|
Av Bengt Johansson - Lördag den 12 november 2011 kl. 21.12
|
I Solberga socken fanns åren kring 1800 en soldat Nils Trygg (nummer 95 vid Bohusläns regemente, Södra kompaniet), gift den 2/3 1794 med Elin Andersdotter. De fick sönerna Kristian, född 29/9 1800, och Elias, född 23/12 1803. Familjen flyttade senare och kom så småningom till Starrkärrs socken. I den bevarade flyttningssedeln i Starrkärrs kyrkoarkiv anges inte var och när Nils Trygg var född, men enligt Starrkärrs husförhörslängder var han född den 5/11 1766 (utan angiven födelseort). Hans patronymikon nämns varken i Solbergas eller Starrkärrs husförhörslängder, men när dottern Anna Katarina föds i Starrkärrs socken den 18/1 1811 kallas han Nils Matthisson Trygg. I Solberga grannsocken Jörlanda döptes den 5/11 1766 Anna Persdotters i Sävelycke son Nils. Fadern anges inte, men av ärende nr 1 vid Inlands Nordre härads vinterting 1767 framgår att det var drängen Mattes Carlsson på Ramsön. Detta skulle kunna stämma in på Nils Trygg, men jag har inte lyckats hitta någon bekräftelse på att det verkligen är frågan om honom. Känner någon till om Nils Trygg är identisk med den Nils som föddes i Jörlanda?
|
|
|
Av Eivor Andersson - Lördag den 12 november 2011 kl. 23.26
|
Hej Bengt, Det är rätt Nils Mattisson Trygg.De vigdes i Aröd Solberga och han föddes det datumet enl. domboken. Fadern Mattis Carlsson - nämndeman, född 1740-02-27 och död i bråland, jörlanda av slag 1812-01-12. Min ana. Hade även Ramsön. Mattis far kom från Sävelycke Jörlanda och Mattis födddes på Ramsön. Fick Bråland genom gifte. Eivor
|
|
|
Av Eivor Andersson - Lördag den 12 november 2011 kl. 23.35
|
PS. Det var alltså Elin Andersdotter Trygg gifte sig med. Själv var han född utom äktenskapet med modern Anna pärsdotter . Eivo
|
|
|
Av Bengt Johansson - Söndag den 13 november 2011 kl. 15.16
|
Tack Eivor Har du funnit någon källa som uttryckligen bekräftar detta? (På tal om att Mattis Carlsson blev nämndeman kan det kanske inom parentes tilläggas att Nils Tryggs son Kristian Nilsson, död 23/3 1844 i Hult, Starrkärr, blev nämndeman i Ale härad.) Bengt
|
|
|
Av Eivor Andersson - Söndag den 13 november 2011 kl. 15.37
|
Hej igen Bengt, Mattis Carlsson är min mormors-mormors-far. Min mormor och även jag har fått fram uppgifterna på Landsarkivet i Göteborg och det är så länge sedan så jag skrev inte in källor då. Men jag har antecknat att " enl. domboken är Mattis Carlsson på Ramsön far till Nils, som senare tog namnet Trygg och flyttade till Starrkärr där han fick dottern Anna-Katarina. Han var soldat no 95 i södra kompaniet. Det kan väl inte vara någon tvekan där. Tack för upplysningarna om de andra barnen Hälsn. Eivor (Ändrat av kontoinnehavaren den 13 november 2011 kl. 15.41.)
|
|
|
|
|