Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Båhuslän (Bohuslän)   >   Stenkyrka   >  
Inger Hansdotter (1796-1867), Budalsmyr
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12981) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Lördag den 20 oktober 2012 kl. 19.23
Hej

Jag har nedanstående om familjen. Det jag undrar över ä var Inger Hansdotter är född. Vem är hennes föräldrar?

Far: Anders Magnus Holmberg, född 13/10 1800 i Lidköping, avliden 23/8 1886 i Budalsmyr under Grinneröd i Stenkyrka socken

Mor: Inger Hansdotter, född 1796, obekant var, avliden 10/6 1867 i Budaksmyr under Grinneröd i Stenkyrka socken

Barn:

Andreas, född 6/1 1826 i troligen Marstrand socken
Johan Vilhelm Mauritz, född 22/3 1827 i Marstrand socken
Anna Sofia, född 6/5 1829 i Stenkyrka socken
Berndt, född 14/2 1831 i Stenkyrka socken, avliden 28/8 1849 i Stenkyrka socken
Anders Gustaf, född 10/11 1834 i Stenkyrka socken, avliden 13/8 1851 i Stenkyrka socken
Anna Christina, född 1/1 1836 i Stenkyrka socken
August, född 18/3 1838 i Stenkyrka socken

Familjen bodde på torpet Budalsmyr under Grinneröd i Stenkyrka socken. Anders Magnus Holmberg var hattmakare.

Stenkyrka AI:19 s.160
Stenkyrka AI:20 s.152
Stenkyrka AI:21 s.172
Stenkyrka AI:22 s.57
Stenkyrka AI:23 s.59
Stenkyrka AI:24a s.61
Stenkyrka AI:26 s.94
Stenkyrka AI:28 s.119
Stenkyrka AI:31 s.118
Marstrand C:4 s.50
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12984) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Söndag den 21 oktober 2012 kl. 14.02
Håkan,
var har du hittat barnen? Någon Andreas född 1826 eller Berndt född 1831 hittar jag inte i familjen i AI:19, AI:20 eller AI:21.
Det finns en Bernt född 1831-02-14 i Stenkyrka, men han har helt andra föräldrar.

Holmberg och Inger Hansdotter har en son Carl Fredrik, född 1824-07-18, som jag inte hittar i Stenkyrkas eller Marstrands födelseböcker.
Vet du när Holmberg och hans familj kom till Stenkyrka och varifrån?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12985) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Söndag den 21 oktober 2012 kl. 14.54
Lotta!

Det du konstaterar i första stycket stämmer. Andreas och Berndt har helt andra föräldrar än ovanstående Holmberg med fru. Förmodligen har jag rört till det när jag sammanställt mina handskrivna papper med alla dess pilar och rutor och då har barnen hamnat i fel familj vilket torde vara rent slarv som inte observerades vid tillfället vid sammanställningen.

När det gäller Marstrand är det mest en fundering jag haft som inte alls behöver i slutändan stämma med verkligheten. Vet inte när de kom till Stenkyrka eller varifrån de kommer. Försöker ta reda på detta. Tur att man skrivit volym- och sidhänvisning så att det går lite snabbare att kika efter.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12986) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Söndag den 21 oktober 2012 kl. 15.09
Familjen finns också på Stenkyrka AI:18 s.125 men är övertrukna. I Stenkyrka AI:17 hittar jag dem inte dem i Grinneröd i Stenkyrka församling
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12987) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Söndag den 21 oktober 2012 kl. 15.13
Dom fick mycket riktigt en son Johan Wilhelm Mauritz 1827 i Marstrand, och eftersom nästa barn är fött i Stenkyrka 1829 så måste dom ju ha flyttat däremellan. :)

I Stenkyrka B:1 bild 13 står dom som inflyttade 1827 från Marstrand till Kråsekärrsmark, med sönerna Carl Fredrik och Johan Wilhelm Mauritz.
Familjen finns i Stenkyrka AI:17 (1826-1827) sidan 80.

Eftersom inte Carl Fredrik är född i Marstrand så bör dom ha flyttat dit efter 1824.
I Marstrand B:1 bild 13, inflyttade 1826-04-28 Holmberg med h och son från Göteborg.

Och med hjälp av registren i Göteborgs Domkyrkoförsamling så hittar man dom där också.
Gbg Domk. B:3 sidan 155, utflyttade 1826-04-22 Holmberg, Inger f. Hansdotter med son Carl Fredrik född 1824. Där står att hon är född i Torsby och sonen i Domkyrkoförsamlingen.

I Gbg Domk. C:5 sidan 279 finns Carl Fredrik, född 1824-07-18, oä son till pigan Ingerd Hansdotter 28 år.
Och via vigselregistret hittar man deras vigsel i Gbg. Domk. C:5 sidan 499, nr 2, lyst 27/1 och vigda 20/4 1826.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12988) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Söndag den 21 oktober 2012 kl. 15.17
I inflyttningsboken för Stenkyrka (bild 13 AD, sidnummer saknas) år 1827 står det antecknat att Anders Magnus Holmberg med familj var inflyttad från Marstrand såsom familjen såg ut vid denna tidpunkt. De två äldsta barnen var även de inflyttade från Marstrnd till Stenkyrka 1827..
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12989) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Söndag den 21 oktober 2012 kl. 15.28
Hej Lotta.

Så att du hann med ett inlägg samtidigt som jag skrev mitt närmast föregående inlägg. Att finna anteckningen att någon kommer från Göteborg brukar skapa lite merarbete med tanke på att det finns ett antal församlingar att leta i men det verkar som att det löste sig bra denna gång.

Tackar i alla fall för hjälpen. Ser att jag nu kan fortsätta att snickra vidare på denna gren.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13005) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Bengtsson - Lördag den 27 oktober 2012 kl. 00.34
Håkan

Jag vet inte om du har hittat henne?
Men annars så är hon född i Hållsunga östergård, Torsby (O)i April (datum saknas) 1796
som föräldrar anges Hans Olsson och Anna Andersdotter. (Torsby C:2 p.47)

Hon flyttade från Torsby till Frölunda i mars 1812 och vidare därifrån till Göteborg
(Masthugget) den 20/11 1814. (Göteborgs domkyrkoförsamling HIIa:4 Nr.823)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13006) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Lördag den 27 oktober 2012 kl. 10.26
Hej Kenneth

Jag har hittat henne. Jag har även funnit några släktled tillbaka. Ner till slutet av 1600-talet med en gren.

Tackar ändå för ditt svar!

Hälsningar

Håkan
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)