitta rätt i domböckerna. Registret fylldes också på vid nya förseelser.

Eftersom hon var tilltalad så måste det gå att hitta något i domböckerna. Även om hon blev friad.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8380) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eivor Andersson - Tisdag den 07 december 2010 kl. 23.13
Hej igen,

Jörlanda utflyttade fanns i Solberga B:5 och här är hon på sid. 60. AD-online
Det måste vara Lundby i Göteborg tror jag. Ingen anm. om något brott.

andr

Eivor
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8383) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson - Onsdag den 08 december 2010 kl. 17.01
Tack för visat intresse.
Tänk om ni kunde klura ut vad Prästen har skrivit om Andrietta,och sedan strukit över.
AI:13 sid.198
Mvh.Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8384) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Onsdag den 08 december 2010 kl. 17.26
Jag lägger ut en bild så kan fler hjälpa till att klura:

Lagt i lönn

Men den överstrukna noteringen står på rad 6. På den raden finns brodern Anders f 17/6 53.
På rad 7 står "Se Kr Reg No 22". På den raden finns Andrietta Christina f 2/2 38.
Men Anders var väl lie väl ung för att ge sig i lag med fruntimmer.
Det vore intressant att få läsa vad som står i registret.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8385) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eivor Andersson - Onsdag den 08 december 2010 kl. 17.32
Hej Arne,

Texten är samma som Lotta och jag skrev om i inläggen ovanför. Men överstruken.

Eivor
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8386) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Onsdag den 08 december 2010 kl. 18.48
Nytt försök med bilden:

Lagd i lönn

Christian
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8388) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson - Onsdag den 08 december 2010 kl. 21.27
Tack så mycket för all hjälp.
Jag har nu suttit och läst det jag har kunnat om Andrietta,och även funderat.
Om jag har förstått rätt så blev hon först anklagad för barnamord,och fick ej gå till nattvarden.
Men hon måste ha blivit frikänd eftersom Prästen därefter har strukit över anklagersna.
Stackars Andrietta. Först bli med barn på den tiden som ogift,det lilla barnet dör,
sen anklagad för att ha mördat sitt barn.Och sedan inte få gå till nattvarden,på den tiden var det nog hemskt.
Och möta grannars blickar och tänka på vad dom pratade om.
Mina minnen om vad mina föräldrar sade för många år sedan kanske är riktiga.
Fått läsa kriminalregistret skulle varit intressant.
Mvh.Arne
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)