|
Av Anitha Emanuelson - Måndag den 08 april 2013 kl. 13.05
|
Vore tacksam med att tyda följande: Generalmönsterrullor- Bohusläns Regemente 624 Bild 93/sid 88b Dragon Chresten Bergroth i Bro Socken Med vänlig hälsning Anitha
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Måndag den 08 april 2013 kl. 21.54
|
"Bryngel Persons, Per Hansons och Sören Hanssons ST:re för Mälleby Nedergård Hans Dahlgren död d. 23. April 1747. istället d. 17. Aug. samma år Christen Bergroth" Bryngel, Per och Sören är rusthållarna, alltså de bönder som brukar Mellby Nedergård och anställer och utrustar dragonen. ST:re är en förkortning för sventjänare, som dragonen brukar kallas i dessa sammanhang, eftersom han alltså är anställd av rusthållarna. ----- "ST:n 29. år gam. tienat 2. åhr, född i Bohus Lähn" Rullan är daterad den 25/8 1749, och det stämmer ju bra med att Bergroth tjänat i två år (han blev ju antagen den 17/8 1747). Födelseåret bör alltså vara omkring 1720. Närmare preciserad än landskap brukar inte dragonens födelseort vara. ----- "gift" ----- Sedan följer två spalter om hästen ----- "Karlen god aprob:s" Aproberas = godkänns. (Ändrat av kontoinnehavaren den 08 april 2013 kl. 22.00.)
|
|
|
Av Anitha Emanuelson - Tisdag den 09 april 2013 kl. 12.01
|
Tack för hjälpen. Jag har länge sökt i AD för att få uppgifter om denne Bergroth. Han är född 1720 någonstans. Har hittat att han troligen hette Jörgensson innan han blev soldat.Enl Stångenäs släkter så finns han på Åker,Gökeplatsen i Bro.Där finns även hustru och 4 barn. Bergroth får avsked 1762 pga gikt.Vad händer sedan? Vart flyttar de? Har sökt på släktdata i olika socknar men förgäves. Jag har letat på Björkroth och jörgensson. Med vänlig hälsning Anitha
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 09 april 2013 kl. 17.45
|
Den 20/8 1780 dör Christen Jöransson på torpet Kollebacken under Ingalsröd i Bro socken, 59 år gammal (Bro C:3, inget sidnummer, AD-bild 41, n:r 30). På samma plats dör änkan Anna Olsdotter den 2/3 1785, 50 år gammal (C:3, AD-bild 66, n:r 12). Om du har sett att Christen Bergroths patronymikon är Jörgensson, så är ju detta tänkbara kandidater. Jöran och Jörgen är samma namn, och skrevs ofta Jörn i Båhuslän. Christens ålder passar ju också bra. Och dragon Christen Bergroths hustru heter Anna Olsdotter, enligt födelseboken när sonen Ola föds 1762 (C:2, AD-bild 160, n:r 30).
|
|
|
Av Anitha Emanuelson - Torsdag den 11 april 2013 kl. 12.14
|
Det ser ut att vara rätt person.1744 gifter sig Christen och Anna i Brastad C:2 s 117 och deras första barn,Regina, födes 17450402 i Brastad.Anna måste alltså vara 60 år vid dödsfallet. Det jag egentligen söker är sambandet mellan deras son Johannes född 17570913 i Bro och Johan Christensson född samma datum enl Brastad AI:3 b.80 s.7 Har letat i Brastad Bro samt Lyse efter födda detta datum och det finns bara Johannes i Bro. Det finns ingen bouppteckning efter Christen som jag kan finna. Johan gifter sig 17910613 i Brastad med Martha Jönsdotter (dotter till dragon Jöns Modig). Med vänlig hälsning Anitha
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 11 april 2013 kl. 16.36
|
Har du kollat om det bland faddrarna till Johans barn finns några barn till Christen Bergroth (eller man eller hustru till något av hans barn)? Det var ju vanligt att föräldrarnas syskon eller svågrar/svägerskor var faddrar. (Ändrat av kontoinnehavaren den 11 april 2013 kl. 16.38.)
|
|
|
Av Anitha Emanuelson - Fredag den 12 april 2013 kl. 16.20
|
Hej! Jag har gjort en sammanställning på alla faddrar, men det finns ingen anknytning på Johan Christenssons sida. Om han är son till Bergroth så kommer hans mor Anna från Borgen i Brastad.Det kanske finns någon förteckning över torpen på 1700-talet och framåt? Tack för all hjälp hittills. Med vänlig hälsning Anitha
|
|
|
|
|