Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Båhuslän (Bohuslän)   >   Kville   >  
Släkt efter Olof (NN) och h.h. Anna Katharina Nilsdotter (f 1804 i Kville)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10347) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lennart Karlsson - Tisdag den 13 september 2011 kl. 10.53
Jag önskar finna syskonen till Maria Olofsdotter (f 18430216 i Kville och död där 18780507)som bl.a. födde sonen Carl (Johannesson) 18700410 i S. Solberg, Kville.
Jag har letat i tillgängliga kyrkoböcker hos AD-online och hittills funnit och kunnat följa dessa två personer som jag antar var Marias bröder:
Anders Olsson (f 18310122 i Kville och död där 19000516)
Andreas Olsson (f 18470206 i Kville och död 19220216 i L Örmjält, Svarteborg)

Jag är även intresserad av att få närmare data på föräldrarna till denna syskonskara!
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10348) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 13 september 2011 kl. 15.34
Det underlättar hjälpandet om du lämnar lite utförligare upplysningar om vad du vet och vilka källor som du redan har letat i:

· När och var gifte sig Maria med Carls far Johannes (om de nu var gifta), vad hette han i efternamn, och var bodde hon vid vigseln?

· Har Maria fler barn? När och var föddes de i så fall?

· Hur har du kommit fram till att Anders och Andreas kan vara Marias bröder, och i vilka källor har du hittat dem?

· Hur har du kommit fram till att modern (som bara nämns i rubriken) heter Anna Katharina Nilsdotter och är född 1804 i Kville, och i vilka källor har du hittat henne?

· Har du kollat bouppteckningar och mantalslängder?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10349) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lennart Karlsson - Tisdag den 13 september 2011 kl. 17.58
Hej, vissa saker i min fråga baseras på slutledningar - inte på vad jag "vet":
Maria O gifter sig 18610322 i Kville med Swenung Andersson (född 18270902 i Kville, död 18620222 i Udden, Kville).
Maria O gifter sig (2) 18640112 i Kville med Johannes Andersson (f. 18301230 i Kville, död 19200420 i St Jored, Kville)
I det första giftet föds sonen Oskar 18620208 i Udden, Kville.
I det andra giftet föds första barnet, Augusta, 18641106 i Västersäter i Svarteborg.
De följande barnen - som jag också identifierat m.h.a. slaktdata.org - är:
Josefina f. 18660622 i S. Solberg, Kville
Carl f. 18700410 i dito
Sven f. 18721005 i Öv Backa, Kville
Amalia f. 18750209 i Lycke, Kville
Oleana f. 18750209 i dito
Mathilda f 18771004 i dito

I husförhörslängd Kville 1860 s.87 syns Anders Olsson f 1831 med familj, dessutom modern/änkan A.C. Nilsdotter f 1804 och ett antal
barn, däribland Maria och Andreas. Modern dör gissningsvis i Kville, mellan 1880 o 1890.

Och jag har enbart kollat i tillgängliga kyrkoböcker på AD och innan dess på slaktdata.org - ej i andra källor.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10350) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Onsdag den 14 september 2011 kl. 01.37
Den Maria Olofsdotter som gifter sig (med Svenung Andersson) den 22/3 1861 är hemmadotter från Sör-Grind, och född 1843 (exakt födelsedatum eller ort står inte). Detta enligt SCB:s vigselboksutdrag, som finns hos SVAR. (Utdraget har dessutom, p.g.a. kyrkoarkivsbranden, funnits i en avskrift på pastorsexpeditionen, där det ingår i E:1. Jag har bara kollat det ursprungliga utdraget, eftersom det är ett steg närmare det brunna kyrkoboksoriginalet.)

Hemmansägaren Olof Svenungsson i Sör-Grind dör den 8/10 1853. Enligt bouppteckningen den 29/12 1853 (Kville häradsrätt FII:14, sidan 187) heter hans änka Anna Nilsdotter, och de har följande barn:

Sönerna Anders, 23 år, Johannes, 18, Andreas, 7, och Johan Otto, 4. Döttrarna Johanna, 20, Sara, 14, Maria, 10, och Majalisa, 9.

Åboänkan Anna Katharina Nilsdotter i Sör-Grind dör den 27/1 1888, 83 år, 2 månader och 29 dagar gammal, enligt SCB-utdraget av dödboken, som också ingår i avskrift i E:1. (Den exakta åldern i en dödbok ska man dock alltid ta med en nypa salt.)

Jag har inte kollat om det finns någon bouppteckning efter Anna. Om det gör det, så borde den ingå i Kville häradsrätt FII:22 (1887-1890). (Bouppteckningen efter Olof var lätt att hitta, eftersom jag har ett eget register för glappet mellan att landsarkivets bouppteckningsregister slutar 1842 och SCB-utdraget av dödboken börjar 1860.)

Mantalslängden närmast innan Marias vigsel 1861 (där hon alltså är hemmadotter i Sör-Grind) är 1861 års längd, upprättad den 29/11 1860 (Norrvikens häradsskrivare FIa:47, Sör-Grind finns på AD-bild 458). Där finns det bara en Maria född 1843 i Sör-Grind (inkl. torp m.m. under gården), och det är i denna familjen:

Anders Olsson 31, h. 34, mod. Anna 04, dess [alltså moderns] dotter Maria 43, Maja 44, Anders 47, Johan 49.

Det stämmer ju hyfsat väl med åldern till Olofs barn i bouppteckningen 1853: Anders 23 år, Maria 10, Majalisa 9, Andreas 7 och Johan Otto 4.

Jag har bara kollat mantalslängden för 1861. En titt i nästa års längd visar om Anders syster Maria har flyttat hemifrån, vilket hon borde ha gjort efter vigseln. Och genom att följa familjen bakåt år för år i tidigare mantalslängder, så kan man se när Anders tar över bruket. Innan dess kan "Enkan Anna" eller "Olof Svenungssons enka" stå för gården om inte Anders tog över direkt efter fadern, och dessförinnan naturligtvis Olof själv.

Marias egen bouppteckning finns i Kville häradsrätt FII:20, sidan 251. Men där finns ingen son Oskar, som alltså skulle ha fötts i det första äktenskapet.

Men på den sidan husförhörslängden som det hävisas till i dottern Augustas födelsenotis 1864 (alltså Svarteborg AI:16, uppslag 306; födelsenotisen finns i C:6, AD-bild 69), så finns finns h[ennes] s[on] Oskar Svenungsson, född i Kville den 8/2 1862, och död den 1/9 1865. 1865 fattas dock i Svarteborgs dödbok (F:1). (Det är inte Arkiv Digital som har slarvat vid fotograferingen, för det fattas inga sidor bland deras bilder, enligt bokens egna sidnummer)

Så om du är säker på att Maria Olofsdotter från Sör-Grind och Svenung Andersson från Lössbo, som gifte sig den 22/3 1861, är samma par som får sonen Oskar på Udden den 8/2 1862, så är det ju klart att det var 'din' Maria som gifte sig med Svenung 1861, och därmed borde ovanstående vara hennes familj i Sör-Grind.

Jag kan tillägga att när jag letade efter Oskar i Släktdatas dödboksregister i Kville, så fann jag Johannes Anderssons son Oskar i Sör-Solberg den 11/5 1869, 9 månader och 9 dagar gammal; det stämmer också med SCB:s dödboksutdrag. Han finns också i födelseboksutdraget den 2/8 1868, där det framgår att modern heter Maria Olofsdotter och är 25 år.

(Ändrat av kontoinnehavaren den 14 september 2011 kl. 01.49.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10353) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lennart Karlsson - Onsdag den 14 september 2011 kl. 10.27
Jag tackar så mkt för god hjälp med uppgifter från Kville. Bl.a. tack vare kopplingen med sonen Oskar (1862--1865) så kan jag sluta mig till att jag följer "rätt" Maria Olofsdotter (f1843 i Kville) genom två äktenskap o fram till hon dör 1878.
Två bröder (Anders f1831 och Andreas f1847) har jag alltså följt ättlingarna till, nu är det de andra av Marias syskon jag
ska försöka bena ut. Bland annat Johannes och Johanna, födda på 1830tal, vilka jag ej visste om innan.

(Ändrat av kontoinnehavaren den 14 september 2011 kl. 10.39.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10359) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lennart Karlsson - Fredag den 16 september 2011 kl. 10.54
Ang. denna syskonskara så har jag nu kunnat följa ytterligare personer. När det gäller Johannes O född 1835 så återstår
dock frågan om han var gift (och kvar i Kville)?
Jag finner en Johannes Olofsson f 18350702 som torpare i Rörkärr, Q, men det verkar inte vara "rätt" person.
Sedan finns det en J.O. f 18350501 som gifte sig ngn gång på 1850tal med Karolina Andreasdotter f 18301202 i Q och bodde
bl.a. i Dofveland (1860tal) och dog i N. Ejgde 19071220.
Skulle denne J.O. kunna vara son till Olof Svennungsson (i S. Grind)?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10372) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Lördag den 17 september 2011 kl. 14.55
Är du säker på att Johannes var född 1835? D.v.s. har du sett efter hans födelseår i tidigare mantalslängder (och också Johannas och Saras, som inte heller var med i 1861 års längd)? Åldern i Olofs bouppteckning kan man ju inte vara säker på stämmer exakt. (I en äldre mantalslängd kan du dessutom få Olofs födelseår.)

Det bästa vore ju om moderns bouppteckning var bevarad; där står då förhoppningsvis var barnen bodde när hon dog 1888. Har du försökt att hitta den?

En annan möjlighet kan vara om en tänkbar 'kandidat' har omyndiga barn när han dör. Vem företräder då dem vid bouppteckningen; farbrodern Anders i Sör-Grind?

Kanske kan också lagfarts- och uppbudsprotokollet ge något, när Anders köper ut syskonen ur fädernegården. Före 1878 ingår de i domboksvolymerna (Kville häradsrätt, serie AIa), men som särskilda protokoll.

(Ändrat av kontoinnehavaren den 17 september 2011 kl. 17.36.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10417) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lennart Karlsson - Måndag den 19 september 2011 kl. 23.27
Ifall det nu är så att den verklige Johannes Olsson/Olofsson fortfarande levde år 1880 så
är det ju inte så troligt att han var född just 1835. Kan möjligen vara en Johannes Olsson
som var född i kville 1836, fanns som gift i Uddevalla fram till han dog 18930205.
Går ej att finna på Bou efter modern Anna Katharina (död 1888) och att titta i mantalslängder
från före 1860 ger ingen tydlig bild om det troligaste födelseåret för bl.a. johannes.
Kanske har han dött tidigt (eller i vart fall omkring 1860) och i så fall är det inte så viktigt
att finna på hans öde.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10418) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 20 september 2011 kl. 01.13
I 1854 års mantalslängd (upprättad den 5-8/12 1853) finns Olof Swenungsson 97, h. 04. Men Olof hade ju dött strax före mantalsförrättningen, så hans födelseår och h. är därför överstruket, och i stället är ditskrivet E:a Anna.

Barnen är de samma som i Olofs bouppteckning, men här står födelseåret (i bouppteckningen var det ju åldern): Anders 31, Johanna 34, Johannes 35, Sara 39, Maria 43, Maija 44, Andreas 47, Johan 49.

(Norrvikens häradsskrivare FIa:46, AD-bild 301.)
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)