Sjömannen Sven Alfred Olausson, född i Kville den 2/11 1847, har efterlysts i Anbytarforum (här, med en rättelse två inlägg längre ned, och 2009 också här). Han gifte sig i Sandefjord den 12/4 1873 och dog i Montevideo den 18/3 1889. Hans far heter Olaus Otto Fredriksson. Går det att finna fler upplysningar om hans familj? Först några allmänna ord om Kville: 1) Kville är moderförsamling i ett pastorat (prestegjeld) som också omfattar annexen Svenneby och Bottna. Någon som är född i "Kville" kan alltså egentligen vara född i Svenneby eller Bottna, eftersom det är vanligt att moderförsamlingen anges som födelseplats också för personer som är födda i ett annex. 2) 1904 brann Kville prästgård och i stort sett hela det gamla kyrkoarkivet för Kville, Svenneby och Bottna gick upp i rök. Bara några få av de sista böckerna från slutet av 1800-talet klarade sig; och före dess finns SCB-utdragen som börjar 1860. Det finns andra källor än kyrkoböcker, så det går att komma längre bak, men det blir naturligtvis vanskligare. (SCB-utdragen är utdrag med vissa uppgifter ur kyrkoböckerna, som prästerna sände till Statistiska Centralbyrån för att användas till befolkningsstatistiken; utdragen är alltså inga kyrkoböcker. Det finns utdrag för födda, vigda, döda, husförhörslängder och ut- och inflyttade. Husförhörsutdragen finns bara vart tionde år och säger inget om vad som har hänt där emellan; flyttutdragen gäller flyttningar ut ur och in i riket.) Så till saken: Olaus Otto Fredriksson i Hunstad i Svenneby socken har en son Sven Alfred som är född den 2/11 1847. Olaus Otto är en ovanlig namnkombination; jag kan inte minnas att jag sett någon mer med det namnet, vilket naturligtvis inte betyder att det inte kan finnas fler. Fredrik är inte ovanligt, men heller inte speciellt vanligt. Alfred är heller inget vanligt namn i de här trakterna; jag har inte sett det alls förrän långt in på 1800-talet. Nu är ju detta inte någon vetenskaplig undersökning om de olika namnens förekomst, så det ska naturligtvis tas med en nypa salt, men chansen är nog inte stor att det ska finnas två samtida Sven Alfred Olausson med far Olaus Otto Fredriksson i Kville prästgäll - och att de dessutom skulle vara födda på exakt samma dag, den 2/11 1847... Ja, jag garanterar inte att det är omöjligt, inte utan födelsebok, men jag vågar i varje fall påstå att det är osannolikt att det finns en till. Men den som vill vara säker - så säker det nu går att bli - kan gå igenom mantalslängderna för åren omkring 1847. Det är cirka 100 sidor per år sammanlagt i Kville och Bottna socknar (Svenneby är redan klart) - men tiden går fort när man har trevligt... Olaus Otto Fredrikssson var född 1796 (enligt mantalslängder och SCB-utdragen från husförhörslängden). Han var först gift med Anna Maria Fredriksdotter, född 1802. Hon dog den 15/5 1840, enligt hennes bouppteckning (skifte) den 14/8 samma år (Kville häradsrätt FII:10, sidan 89). De har barnen Samuel född 1826, Fredrik 1830, Hans Jacob 1833, Maria Elisabeth 1837. I mantalslängden 1845 (daterad den 2/12 1844) har Olaus hustru igen, född 1806; han är alltså omgift omkring 1844. Hustrun är som vanligt namnlös i mantalslängden, men enligt SCB-utdraget från husförhörslängden heter hon Maria Svensdotter. Det är alltså Maria som är Sven Alfreds mor, och hon och Olaus har också sonen Otto Nestor född den 15/8 1849. Olaus och hans första hustru Anna Maria köper 1/4 mantal Hunstad av hennes morbror Hans Hansson (den äldre) år 1831. Och 1852 säljer Olaus och hans andra hustru Maria gården på auktion. Detta framgår av uppbuds- och lagfartsprotokollet (tinglyste skjøter) vid sommartinget 1833 respektive sommartinget 1853 (Kville häradsrätt AIa:32 §18 Arkiv Digital-bild 3070 resp. AIa:52 §12 AD-bild 6290). Efter försäljningen är de strukna på Hunstad i mantalslängden 1854, men återkommer 1860 på torpet (husmannsplassen) Dammen under Hunstad. Olaus dör den 15/11 1867 (enligt SCB-utdraget ur dödboken). Maria fortsätter att vara mantalsskriven på Dammen till 1878, då hon är struken. I SCB-utdraget ur husförhörslängden 1870 är hon noterad som fattighjon, vilket gör det sannolikt att hon är den enka Maria Svensdotter född 1806 som i SCB-utdraget 1880 finns under Fattigvårdens helförsörjningshjon, där också Otto Nestor Olausson född 1849 finns. Det betyder att hon också lär vara den enka Maria Svensdotter som dör på Fattigvården den 22/10 1888 (enligt SCB-utdraget ur dödboken), åldern stämmer också. Sven Alfred är struken på Dammen först i mantalslängden 1876. I SCB-utdraget ur husförhörslängden 1880 finns han under Kvarstående obefintlige, vilket betyder att man vet att han har flyttat ut ur socknen, men inte vart. Han har med andra ord flyttat utan attest. Det är därför möjligt att han kan vara gift och bo i Sandefjord och samtidigt vara mantalsskriven i Svenneby - men det är märkligt att prästen i Sandefjord ville viga honom utan attest... Dessvärre finns ingen bouppteckning efter Olaus Otto eller Maria; saken hade ju varit klar om Maria hade haft en bouppteckning där det stod var sonen Sven Alfred fanns 1888. Men om födelsedatum (den 2/11 1847), födelseplats (Kville socken/prästgäll) och faderns namn (Olaus Otto Fredriksson) är säkra från norska källor (inte upplysningar från någon som har hittat en passande Sven Alfred i båhuslänska källor, då blir det cirkelbevisning), så lär detta vara rätt Sven Alfred Olausson. (De mantalslängder som jag har använt är från Norrvikens häradsskrivare.) - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Jag svarar här i Arkivguidens Forum, eftersom det är lättare att följa med i den här aktuella saken om den får en egen diskussion där inläggen inte blandas med en massa andra saker från samma socken (som fallet är i Anbytarforums sockendiskussioner). Jag kan dessvärre inte lägga in en upplysning i Anbytarforum om att ett svar finns här; tidigare erfarenheter säger nämligen att det inlägget då raderas med hänvisning till Anbytarforums "ordningsregler". Men frågeställaren har underrättats per epost. (Det finns också andra orsaker till att jag inte skriver i Anbytarforum längre - men det är en annan historia...)
|
|