Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Båhuslän (Bohuslän)   >   Römeland (Romelanda)   >  
Carl Magnus Gustafsson, född 1846
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8537) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Malin Andersson - Söndag den 16 januari 2011 kl. 12.24
Hej !

Nu bad min mamma att jag skulle fråga er här om ni kan hjälpa oss med information om en Carl Gustav Magnusson Född 1846.
Det jag vet är att han gifte sig med Mathilda Samuelsdotter som var född 1846-07-07 och är pappa till Alma Sofia Gustavsson född 1874-02-22 Som var gift med Bernhard Teodor Torberntsson född 1874-09-21

Tacksam för hjälp

MVH Malin
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8539) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Hanne Berndtsson - Söndag den 16 januari 2011 kl. 18.32
Hej Malin, kan du ha blandat ihop namnet lite :-)

I källan Sv. Befolkningsregister 1890 heter han: Karl Magnus Gustafsson f. 1846 i Romelanda. Gift med Mathilda Samuelsdotter f. 1846 i Kareby.

Är det rätt personer?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8540) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Malin Andersson - Söndag den 16 januari 2011 kl. 19.13
Hej

Ja det kan vara rätt, jag tyckte det var lite konstigt att dottern hette gustavsson men inte fadern.

Heter deras barn Alma Sofia Gustavsson f 1874-02-22 ?

Ringde mamma och hon sa att hon mycket väl kunnat blanda ihop namnen :-)

Tack så mycket

MVH Malin
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8542) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Hanne Berndtsson - Söndag den 16 januari 2011 kl. 21.28
Hej Malin, ja, deras dotter är Alma Sofia f. 22 feb. 1874.

Carl Magnus är född mars 1846, jag tror det står 10:e. Kanske någon annan här kan se det bättre än jag :-)

Källa: SE/GLA/13432 Romelanda C:2 (1840-1860) Bild 24 / sid 37
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8543) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Malin Andersson - Måndag den 17 januari 2011 kl. 07.04
Tack så jätte mycket

Lite kul att få reda på att vi är från Romelanda och Kareby Då vi flyttat tillbaka till närliggande ställen :-)

MVH Malin
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8544) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Måndag den 17 januari 2011 kl. 11.02
Välkommen in i gänget. Vi kanske rent av är släkt ;-)

Då har du ju det fina biblioteket i Kungälv inom räckhåll. Det hade visserligen "bara" Genline när jag vid något tillfälle satt där och forskade. Men det var för många år sedan. Nu måste det finnas mera. Och de har säkert de flesta skivorna också. Och en del gamla mikrofilmer finns det säkert kvar på hyllorna.

Mvh Christian
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8545) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Malin Andersson - Måndag den 17 januari 2011 kl. 11.36
Hej Christian :-)

Ja man kan ju inte veta :-O

Har inte varit inne på biblioteket i kungälv ännu men det får bli en tur dit och se om jag kan hitta något.
Jag har bara sökt på gratis sidorna på nätet så det kanske är därför jag inte hittar så mycket, men det lilla jag hittat och det jag har fått hjälp med har varit så himla roligt så nu känner man att man vill fortsätta komma längre tillbaka i släkten och se vad det kan ge :-)

Tack för välkomnandet

MVH Malin
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8548) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Tisdag den 18 januari 2011 kl. 10.20
Hej Malin.

Det låter bra! Nu har vi hjälpt dig att komma igång. Men du får naturligtvis mer hjälp om du kör fast.

Jag hittade något intressant i Centrala Soldatregistret. http://soldat.dis.se/soldater.php. Matilda Samuelsdotters far var nämligen soldat och hette Samuel Lejon.

Aktnummer: BR-01-0077-1841
Lejon, Samuel [Andersson]
Född: 1820-07-27
Regemente: Bohusläns regemente
Kompani: LIV
Socken: Kareby
Rote: Östra Löstorp

Uppgifterna i registret kommer i regel från de militära rullorna och stämmer inte alltid med vad som står kyrkböckerna.

Enligt husförhörslängden för Kareby hette han Samuel Johansson Lejon och var född i Solberga 20/7 1820.
SE/GLA/13270 Kareby AI:13 (1879-1884) Bild 57 / sid 50

Även här är det fel födelsedatum. Så här ska det vara:

1820 den 18/7 föddes och den 20/7 döptes Samuel, son till soldaten Johannes Hurtig och Kirstin Andersdotter i Tunge.
SE/GLA/13493 Solberga C:5 (1805-1830) Bild 98 / sid 185

Det är alltså dopdatumet som har hamnat i Karebys husförhörslängder.

Aktnummer: BR-03-0100-1806
Hurtig, Johannes
Född: 1785-04-17
Död: 1837-03-08
Hustru: Andersdotter Kirstin
Född: 1787-04-27
Regemente: Bohusläns regemente
Kompani: SÖDRA
Socken: Solberga
Rote: Tunge

Jag har inte kontrollerat Johannes Hurtigs födelse och död i kyrkböckerna. Kirstin Andersdotters födelseuppgift verkar stämma. Om den uppgiften är rätt så är hon också född i Solberga.

Så tag för vana att kontrollera de uppgifter du hittar i olika register och skriv ned var du har hittat alla uppgifter.

Lycka till i fortsättningen

Christian

(Ändrat av kontoinnehavaren den 18 januari 2011 kl. 14.16.)

(Ändrat av kontoinnehavaren den 18 januari 2011 kl. 14.19.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8549) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Malin Andersson - Tisdag den 18 januari 2011 kl. 13.25
Hej Christian !

Tack så jätte jätte mycket, gud va roligt att få reda på det.

Försökte slå i soldat registret men kan inte få fram något, gör nog något fel :-)

Många många tack

MVH Malin
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8550) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Tisdag den 18 januari 2011 kl. 14.06
Hej

Det är "bara" att skriva in Lejon, Samuel eller Hurtig, Johannes i den översta ruta och sedan trycka på "Sök".

Christian
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8551) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Malin Andersson - Tisdag den 18 januari 2011 kl. 19.06
Hej !

Nu gick det, jag fyllde i allt och då gick det inte

Tack för hjälpen

MVH Malin
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8558) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - forumguide - Onsdag den 19 januari 2011 kl. 01.24
Diskussion är hitflyttad från Masthuggs församling.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8559) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Onsdag den 19 januari 2011 kl. 01.27
Vad hette han egentligen - Carl Gustaf Magnusson eller Carl Magnus Gustafsson?

Enligt "Sveriges Befolkning" 1890 *, som Hanne har kollat, så heter han alltså Karl Magnus Gustafsson, och familjen bor i Lundby.

I originalet av Lundby husförhörslängd då (AI:20, uppslag 1006) heter han också Karl Magnus Gustafsson. Och det bekräftas ju av Romelandas födelsebok (C:2, sidan 37), som Hanne också hänvisar till: Barnet heter Carl Magnus och fadern Gustaf.

Det är alltså ingen tvekan om att han heter Carl Magnus Gustafsson. Men...

När dottern Alma Sofia föds den 22/2 1874 (Karl Johan C:6, sidan 159, nummer 96), så står fadern som Carl Gustaf Magnusson! Det var alltså inte din mamma som hade blandat om namnen - det var prästen i Karl Johan. :-)

Men för att vara helt säker på att det är rätt familj, så har jag följt Alma Sofia framåt från Lundby AI:20. Där står att hon flyttar till Björlanda 1893.

Och hon finns i Björlandas inflyttningslängd (B:3, inget sidnummer, bild 45 hos Arkiv Digital) och husförhörslängd (AI:12, uppslag 212). Och enligt hfl:en flyttar hon tillbaka till Lundby 1897.

Och i Lundby finns hon i inflyttningslängden (BI:5, uppslag 32) och församlingsboken (AIIa:1, uppslag 294), där hon bor hos familjen igen. De flyttar sedan till uppslag 309 i samma bok.

Och på den sistnämnda sidan står att Alma Sofia gifter sig den 19/2 1898, och flyttar till uppslag 301. Och där finns hon som hustru till Bernhard Teodor Thorberntsson, född i Örgryte den 21/9 1874.

Vad gäller Carl Magnus födelsedatum, så är det sannerligen inte lätt att se vad den andra siffran ska föreställa i födelseboken, men en 0:a är ett av alternativen. :-) Och den 10/3 står det också i den första husförhörslängden där datumet är utsatt (Romelanda AI:10, uppslag 45), så man får väl utgå från att det är riktigt.

- - - - - - - - - -

* "Sveriges befolkning" (som CD-upplagan av registret kallas) eller "Folkräkning" (som nätversionen heter hos SVAR) är en dataregistrering av SCB-utdragen av husförhörslängder/församlingsböcker. De utdragen gjordes vart tionde år fr.o.m. 1860, och sändes av församlingarna till Statistiska Centralbyrån. Utdragen innehåller de personer som var skrivna i församlingen den 31/12 respektive år.

Dataregistren är alltså avskrifter av avskrifter och innehåller en hel del fel. De bör därför alltid kollas noga mot originalböckerna. Men den här gången stämde det alltså. :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8560) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Malin Andersson - Onsdag den 19 januari 2011 kl. 08.00
Oj

Tack så jätte jätte mycket.

Har dagit ett en dagars abonemang på Geniline för att titta hur det ser ut men jag kan ju inte läsa vad det står knappt:-) Har aldrig tittat i sådanna rullar så det var lite spännande.
Va ni är gulliga som hjälper mig. Det är inte lätt att vara nybörjare, men väldigt roligt är det :-)

Tack så jätte jätte mycket igen.

MVH Malin
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8563) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Onsdag den 19 januari 2011 kl. 14.17
Ja, hos Genline är det ofta svårt att se vad det står, eftersom de har digitaliserat halvsekelgamla svartvita mikrofilmer av inte alltför imponerande kvalitet.

Arkiv Digital har däremot bara nytagna färgbilder. SVAR:s kyrkoböcker är oftast digitaliseringar av samma mikrofilmer som hos Genline, men av bättre kvalitet; dessutom har de en del egna nyskanningar, också det svartvitt dock.

Du kan läsa mer om detta på sidan Arkivkunskap, del 6: Arkivhandlingar på internet i Arkivguiden. (Sidan är uppdaterad sedan Christian länkade dit under en annan rubrik för några dagar sedan. :-) Både Arkiv Digital och SVAR har hunnit längre med publiceringen av de äldre kyrkoböckerna; dessutom har jag lagt till en sammanfattning.)

Jag ser hos Genline att de tar 75 kronor för 24 timmar, alltså det som du har testat. De kortaste/billigaste abonnemangen om du vill testa de andra är 75 kronor för en vecka hos Arkiv Digital och 50 kronor för tre timmar hos SVAR.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8564) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson - Onsdag den 19 januari 2011 kl. 22.52
Hej Malin.
Du skriver,inte lätt att vara nybörjare,men roligt.Jag håller med dig.
Men sedan blir det svårare och svårare,men inte så roligt,det bliver en mani,som jag upplever det.

I all korthet.
Johannes Hurtig 1785-1837 född i Spekeröd.Föräldrar,Cecilia Jonsdotter född i Spekeröd.Carl Beckius F.1751,var??
Gift år 1808 i Solberga med Kirstin Andersdotter född år 1787 i Solberga.
Fick åtta barn,fyra blev soldater.Enligt vad min Moder berättade för längesedan tog dom Knektpeng på samma gång.
Christian Rar, Anders Snar, Olle Borg och Samuel Lejon.
Samuel gifte sig år 1842 i Kareby med Börta Svensdotter från Solberga.
Samuels dotter Mathilda gifte sig med Carl Magnus Gustafsson från Romelanda
Och fick barnen,Axel Emanuel 1875, Carl Johan 1878, Oscar Georg 1887.
Samuels syster Anna Catharina är moder till min Farfar som är född 1859
Du Malin,var denna Carl Beckius är född har jag letat efter i flera år.
Beckius är en släkt som även finns i Tyskland,det är jag nyfken på.
Cecilia gick till Göteborg och träffade där Carl Beckius.
Det kanske klickade till.Men det är väl bara för dom svenske kongarna det klickar.
Mvh.Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8565) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Torsdag den 20 januari 2011 kl. 01.53
Hej på er.

Arne, inte ska du ta väl bort hela nöjet för Malin Men det finns ju för all del andra grenar att forska ut. Jag misstänkte att du och Malin var i släkt. Och eftersom du och jag inte är släkt så är väl heller inte Malin och jag släkt? Annars kunde vi ställt till med ett riktig släktkalas nästa gång jag kommer upp till Kareby!

Jag lägger ut två bilder. Först en från Genline och så en från AD Online för en jämförelse. Volymen verkar dessvärre inte finnas med i SVARs utbud.

genline

GID: 948.13.82400

adonline

SE/GLA/13493 Solberga AI:5 (1822-1823) Bild 44 / sid 79

Det är en husförhörslängd från Solberga - Tunge Norregård. Det är en sak jag undrar över. Olle föddes ju par år senare så han är ju inte med på bild. Men vad blev det av Gustaf här i livet om han nu inte blev knekt?

Christian
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8568) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Malin Andersson - Fredag den 21 januari 2011 kl. 19.57
Hej !

Tack så jätte jätte mycket det var roligt att läsa och att vi skall vara "släkt" Arne det var lite kul tycker jag.:-)

Oj va kul det är att läsa allt, skall fortsätta och se vad jag kan hitta :-)

Tack alla vänliga själar underbart att träffa er här.

MVH Malin
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)