|
Av Jörgen Tollesson - Fredag den 08 mars 2013 kl. 16.01
|
Oliane Andreasdatter, född 1843 i Tanum, har efterlysts i Anbytarforum (här och här). Hon var gift med Alexander Persson (född 1828), och bodde i Huseland i Fjære [mellan Arendal och Grimstad] i Aust-Agder. Det föds fyra Oliana/Olena med far Andreas/Anders i Tanum 1843. Två av dem dör som barn, och en gifter sig i Strömstad 1873. Den fjärde heter Oliana, och föds den 3/1 1843. Föräldrar är rotebåtsmannen Andreas Hjelmström och hans hustru Johanna Lisa Andersdotter, på båtsmanstorpet Hogen under Gerum. (Födelsebok: Tanum C:5, sidan 48.) Oliana finns med familjen i följande husförslängder i Tanum: AI:18 (1841-1844), sidan 54 AI:19 (1844-1850), sidan 194 AI:21 (1851-1857), sidan 107 AI:22 (1857-1860), sidan 113 AI:24 (1860-1865), uppslag 107 AI:27 (1866-1870), uppslag 160 Enligt det sista husförhöret och utflyttningslängden (Tanum B:3, inget sidnummer, bild 38 hos Arkiv Digital, utflyttning n:r 71-72) flyttar hon tillsammans med systern Britta Stina till Arendal den 6/11 1868. Det är inte gården Arendal i Tanums socken - det finns faktiskt en sådan - då hade de inte stått i utflyttningslängden. I faderns bouppteckning (skifte) 1878 står att båda systrarna (och bröderna Emanuel och Henrik) vistas i Norge. Oliana är gift med Alexander Persson och Britta Stina med Lars Bengtsson. (Tanums häradsrätt FII:7, sidan 423.) Eftersom Oliana är ogift när hon flyttar till Arendal, så har hon gift sig med Alexander där (eller i Fjære). För att få en definitiv bekräftelse på att detta är rätt Oliana Andreasdotter bör kyrkoboken kontrolleras; där ska föräldrarnas (i vart fall faderns) namn stå vid vigseln. I prästearkivet (bevaras på statsarkivet i Kristiansand) kan också finnas flyttattesten från Tanum. - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Jag svarar här i Arkivguidens Forum, eftersom jag av olika orsaker - som vi inte behöver gå in på här - finner det omöjligt att deltaga i Anbytarforum numera. (Dessutom är det lättare att följa med i den här aktuella saken om den får en egen diskussion där inläggen inte blandas med en massa andra saker från samma socken, som fallet är i Anbytarforums sockendiskussioner.) Jag kan dessvärre inte lägga in en upplysning i Anbytarforum om att ett svar finns här; tidigare erfarenheter säger nämligen att det inlägget då raderas med hänvisning till Anbytarforums "ordningsregler". Men frågeställaren har underrättats per epost.
|
|
|
Av Lise Stensby - Måndag den 11 mars 2013 kl. 19.07
|
Hei, da forsøker jeg igjen. Jeg sender bare dette nå for å sjekke om jeg er medlem
|
|
|
Av Lise Stensby - Måndag den 11 mars 2013 kl. 19.11
|
Min tippoldemor er nok henne du har funnet. Jeg ser at hun emigrerte sammen med systern, sikkert bra, siden hun antagelig var høygravid; hun fikk det første barnet i 1868! Han het ...Syverin. Hvis statsarkivet i kristiansand har noe digitalt, skal jeg søke der. Takk for hjelpen så langt! Lise
|
|
|
|
|