Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Båhuslän (Bohuslän)   >   Skaftö   >  
Nikander Karlsson och K J Karlsson, köpte galeasen "Elin" 1945
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14541) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ingemar Gollungberg - Tisdag den 03 december 2013 kl. 20.25
Artur Nickander Karlsson och K J Karlsson i Grundsund köpte tillsammans en galeas 1945 enligt en uppgift som jag fått genom internet. Källa är en bok som enligt uppgift heter "Tjörn båtar vol:3". Jag skulle kunna tänka mig att dessa två personer är bröder men jag har inget stöd för detta annat än att de har samma efternamn, bor på samma ställe och köpte galeasen tillsammans. Från en bekant har jag fått uppgift om att det fanns en Karl Johan Karlsson i Grundsund som var född 14/12 1885. Nickander Karlsson har jag inte fått något om annat än det som står i källan när de köpte båten.

Man får väl räkna med att de båda är avlidna numera och något annat skäl till sekretess kan jag inte förstå att det finns fastän det är ganska nya uppgifter i släktforskningssammanhang. Skulle det vara så att det på något sätt faller under sekretess drar jag tillbaka frågan.

Kvällshälsningar
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14542) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 03 december 2013 kl. 22.54
Det här skulle ju egentligen kunna vara vilka personer som helst när man inte har fler upplysningar om dem än att de köpte en båt 1945. Vi vet ju inte ens om de var unga eller gamla vid båtköpet.

Den Karl Johan Karlsson som föddes den 14/12 1885 har i varje fall ingen bror Artur Nikander. Det framgår av husförhörslängden 1882-1899 (Grundsund AI:3, uppslag 73). I familjen finns barn födda från 1868 (föräldrarnas vigselår) till 1885. Karl Johan är alltså det yngsta barnet.

Inte heller har denne Karl Johan en son Artur Nikander. Det framgår om man följer honom framåt i församlingsboken.

Men det kan ju vara en annan Karl Johan Karlsson - om nu K J står för Karl Johan.

Med hjälp av den så kallade "folkräkningen" år 1900 (alltså registreringen av SCB-utdragen av husförhörslängden) hittade jag tre Art(h)ur Ni(c)kander i Båhuslän, men ingen har en far Karl eller Karlsson. En av dem, född 1893, bor visserligen i Grundsund, men hans far heter Jakob Abrahamsson.

Men det är ju möjligt att Artur Nikander (eller båda) är född(a) efter år 1900.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14544) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ingemar Gollungberg - Onsdag den 04 december 2013 kl. 04.59
Hej Jörgen!
Den Karl Johan som jag nämner var nog bara ett dåligt höftskott från mig.

Du har så rätt Jörgen i att uppgifterna är knapphändiga. Jag vet inte alls relationerna mellan dessa två personer men jag tycker att det verkar rimligt att det är den Artur Nicander som du hittat i Grundsund som är den Nicander som köpte båten. Jag har ingen uppfattning om hur gamla de kunde vara men en gissning är att 1893 för Nicander stämmer bra.

Relationen till KJ Karlsson vet jag inte och det är också möjligt att de kan vara födda efter 1900 fast det stämmer alltför bra med det ovanliga namnet Nicander på den person du hittat.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14545) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Onsdag den 04 december 2013 kl. 12.28
Det finns en Artur Nikander Karlsson i Grundsund i Sveriges Dödbok 1901-2009:

19150929-4839
Karlsson, Artur Nikander
Hagen 3
450 33 Grundsund

Död 27/8 1987.

Kyrkobokförd (1971) i Skaftö, Lysekils kn (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän). Mantalsskriven (1971) på samma ort.

Född 29/9 1915 i Skaftö (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän).
Gift man (25/4 1959).
--------------
Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2010:
Skaftö, Lysekils kn (Västra Götalands län, Bohuslän)

Födelseförsamling i källan:
Skaftö (Göteborgs och Bohus län)
Källor:
RTB 87 / SPAR 90


Och en Karl Johan Karlsson också han i Grundsund:

18851214-487
Karlsson, Karl Johan
Grundsund 2:40

Död 7/8 1963.

Kyrkobokförd i Skaftö, Skaftö kn (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän).

Född 14/12 1885 i Grundsund (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän).
Gift man (25/7 1914).
--------------
Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2010:
Skaftö, Lysekils kn (Västra Götalands län, Bohuslän)

Födelseförsamling i källan:
Grundsund (Göteborgs och Bohus län)
Källor:
DOR 63 / FS

Jag har inte kollat närmare i församlingsböckerna.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14546) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ingemar Gollungberg - Onsdag den 04 december 2013 kl. 15.07
Hej Lotta! Den här Nicander som du hittat verkar stämma precis. Åldersskillnaden emellan dem kan stämma på far och son. Jag trodde till en början att Nicander var ett efternamn men efter att ha tittat närmare så ser jag att det förekommer både som förnamn och efternamn. I min Nicander verkar det vara förnamn men jag trodde till en början att han hade ett dubbelt efternamn.

Har du möjlig att kolla om Nicander är son till Karl Johan?

Jag är väldigt tacksam för ditt resultat.

Hälsningar
Ingemar
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14547) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Onsdag den 04 december 2013 kl. 15.40
Artur Nikander är född i nr 27 Grundsund, Skaftö, son till fiskaren Anders Martin Karlsson, f. 1891-09-26 på Skaftö, och Nikolina Konstantia Karlsdotter, f. 1893-11-05 på Skaftö.
Skaftö C:2 (1895-1938) bild 191/sid 185.
Skaftö AII:6 (1913-1935) bild 302/sid 835.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14548) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Onsdag den 04 december 2013 kl. 15.58
Det finns en Karl James Karlsson född 1915-12-07 i nr 23 Grundsund, Skaftö, son till Johan August Karlsson och Amanda Bernhardina Simonsson. Han kanske kan passa som båtköpare ihop med Artur Nikander. Karl James står som fiskare i Skaftö AII:6 (1913-1935) sidan 831.

Båda två finns kvar i Grundsund åtminstone till 1935, Artur Nikander på nr 13(sidan 821) och Karl James på nr 23 (sidan 831).
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14549) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ingemar Gollungberg - Onsdag den 04 december 2013 kl. 17.33
I historiken för båten i den bok jag nämnde står det att K J Karlsson var skeppare på båten och Nicander huvudredare. Båten, som för övrigt hette Elin, hade även fiskeribeteckning MD 310 men i Grundsund hade de nog LL. MD-numret är från tiden innan Grundsund och det var Skärhamn. Där hade man MD.

Far och son- relationen verkar inte fungera men de kan ju vara släkt på annat sätt. Det är inte omöjligt att Karl James som var fiskare 1935 (han var då 20 år) senare köpte del i båt och var skeppare på båten. Vi saknar ju förståss belägg för detta.

Karl James och Artur var båda födda 1915 och hade växt upp ihop i Grundsund. 1945 köpte de båt ihop. Det kan vara så men det saknas belägg. Inte lätt det här men Nicander är nog i allafall identifierad.

Jag får fundera på detta. Helst skulle jag vilja ha namn istället för initialer men det är inte alltid man får som man vill.

Tack så länge.
Ingemar
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)