|
Av Ingemar Gollungberg - Onsdag den 14 december 2011 kl. 02.41
|
Hans Helgesson föddes i Tubberöd Stenkyrka 1768. Hans föräldrar var Helge Nilsson och Sigrid Andersdotter vilka var födda 1737 och 1738. Hans var gift med Regina Kristoffersdotter som var född i Hovlanda Stenkyrka 1771. Nu till det svåra: Jag har inte lyckats hitta när Hans Helgesson avled. Han var tydligen vid liv när hustrun avled den 8 augusti 1809. Någon som vet?
|
|
|
Av Hanne Berndtsson - Onsdag den 14 december 2011 kl. 20.44
|
Hej Ingemar, kan detta vara rätt Hans Helgesson ? Valla 1812-04-06 Hans Heljesson Häggvall 76 år Förstoppning Uppgiften är från: Döda Tjörn 1688-1920 (uppdaterat 17 okt. 2011) Länk: http://www.tjsf.org/kyrk.html
|
|
|
Av Ingemar Gollungberg - Torsdag den 15 december 2011 kl. 11.06
|
Det verkar inte stämma med åldern. Min Hans Helgesson var bara 44 år när din Hans Heljesson avled.
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 15 december 2011 kl. 12.05
|
Den Regina Christophersdotter som dör (av feber) i Stenkyrka den 8/8 1809 (38 år gammal) står i dödboken som fattighjon och hustru på Kärrslätts mark. (Stenkyrka C:2, sidan 350.) Men jag kan inte hitta henne eller Hans i Kärrslätt i de tre första husförhörslängderna, 1807-08 (AI:1, uppsl. 74-75), 1808-09 (AI:2, uppsl. 70-71) och 1809-10 (AI:3, uppsl. 67-68). Inte heller i granngården Hovlanda (uppsl. 75, 71 resp. 68), där Regina var född. I Kärrslätt finns däremot en Torberndt Christophersson (född 1779) och hans bror Rutger (14-16 år i de tre längderna). Det skulle ju kunna vara Reginas bröder. Kanske bodde hon hos dem, men var skriven någon annanstans. Och i Hovlanda finns änkemannen Christopher Bengtsson (född 1740), som möjligen är Reginas far. Om Hans inte står i dödboken, så skulle en förklaring kunna vara att han drunknade och aldrig återfanns, d.v.s. endast de begravda noterades. Så var det ju ofta i äldre kyrkoböcker. Jag vet inte när man började att notera alla döda, även de ej begravda; det varierade väl från präst till präst. Men jag har ett liknande fall i början av 1800-talet, också på Tjörn; en fiskare i Klövedal, som bara försvinner ur husförhörslängden utan dödboksnotering, och hustrun står som änka. Vet du var Hans och Regina bodde? (Ändrat av kontoinnehavaren den 15 december 2011 kl. 12.41.)
|
|
|
Av Ingemar Gollungberg - Torsdag den 15 december 2011 kl. 17.18
|
I storskifte inägor Tubberöd 1790 är Hans Helgesson en av 4 ägare som har 1/4 mantal vardera. Två av de andra fjärdedelarna ägs av syskonen Nils och Kristian. Den fjärde delen ägs då av Anders Hansson i Brog och Kristoffer Bengtsson i Lilldal. Helgessönerna hade fått sina delar efter sin moder Sigrid Andersdotter som hade varit gift med Helge Nilsson som dog i Tubberöd den 28 november 1783. Hon var född i Bäckevik Rönnäng 1738 och Helge Nilsson var född i Tubberöd 1737. Hans Helgesson var född i Tubberöd 1768. Han gifte sig med Regina Kristoffersdotter som var född i Hovlanda 1771. Hennes föräldrar var Kristoffer Bengtsson och Elin Toresdotter i hans andra äktenskap. De var födda 1739 och 1744. Kristoffer Bengtsson hade 2 barn i första äktenskapet med Regina Anundsdotter, 4 barn i andra äktenskapet med Elin Toresdotter samt 10 barn i det tredje äktenskapet med Elsa Hansdotter. Regina Anundsdotter var född 1741 och Elsa Hansdotter var född 1758. Vid storskifte i Tubberöd 1807 så finns inte Hans Helgesson med bland ägarna längre. Hans två bröder är kvar som ägare med 1/4 mantal vardera men de två andra fjärdedelarna har gått till andra. Bland de nya ägarna kan nämnas Anders Jonsson från Brevik vars hustru Kerstin Kristoffersdotter var syster till Regina Kristoffersdotter som var gift med Hans Helgesson. Anders Jonsson ägde nu 3/8 mtl. Den sista 1/8 mtl som bytt ägare ägdes nu av en Mattis Gunnarsson från Tegneby, vilken flyttat till Tjörn 1793. Han var gift med Regina Andersdotter som troligen var dotter till Anders Hansson i Brog som nämnts i första stycket andra raden. Ungefär detta har jag i mina anteckningar som kan beröra Hans Helgesson. Vart han flyttade efter han lämnat Tubberöd senast 1807 vet jag inte men hustrun avlider 1809 i Brog skrev du och då var hon inte änka.
|
|
|
Av Ingemar Gollungberg - Torsdag den 15 december 2011 kl. 17.22
|
Förlåt, på Kärrslätts mark dör Regina Kristoffersdotter 1809. Det ligger alldeles vid Brog.
|
|
|
|
|