Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Båhuslän (Bohuslän)   >   Bottna   >  
Andreas Nilsson, född 1812, död på Bottna Kronogård 1892
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12396) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 02 augusti 2012 kl. 21.42
I Anbytarforum har under Bottna socken efterlysts föräldrarna till Andreas Nilsson, född 1812 och död på Bottna Kronegård 1892, gift med Johanna Olsdotter, född 1813 på Kronegården och död på samma ställe 1886.

I mantalslängden 1836 (Norrvikens häradsskrivare FIa:8, inget sidnummer, AD-bild 75; daterad den 4/10 1835) finns Andreas Nilsson, född 1812, inskriven som brukare av 3/8 mtl Bottna Kronegård. Den förre brukaren Olof Hansson skrivs som Andreas svärfader, och Olofs dotter Johanna, född 1813, är struken, men Andreas hustru har samma födelseår (hustrun är som vanligt namnlös i mantalslängden).

Det här är ett bra exempel på hur användbara häradsskrivarexemplaren av mantalslängderna är. De är förlagor till landskontorets (länsstyrelsens; på landsarkivet) och Kammarkollegiums (på Riksarkivet) exemplar, och här finns ofta ändringarna kvar. I det här fallet framgår alltså tydligt att det är den förre brukaren som är Andreas svärfader, eftersom han står kvar på sin plats med Andreas inklämd ovanför och "svfad" ditskrivet före Olofs namn.

I föregående års längd, alltså 1835 (samma volym, AD-bild 62; daterad den 5/12 1834) finns drängen Andreas, född 1812, hos Olof. Det är väl sannolikt att det är den drängen som nästa år är gift med bondens dotter och har tagit över gården.

Eftersom Andreas är född 1812, så är han alltså 21 år 1833, och därmed mönstringspliktig till beväringen. I det årets mantalslängd borde därför hans exakta födelsedatum vara inskrivet.

Där finns i Bottna Sörgård (samma volym, AD-bild 32) en Anders Hansson, född 1786, som brukare av 1/4 mtl. Han har hustru född 1785 och "Styfson Ch:an 10 Andrias 12 9/6".

Året efter (samma volym, AD-bild 46) är båda styvsönerna strukna. I stället står Christian Nilsson, född 1810, ditskriven som brukare och "styffad" är inskrivet före Anders Hanssons namn. Också den andre strukne styvsonen Andreas borde m.a.o. heta Nilsson.

Det finns en bouppteckning från den 21/6 1839 (Kville häradsrätt FII:9, sid. 721) efter Christian Nilsson i Bottna Sörgård, död den 27/5. Han äger 1/4 mtl i Bottna Sörgård, hälften inköpt enligt köpebrev av den 12/6 1833 (troligen av brodern Andreas), och hälften ärvt efter fadern enligt bouppteckning den 21/8 1812.

Och den 21/8 1812 förrättades bouppteckning efter Nils Eriksson i Bottna Sörgård (Tanums, Bullarens m.fl. häradsrätt FII:35, sid. 885), död den 27/6. Han efterlämnade änkan Johanna Gulbrandsdotter och två söner, Christian, 2 år, och Andreas, 3 månader.

Nils änka Johanna har alltså gift om sig med Anders Hansson, och så småningom tar sonen Christian över gården.

Är det då säkert att Nils Erikssons son är den Andreas Nilsson som gifter sig med Olof Hanssons dotter Johanna från Kronegården?

I Christian Nilssons bouppteckning 1839 bevakas hans omyndiga barns rätt av farbrodern Andreas Nilsson från Bottna; han förordnades också till deras förmyndare, enligt förmynderskapsprotokollet vid höstetinget den 6/9 1839 (Kville häradsrätt AIIc:1, inget sidnummer, AD-bild 1700). Därmed vet vi var brodern bor då. (Det står alltså bara Bottna, men Bottna är i det här sammanhanget gårdsnamnet, inte socknen.)

I mantalslängderna närmast före och efter, alltså 1839 (AD-bild 111-113; daterad den 29/11 1838) och 1840 (AD-bild 124-126; 29/11 1839) kan jag bara finna bara en Andreas Nilsson i de sex jordeboksgårdarna i Bottna (Nord-, Sör-, Öster-, Väster-, Knuts- och Kronegården), inklusive torpen där under, nämligen i Kronegården.

Därmed vågar jag påstå att det är Nils Eriksson och Johanna Gulbrandsdotter i Bottna Sörgård som är föräldrar till Andreas Nilsson i Kronegården.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Jag svarar här i Arkivguidens Forum, eftersom det är lättare att följa med i den här aktuella saken om den får en egen diskussion där inläggen inte blandas med en massa andra saker från samma socken (som fallet är i Anbytarforums sockendiskussioner). (Det finns också andra orsaker till att jag inte skriver i Anbytarforum längre - men det är en annan historia...)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12405) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Fredag den 03 augusti 2012 kl. 20.21
Om någon följer min länk till Anbytarforum ovan och undrar varför jag inte upplyser där om att det finns ett svar här, så är svaret att det gjorde jag naturligtvis - men det inlägget raderades med hänvisning till Anbytarforums "ordningsregler"!

Men nu ska vi inte ha någon diskussion om några bisarra "ordningsregler" här. De kan i stället diskuteras där det också finns mer om det här fallet: NOGs Forum: Sveriges Släktforskarförbund: Anbytarforum (med början den 4/8 2012 kl. 1.54).

Nog om det. Frågeställaren har naturligtvis kontaktats per epost i stället, ifall hon inte hann att se mitt svar innan det försvann... :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12424) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Yvonne Cederholm - Måndag den 06 augusti 2012 kl. 11.42
Tack för svaret, Jörgen!

Jag har en del uppgifter om Johanna - skickar med dem:
Johanna var dotter till Olof Hansson 1789--1864-07-17 (född och död i Bottna Kronogård). Modern var Kerstin Fredriksdotter.

Hennes far Olof Hansson var son till Hans Christensson och Kerstin Jonsdotter, död 1814-01-02 i Bottna Kronogård. Syskon till Olof: Anders, Christina, Maria och Anna. Uppgifterna kommer från Kerstin Jonsdotters bouppteckning.

Hans Christenssons far var Christen Jerttsson (eller Jorettson), död 1777 i Bottna Kronogård - och hans hustru i 1:a giftet. (Det andra var med Elin Olofsdotter). Uppgifterna är från Christen Jerttssons bouppteckning.

/Yvonne Cederholm

(Ändrat av kontoinnehavaren den 06 augusti 2012 kl. 12.03.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post17627) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Birgitta d'Aubigné - Fredag den 17 november 2017 kl. 09.16
I samband med att jag letade efter nämndemannen Erik Jonssons uppgifter fick jag se att även uppgifter om Christen Giertsson fanns i mina gömmor.
Christen Giertsson har varit gift minst två gånger, eller det kanske fanns två Christen Giertsson.

Christens första hustru var Marta Eriksdotter, dotter till Erik Jönsson och Börta Olofsdotter i Bottna Östergård(Börta syster till Carin Olofsdotter Eriks Jonssons hustru)

Tanums, Bullarens, Kville och Vette häradsrätt AIa:24 (1733-1733) Bild 2780 / sid 553.
No 50. Äfwenledes wid gingo .. protocollo efter .. sahl Erik Jönssons i Båttna arfwr nembl. Jon Jönsson i Båttna Wästergl å des hustru Kierstin Eriksdrs wägr, Nils Andersson den yngre i Båttna Sörgl å des hustrus Sigrid Eriksdotters wägr och Christen Giertsson i Båttna Cronogl å dess hustru Marta Eriksdotters wägr att de af deras swåger Jöns Halfwardsson i Swänneby Storegl Swänneby socken erhöllt och ricktigt bekommit 40 dlr 16/: smt hwardera som giör tillsammans 40 dlr 16 /: smt Jöns Halfwardssons hustru Elin Eriksdotter tillkommer 16 dlr? smt och deremot till honom Jöns Halfwardsson des hustru Elin Eriksdotter deras barn och arfr....

Marta Eriksdotters syster Karin bör ha varit gift med Erik Jonssons barnbarn Jon Jonsson,,kan det stämma

Med sina andra hustrur fick inte Christen Giertsson några barn.
Dessa var Gunla Amundsdotter. Tanums, Bullarens, Kville och Vette häradsrätt AIa:35 (1744-1744) Bild 1890 / sid 373.

Karin Mårtensdotter. Tanums, Bullarens, Kville och Vette häradsrätt AIa:60 (1768-1768) Bild 5890 / sid 1151. några dagar förrän herren behagade hädankalla Christen Giertssons i Bottna salig hustru Karin Mårtensdotter, ingen lifsfrukt. Hustrun nu död.

Christopher Hansson i Täcklebo hade varit förmyndare för Christens sista hustru Elin, men det behöver kanske inte betyda något. Båda kom från Bärfendal.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post17629) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Fredag den 17 november 2017 kl. 23.52
Det måste vara Gunla Amundsdotter som är mor till Hans Christensson.

Enligt mantalslängden 1825 (den första som har födelseår i stället för ålder) står att han är född 1745. Samma födelseår står 1826 (den sista längden som han är med i).

Christen har hustru i mantalslängden 1742, vilket är Marta om hon inte dött i mantalslängdsluckorna 1732 och 1735-1741. Och i det mål som du hänvisar till står att han gift sig med Gunla 1744.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post17630) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Birgitta d'Aubigné - Lördag den 18 november 2017 kl. 05.38
Du har rätt. Jag hade skrivit Gunla som hustru o mor i mitt släktprogram, men blev väl fartblind när jag hittade målen igen.
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)