Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Båhuslän (Bohuslän)   >   Stala   >  
Hur går jag vidare när kyrkoböckerna har brunnit?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13574) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ann Utterbrink - Onsdag den 13 februari 2013 kl. 21.21
Kan någon tipsa mig om hur jag ska gå vidare ? Släkten på pappas sida är från Orust - Stala . Kyrböckerna har brunnit och jag vet inte hur jag kommer vidare. Har kommit till början av 1800-talet. Har fått ett tips http://bahus.arkivguiden.net/ba01/ba01071.shtml. men vet inte var jag ska börja. Jag har uppgifter som stäcker sig längre tillbaka som en släkting (som tyvärr är död) gjort så jag förstår att det går, men hur ?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13576) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Onsdag den 13 februari 2013 kl. 22.43
Grunden är de årliga mantalslängderna. De innehåller inte lika mycket personupplysningar som husförhörslängderna, oftast bara namn. Hustrun är dock alltid namnlös (om hon inte blir änka och står för hushållet), och minderåriga barn saknas i äldre längder. Det viktigaste med mantalslängderna är att man år för år kan se vilka familjer som finns på varje gård. Dessvärre är det stora luckor i mitten av 1700-talet, men de längder som finns då har å andra sidan upplysningar (flyttningar m.m.) som normalt saknas under övriga tider.

Sedan finns bouppteckningar, där man finner namn på arvingarna (änka/änkling och barn) och också kan finna andra släktingar.

Ägde familjen en gård, så kan man också finna släktupplysningar i uppbuds- och lagfartsprotokollen.

Så finns naturligtvis domböckerna. Där finns mycket upplysningar om personer och livet i bygden i äldre tider, och man stöter med stor säkerhet på förfäder där om släkten har bott i trakten stadigt under lång tid; i de flesta fallen i olika tvistemål, inte sällan om rätten till gårdar (vilket kan ge intressanta släktupplysningar). Men domböckerna är inte precis några 'uppslagsböcker'; man bör försöka att komma så långt som möjligt med övriga källor först, så att man har så många person- och gårdsnamn som möjligt innan man ger sig in i domböckerna - så att man vet vilka av alla som man stöter på där som är de egna förfäderna :-) - och sedan systematiskt gå igenom böckerna.

Detta är de viktigaste källorna utöver kyrkoböckerna. Men dessa källor är inga nödlösningar när kyrkoböckerna har brunnit; de är viktiga källor som man bör gå igenom även i socknar där kyrkoböckerna finns bevarade.

När det gäller Tegneby pastorat (Tegneby, Röra och Stala socknar), så håller Orusts Släktforskare på med rekonstruktion av de brunna kyrkoböckerna.

Efterlys gärna dina förfäder här i Arkivguidens Forum. Det är alltid enklare att ge tips och råd när man har ett verkligt fall att ta ställning till. (Om det är olika familjer på olika gårdar, så starta helst en diskussion per familj.)

(Ändrat av kontoinnehavaren den 14 februari 2013 kl. 00.48.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13577) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 14 februari 2013 kl. 01.14
Några exempel på hur olika källor kan användas, hämtade från de tre socknarna i Kville härad, där kyrkoböckerna också har brunnit:

Svenneby: Ingeborg Hansdotter, Sundal, död 1794

Kville: Elias Nilsson (född 1811) i Allestorp med familj

Bottna: Andreas Nilsson, född 1812, död på Bottna Kronogård 1892
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13585) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ann Utterbrink - Fredag den 15 februari 2013 kl. 16.45
Tack för hjälpen !Får börja leta där du föreslår. Tycker bara att det är så svårt att läsa vad det står.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16186) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Lördag den 09 januari 2016 kl. 22.08
Får sent omsider tipsa om detta:

http://orustgenealogi.se/cd%202.html
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)