Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Båhuslän (Bohuslän)   >   Skede (Skee)   >  
Torkel Eriksson Kåll (Käll)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14711) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Inger Ødegård - Tisdag den 04 februari 2014 kl. 16.13
Torkel Eriksson Kåll var kronobåtsman. g.m. Ingegerd Sjulsdotter f. 1698 i Döltorp. Han dog 12.7.1742, Skee C:2 bild 204. Nu visar det sig att många båtsmän dog på samma tid, alltså 1741, 1742 och då var Sverige i krig med Ryssland. Kan man hitta närmare upplysningar om hur han dog, i strid eller sjukdom och evt. vilket fartyg han var ombord på?

Tacksam för svar.

Med vänlig hälsning

Inger
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14732) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Lördag den 08 februari 2014 kl. 13.35
Hej Inger

Om Bohus Båtsmän vet jag inte mycket. Men en hel del om båtsmännen i Blekinge och Södra Möre. Så jag svarar ur den synvinkeln. Bohus indelta båtsmän var roterade. Detta innebar bland annat det skulle finnas en fördubblingsbåtsman.

I dödboken du hanvisar till kan man se att det var många båtsmän strök med och det är noterat att det var under kommendering. Jag tror inte jag har sett en enda sådan notering i blekingesocknarnas död- och begravningsböcker. Blev man inte begravd på hemorten så kom man inte med i boken.

Uppgifter om dödsfall, tid-plats-orsak, kan man om man har tur hitta i generalmantalsrullor och generalmösterrullor. Det rullor finns i stor utsträckning avfotograferade/skannade hos SVAR. Jag brukar gå in i deras digitala forskarsal via Nationella Arkivdatabarsen. Det är inte helt enkelt att leta i de militära arkiven.

SE/KrA/0500-0503/0503/036/IV

På samma sätt kan man leta sig fram till "Sjöexpedioner, loggböcker och skeppsmönsterrullor" Där kan man hitta godbitar men det gäller att leta ihärdigt.

Arkiven för just den här tiden har sina brister. Av lättförklarliga skäl. Utöver vad som finns på SVAR så finns del en del som inte är avfotograferat. Som till exempel inmönstringsrullor. Åker man till krigsarkivet månste man vara envis, ha tålamod och ha mycket gott om tid.

Förteckningar över flottans fartyg hittar du här: Blekinge och Södra Möre båtsmän.

Detta inlägg avser förhållandena 1680-1810 / Christian
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14747) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Inger Ødegård - Söndag den 09 februari 2014 kl. 14.42
Hej Christian!

Tack ska du ha för dina upplysningar. Jag får kanske besöka krigsarkivet i sommar när jag ska till Stockholm.

Mvh Inger
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)