Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Båhuslän (Bohuslän)   >   Spekeröd   >   Carl Beckius, född 1751   >  
Carl Beckius, född 1751 [äldre inlägg]
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1294) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson - Söndag den 12 oktober 2008 kl. 16.20
Carl Beckius född 1751,och hustrun Cecilia född 1754 i Kännstorp,dom kom från Göteborg
troligen via Solberga.Första barnet är fött 1781.
Jag har letat efter Carl Beckius i Göteborg. Har ej funnit honom där.
Tacksam för alla tips om var och hur jag bör leta var han kan vara född.
Mvh.Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2134) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson - Torsdag den 04 december 2008 kl. 22.39
Vad betyder det när Prästen har skrivit adm efter namnet i en HFSlängd.
Spekeröd.1807-1808 AI:1 bild 114 sid 159 Arkiv Digital
Christopher adm
Helena adm
Jag har grunnat mycket på detta.
Mvh.Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2135) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 04 december 2008 kl. 22.50
Det är en förkortning för admitterad = fått tillträde (till nattvarden). De hade alltså konfirmerats, vilket krävs för att man ska få ta nattvarden.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2136) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson - Torsdag den 04 december 2008 kl. 23.01
Tack Jörgen.
Jag har grunnat på allting,men ej på detta.
Mvh.Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5105) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson - Måndag den 19 oktober 2009 kl. 22.01
Det gäller min FarfarsMorfarsFar Carl Beckius.Smed i Spekeröd,Född 1751 i Göteborg.
Han fick sitt första barn i Jörlanda 1779. En dotter.Flyttade sedan till Spekeröd.
Jag har letat efter honom i Göteborg i flera år.
Jag har nu hittat honom på Arkiv Digital.
Göteborgs Stad TaxReg:7 bild 7,sid 5,NAD:SE/GLA/80100.
Där är det stopp.Jag har letat efter honom i hela Göteborg på Arkiv Digital.
Är det någon som vet om jag kan hitta mera om jag besöker Landsarkivet.
Jag vet ej hur man gör när man kommer dit,men det löser väl sig.
Mvh.Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5135) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Onsdag den 28 oktober 2009 kl. 11.08
Har gått och funderat på Carl Beckius en tid men utan resultat än så länge.

Lägg gärna ut flöer tankenötter under tiden så får man något mer att funera över. Har för mig att du nämne att du hade ett antal sådana.

Hälsningar

Håkán
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5136) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Onsdag den 28 oktober 2009 kl. 11.10
En fråga också. Har du hittat Carl och Cecilias vigselnotis? Vad står det antecknat i denna?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5139) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson - Onsdag den 28 oktober 2009 kl. 22.47
Håkan.
Tack för ditt intresse för min Carl Beckius.
Jag har letat i hela Göteborg,och där ej hittat varken Carl eller Cecilia.
I mina anor finns bara pigor och drängar,backstugusittare och torpare och sedermera hantverkare.
Inte en bonnjäkel så långt ögat kan nå.
Min hustru har i sina anor både kronolänsmän,adelsmän,kejsare,å vete fasen vad det är allt.
Det finns en Skarprättare Beckius,har jag läst någonstans.
Det vore väl vara toppen att ha en Skarprättare i sina Anor,tror jag,vet ej riktigt.
Ha det så bra Håkan.
Varför kallar du dig för just Lufsen
Mvh.Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5140) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Onsdag den 28 oktober 2009 kl. 23.07
Att jag kallar mig för Lufsen här på forumet är väl i brist på fantasi antar jag. Visste inte riktigt vad jag skulle komma på när jag skulle registrera mig. En tanke föll dock på Walt Disneys två hundar, Lady och Lufsen. Och på den vägen är det.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5158) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Onsdag den 04 november 2009 kl. 13.38
Arne!

Kan du inte lägga ut fler av dina mysterier här i forumet. Även om alla inte löser sig så har man något att fundera på under tiden?

(Ändrat av kontoinnehavaren den 04 november 2009 kl. 13.39.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8577) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson - Tisdag den 25 januari 2011 kl. 23.56
Carl Beckius,Jag håller på med dig ännu.Men jag behöver hjälp.
Arkiv Digital. Göteborgs Stad,Tax.Register:7 Bild 7 sid 7
Beckius,C., Klensmedsläring
Ovanför står Kat:a Underoffisersänka,kanske modern.
Men vad betyder alla siffror som står längst till höger.
Kan någon hjälpa mig så det inte blir stopp här.
Mvh.Arne
I morron måste jag köra in ved,om nu nån gammal traktor behagar starta.
Grållen kan jag glömma, han tycker jag jag kan dra på elen,men de gör jag INTE.
Ja väntar redan på möran halv sju,när jag tänder i pannan.Först ligger jag å drar mej en halv timme ungefär.
En behöver inte ha så brått längre när en ä så jädra gammel.
Ibland ligger jag och funderar på hur Beckius och hans Cecila hade det på den tiden.
Hade dom ved och mat tillräckligt,de tror jag ej.
Mvh.Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8578) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Onsdag den 26 januari 2011 kl. 00.30
Det lär vara rote och tomtnummer som står till höger, eftersom det står "Ö.H. 10" på änkan Katarina. Östra Haga tomt 10 är det i så fall.

Och klensmedslärlingen bor då i rote 8, tomt 6.

Men det säger ingeting om i vilken församling de var skrivna, eftersom det var valfritt om man skulle vara skriven i Domkyrkoförsamlingen, Tyska församlingen/Kristine eller Garnisonsförsamlingen.

Den taxeringslängd, som detta är register till, finns (enligt förstasidan, bild 4) i landskontoret EIb:10.

Och enligt arkivförteckningen är det del 1 av landsboksverifikationerna 1769, alltså jättevolymerna med länsräkenskaperna. Göteborgs taxeringslängder ska finnas på sidorna 1367-1484, alltså över hundra sidor. Förhoppningsvis är de sorterade efter rote och tomt - annars har man ju ingen större glädje av registret... :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8579) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson - Onsdag den 26 januari 2011 kl. 07.00
Jörgen.
Tack för detta.
Nu fortsätter jag att leta.
Mvh.Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9318) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ingrid Lundqvist - Torsdag den 12 maj 2011 kl. 17.32
Jag forskar om min farfars släkt och har också kommit ner till Carl Beckius och Cecilia Jonsdotter. Jag har sett i tidigare inlägg att denna Carl Beckius är svår att hitta.
Jag har fått fram att de eventuellt gifte sig i Göteborg 1779 källa: Göteborgs Gustavi eller Domkyrkoförsamlings kyrkoarkiv, Födelse- och dopböcker, SE/GLA/13180/C/2 (1762-1780), bildid: A0007175_00262 sid 605
Det står visserligen Sara Jonsdotter men hon kanske kallade sig för Sara i ställer för Cecilia eller så har prästen skrivit fel namn!
Jag har också hittat att de flyttat in till Spekeröd 1781 Källa:Spekeröds kyrkoarkiv, Bilagor till flyttningslängderna, SE/GLA/13496/H II/1 (1759-1786), bildid: C0042228_00340
Är det någon som har fått fram något annat eller nytt på denna Carl Beckius?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9374) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson - Lördag den 21 maj 2011 kl. 22.31
Hej Ingrid.
Denne Beckius är min Farfars Morfars Fader.
Jag har letat efter hans föräldrar många gånger i tio år.
Tack vare dej Ingrid gör jag ett nytt försök.
Starkt gjort att hitta honom på sidan 605.

Lufsen kanske kunde snoka runt i Göteborg.
Men då måste jag nog skicka med Grållen, ifall det blir för mycket sockerkaka.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9376) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Bengtsson - Söndag den 22 maj 2011 kl. 09.40
Hejsan

I Klensmedernas arkiv A:2

30/6 1772

"För Mäster Nils Röding Gossen Carl Beckius, at lära i fyra åhr från denna tiden at räckna"

12/7 1776

"Mäster Röding, låter utskrifwa gåssen Carl Beckius .....upwiste han sitt gesälleprof"
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9377) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson - Söndag den 22 maj 2011 kl. 11.11
Tack Kenneth.

Nu hoppas jag på regn hela dagen.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9379) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ingrid Lundqvist - Söndag den 22 maj 2011 kl. 15.50
Hej Arne
Kul att höra att du letat i 10 år efter Carl Beckius,då tror jag det kan vara svårt att få fram föräldrarna men man vet ju aldrig. Jag fortsätter att leta.
Carl Beckius är min farfars morfars farfar. Min farfar hette Albin Rickard Andersson och hans mor hette Inga(Inger) Johanna Olsdotter. Hennes far var Olle Borg och hennes farfar var Johannes Hurtig. Carl Beckius var alltså farfars morfars farfar. Vem var din farfar i släktledet?
Jag har letat efter Carl Beckius i varenda födelsebok i Göteborg men utan resultat. Han dog ju 1810 och var då 57 år. Han skulle i så fall vara född 1753 eller 1752.

m.v.h Ingrid

(Ändrat av kontoinnehavaren den 22 maj 2011 kl. 15.59.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9380) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Bengtsson - Söndag den 22 maj 2011 kl. 20.33
Kanske vore intressant att följa följande familj??

Från http://www.gbgtomter.se/

Volontären Christian Friedrich Beckius
var enligt tomtöreslängden ägare 1750–55. Enligt Gbg mag. hösten 1769 hade han änkan Catharina, tidigare bosatt på gästgivaregården i Svenljunga, och sönerna Carl Gustaf och Wilhelm Friedr. Catharina Beckia hade köpt gård i östra Haga av kofferdiskepparen Abraham Holm. Christian Friedrich Beckius hade brodern hantlangaren vid Kungl. artilleriet Johan Beckius.

Christian Friedrich Beckius dog i Svenljunga den 18/3 1764, han kallas då sergeant. I mantalslängden så tilltalas han Rustmästare. Han dyker upp där omk.1762 då han enligt längden inflyttat från Göteborg.
I mantalslängden 1765 noteras mannen som död och änkan i Göteborg.

Kenneth
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9382) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson - Söndag den 22 maj 2011 kl. 21.58
Tack för allt.
Nu får jag många fina stunder.
Ja ä så gammel å enveten så ja måste ha läst allting själv,
innan ja skriver ner alla uppgifter.
Ja måste nog ha en diskussion mä Grållen i möra ättermedda.
Jag kommer att höra av mig.
Mvh.Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9385) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson - Måndag den 23 maj 2011 kl. 20.22
Carl Beckius född 1751?
Johannes Hurtig " 1785
Anna-Catharina Johannesdotter " 1828
Johannes Andersson " 1859
John Johansson " 1895
Arne Johnsson (jag) " 1927
Gun Carlsson
Gisela Berg
Neo Berg
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9398) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Bengtsson - Onsdag den 25 maj 2011 kl. 21.47
Flyttningssedeln för Carl Beckius till Spekeröd undertecknad i Solberga 16/2 1781
Spekeröd HII:1 1781
Beckius 1


Flyttningssedeln för Carl Beckius till Solberga undertecknad i Spekeröd 19/7 1788
Solberga HII:1 1788
Beckius 2
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9424) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson - Lördag den 28 maj 2011 kl. 12.07
Kenneth.
Tack för detta.
Men jag skulle gärna vilja ha det översatt, jag klarar ej att läsa skriften.
Å när du ändå ä i farta, så kan du la översätta. Spekeröd HII:2 bild-1270. Carl Beckius.

Mvh.Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9426) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Lördag den 28 maj 2011 kl. 19.03
Född i Göteborg 1751 står det på en av attesterna. Kan det vara möjligt att han är född i Domkyrkoförsamlingen detta år. Lucka i födelseböckerna 1672-1761 finnes i denna församling....
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9427) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Lördag den 28 maj 2011 kl. 19.07
Vill också tala om att namnet Beckius förekommer i Göteborg Domkyrkoförsamling DbReg:1 sida 58. Kan dessa personer som förekommer där vara släkt med ovanstående Carl Beckius?
Nästa sida
Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)