Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Båhuslän (Bohuslän)   >   Solberg (Solberga)   >  
Ad 26 efter namnet
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10302) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson - Tisdag den 30 augusti 2011 kl. 09.53
ad betyder väl admiterad. Jag har nog vetat vad det betyder, men det har gått ifrån mig.
Jag har försökt hitta en förklaring på Arkivguiden.
Jag förstår inte varför jag inte vet.
Mvh. Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10303) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 30 augusti 2011 kl. 10.11
Adm är i varje fall en förkortning för admitterad = fått tillträde (till nattvarden), d.v.s. blivit konfirmerad (som ju är en förutsättning för att man ska få ta nattvarden).

Om Ad är en ännu kortare förkortning är inte lätt att säga om man inte sett det. Var står det?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10304) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson - Tisdag den 30 augusti 2011 kl. 10.52
Solberga. AI:6 sid 91. Till höger längst ner.
Ingiel Olasdotter född.1793. ad 26

Hennes son Olof är Morbroder till min Mormor.
Han kallades för WintOlle.
På auktion efter honom ropade en Morbroder till mig in en gammal väggklocka för en krona.
Ja som vanligt så springer tankarna i väg för mig.
Men i alla fall så står det ad 24 och ad 26 efter många namn.
Klockan fungerar än i dag om man drar upp den två gånger om dagen.
I bland går den fort, i bland sakta, men va fan gör det.
Sola går ju upp å ner som ho vell ändå.
Mvh. Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10305) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 30 augusti 2011 kl. 20.11
Ja, det var inte lätt att veta vad prästen menar med det.

Admitterad kan det i varje fall inte vara en förkortning för. Det står på ett stort antal personer, på var och varannan sida i längden. Från barn runt 10 år till vuxna, män såväl som kvinnor.

De flesta har noteringen "ad 26", men en del har "ad 24".

Husförhörslängden omfattar åren 1824-1826, så det har väl att göra med husförhören de åren. Men vad?

Abs brukar man kunna se i husförhörslängder, alltså en förkortning för absens = frånvarande (vid husförhöret). Men "ad"?

Någon annan som har en aning, eller har sett något liknande?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10306) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson - Tisdag den 30 augusti 2011 kl. 21.14
Jag fick i alla fall studerat Arkivguiden mycket grundligt.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10307) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eivor Andersson - Tisdag den 30 augusti 2011 kl. 22.14
Kan det vara Anno Domini och avse de åren 24 eller 26 ?

Eivor
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10308) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson - Onsdag den 31 augusti 2011 kl. 08.52
Nu har det rört i hop sig med Anders Wint och Ingiel och Wint-Olle.
Riktigt rejält vill jag påstå.
Nu hoppas jag på ruskväder.
Då ka ja få de rektit rolit.
Mvh. Arne
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)