Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Båhuslän (Bohuslän)   >   Svarteborg   >  
Anders Baltzar ("af Sommerfeltz")
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12982) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Lördag den 20 oktober 2012 kl. 21.12
Överstelöjtnant Anders Baltzar af Sommerfelts föddes ca 1651 och avled 6/4 1716 och begravdes den 10/4 1716 i Svarteborg socken. Vet man något om hans ursprung. Föräldrar med mera?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12992) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Måndag den 22 oktober 2012 kl. 19.11
Det här är en gammal bekant...

Jag har följt honom i alla rullor från starten som trumslagare till avskedet som major 50 år senare. Överstelöjtnant var väl mer en hederstitel som tack för lång och trogen tjänst; han blev alltså befordrad från major i samband med avskedet.

Det var många år sedan som jag gick igenom detta - förmodligen förra årtusendet... :-) Mina anteckningar ligger arkiverade (ouppackade någonstans efter senaste flytten...) i väntan på möjligheten att gå igenom tydligare exemplar av rullorna än de mer eller mindre läsbara mikrokort som jag använde. Det vore kanske dags nu, när rullorna finns hos AD (åtminstone efter delningen av regementet; de äldre lär finnas hos SVAR).

Det jag kan säga ur minnet är att han började som trumslagare i Blekinge inom det skånsk-båhuslänska dragonregementet. Senare hamnade han i Båhuslän när regementet delades efter Skånska kriget (d.v.s. det krig som i Båhuslän heter Gyldenlöwefejden, men han var alltså inte här då).

Jag tvivlar på att han kom från Blekinge eller Skåne, då hade han nog inte varit betrodd i den svenska hären vid den tiden. Småland ligger väl då närmast till hands, men det är naturligtvis en ren spekulation.

Hans föräldrar vet jag inget om, men han hette i varje fall Baltzarsson från början, så fadern heter alltså Baltzar i förnamn. Baltzarsson var väl inte fint nog åt en officer, så när han steg i graderna från trumslagare, så krympte namnet... :-)

Vi kan i varje fall glömma "af Sommerfeltz". Om jag minns rätt kallas han så i ett rullregister hos Krigsarkivet. Men det är bara ett missförstånd vid läsning av rullorna.

I alla rullor som jag har gått igenom står han som "Anders Baltzar af Sommerfeltz" på bara ett ställe. Det är när han bytte kompani - från ett kompani med en Sommerfelt som chef. I det gamla kompaniet står han bara som Anders Baltzar med en notering om till vilket kompani han flyttar, men i det nya (i samma rulla) står han alltså som "Anders Baltzar af Sommelfeltz". Det betyder alltså att han kom från ("af") Sommerfelts kompani (genetiv-s skrivet som z efter t), men ordet "kompani" saknas i rullan - och så blev han adlig... :-) (Vid den här tiden hade kompanierna namn efter sina chefer, inte geografiska namn eller nummer som senare.)

I landsarkivets släktnamnsregister över länets kyrkoböcker står han också på något ställe som "Fredrik Anders Baltzar", men det är bara en felläsning. I originalboken står det fendrik (fänrik), inte Fredrik...

Så "Fredrik Anders Baltzar af Sommerfeltz" (som någon kallade honom när han berättade om sin släktforskning i lokaltidningen... :-)) heter alltså bara Anders Baltzar(sson).

Detta alltså sagt utan att konsultera de "arkiverade" anteckningarna. Det är väl bäst att göra den reservationen... :-)

(Ändrat av kontoinnehavaren den 22 oktober 2012 kl. 19.24.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12993) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Måndag den 22 oktober 2012 kl. 21.25
Lite intressant läsning i alla fall. Hoppas att mer framkommer.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13543) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ingel Torén - Tisdag den 05 februari 2013 kl. 20.18
Jag är inte någon erfaren släktforkare utan fick ärva materialet från min bortgångne far. Men detta kan möjligen intressera berörda parter.

Ole Svendsen Bakke, död 8 juni 1716 var klockare i Idd under Den stora nordiska kriget. Under Karl XIIs första fälttåg i 1716 bedrev han partisanverksamhet. Tillsammans med två andre bönder klarade han att dräpa den svenske överstelöjtnanten Anders Baltzar i ett bakhåll i närheten av klockargården i Idd. Någon dag senare spionerade han på de svenska ställningen vid Enningdal bro ved å late som han ville selge en rull tobakk. Informasjonen som Ole Svendsen Bakke fikk tak, medførte at nordmennene gikk til angrep. I angrepet falt Ole, og ifølge tradisjonen skal han ha bedt kameratene hilse hans kone og barn og oppfordret dem til å gjøre sitt beste.

Bjerke, Alf. E: Nordens løve. Karl 12. i Norge, Oslo 1992, sidan. 120-122 og sidan. 221.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13547) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Onsdag den 06 februari 2013 kl. 20.05
Tackar för intressant läsning.
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)