|
Av Arne Johnsson - Tisdag den 30 augusti 2011 kl. 09.53
|
ad betyder väl admiterad. Jag har nog vetat vad det betyder, men det har gått ifrån mig. Jag har försökt hitta en förklaring på Arkivguiden. Jag förstår inte varför jag inte vet. Mvh. Arne
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 30 augusti 2011 kl. 10.11
|
Adm är i varje fall en förkortning för admitterad = fått tillträde (till nattvarden), d.v.s. blivit konfirmerad (som ju är en förutsättning för att man ska få ta nattvarden). Om Ad är en ännu kortare förkortning är inte lätt att säga om man inte sett det. Var står det?
|
|
|
Av Arne Johnsson - Tisdag den 30 augusti 2011 kl. 10.52
|
Solberga. AI:6 sid 91. Till höger längst ner. Ingiel Olasdotter född.1793. ad 26 Hennes son Olof är Morbroder till min Mormor. Han kallades för WintOlle. På auktion efter honom ropade en Morbroder till mig in en gammal väggklocka för en krona. Ja som vanligt så springer tankarna i väg för mig. Men i alla fall så står det ad 24 och ad 26 efter många namn. Klockan fungerar än i dag om man drar upp den två gånger om dagen. I bland går den fort, i bland sakta, men va fan gör det. Sola går ju upp å ner som ho vell ändå. Mvh. Arne
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 30 augusti 2011 kl. 20.11
|
Ja, det var inte lätt att veta vad prästen menar med det. Admitterad kan det i varje fall inte vara en förkortning för. Det står på ett stort antal personer, på var och varannan sida i längden. Från barn runt 10 år till vuxna, män såväl som kvinnor. De flesta har noteringen "ad 26", men en del har "ad 24". Husförhörslängden omfattar åren 1824-1826, så det har väl att göra med husförhören de åren. Men vad? Abs brukar man kunna se i husförhörslängder, alltså en förkortning för absens = frånvarande (vid husförhöret). Men "ad"? Någon annan som har en aning, eller har sett något liknande?
|
|
|
Av Arne Johnsson - Tisdag den 30 augusti 2011 kl. 21.14
|
Jag fick i alla fall studerat Arkivguiden mycket grundligt.
|
|
|
Av Eivor Andersson - Tisdag den 30 augusti 2011 kl. 22.14
|
Kan det vara Anno Domini och avse de åren 24 eller 26 ? Eivor
|
|
|
Av Arne Johnsson - Onsdag den 31 augusti 2011 kl. 08.52
|
Nu har det rört i hop sig med Anders Wint och Ingiel och Wint-Olle. Riktigt rejält vill jag påstå. Nu hoppas jag på ruskväder. Då ka ja få de rektit rolit. Mvh. Arne
|
|
|
|
|