Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Båhuslän (Bohuslän)   >   Kville   >  
Kristina Carlsdotter (1813-1882), Branstaby Östergård
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14844) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Britt Hagman - Onsdag den 26 februari 2014 kl. 17.57
Hej. Jag har sökt förgäves efter föräldrarna till Kristina Carlsdotter som anges vara född i Kville 1813. Hon gifte sig med jordbrukaren Olof Christoffersson och de fick sönerna Carl August, Johannes och Edvard. Familjen var bosatt på Branstaby Östergård där Kristina dog 1882-08-28 (Kville F:I s.132.) Jag har en avskrift av hennes bouppteckning. Tacksam för tips.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14845) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Onsdag den 26 februari 2014 kl. 18.49
Bouppteckning förrättades den 24/9 1814 efter Carl Swennungsson på Bäckängen under Bärby. Han har varit gift två gånger, och med andra hustrun Annika Larsdotter har han dottern Christina, 1 år gammal. (Kville HR FII:5, sidan 761.)

Och den 15/6 1846 var det dags för bouppteckning efter änkan Annika Larsdotter på Bäckängen under Bärby. Bland arvtagarna finns dottern Christina Carlsdotter, gift med Olle Christensson under Hala. (Kville HR FII:11, sidan 481.)

En titt i mantalslängden 1847 (den närmast efter Annikas bouppteckning) visar att på Dalane under Hala finns torparen Olle Christensson född 1821, med hustru född 1813. Där finns också hans mor Sara och bror Gabriel. (Norrvikens häradsskrivare FIa:45, AD-bild 111.)

Detta stämmer ju bra med föräldrarna till Carl August Olsson.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14857) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Britt Hagman - Torsdag den 27 februari 2014 kl. 09.53
Tack än en gång Jörgen. Uppgifterna från 1847 har jag funnit tidigare och sett att modern och brodern efter faderns död 1842 kom till Olle och Christina. Jag har också funnit ett par fäder med namnet Carl men ingen som hade en dotter Christina.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14864) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Britt Hagman - Söndag den 02 mars 2014 kl. 15.35
Hej Jörgen. Jag har suttit och läst i ett inlägg från 2011-09-20 från Lennart Karlsson angående Olof Swennungsson f. 97 med hu f. 04. Jag undrar om namnet Swennung var ett vanligt namn i Kville vid denna tid eller kan han var bror till "min Carl Swennungsson".

(Ändrat av kontoinnehavaren den 02 mars 2014 kl. 15.38.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14870) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Måndag den 03 mars 2014 kl. 22.21
Det finns en hel del Swennungar i Kville, även om det väl inte är något av de vanligaste namnen.

Men Carl hör till en tidigare generation än denne Ola.

I mantalslängden 1814 (uppslag 1062, SVAR-bild 1072) är Carl 60 år. Eftersom längden upprättades i slutet av föregående år, så är han alltså född omkring 1753. (Han står i den längden som "Christian", men det är en ren felskrivning. Både året före och efter heter han Carl.)

Den namnlösa hustrun (som alltså heter Annika Larsdotter i verkligheten utanför mantalslängden) är enligt samma längd 41 år. Hon bör då vara född omkring 1772.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14871) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Britt Hagman - Tisdag den 04 mars 2014 kl. 11.44
Tack för ditt snabba svar. I Kville FI:a 4 sid 197 har jag funnit följande: Carl Swennungsson 54, hustrun Kjerstin 34, dotter Magdalena 17, Lisken (tror jag) Sören Swennungsson 39. Barnen är strukna och i den högra marginalen finns en notering " fr. fol 26,6". Jag tolkar det som (från folie 26, sjätte familjen, vilkert kanske är alldeles fel). Har du en bättre tolkning?
Du frågade mig vid ett tidigare tillfälle om var jag funnit Maria Nilsdotters efternamn. Det fann jag i Kville F:2 sid. 28, post nr. 11.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14872) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 04 mars 2014 kl. 12.44
Det måste vara Carl med första hustrun; han var ju gift två gånger.

Det som står efter Magdalena är "Liten". Hon blev alltså befriad från mantalspenningen för att hon var för liten. Det ser man ofta på ungdomar som orsak till befrielse. "Vist sig" kan det stå också; de har då alltså visat upp sig för att bevisa att de är för små för att betala. De fick väl stå på tillväxt... :-)

Sören heter bara Swensson, inte Swennungsson. Han står dessutom för sig själv, så han hör nog inte till det hushållet. De som hör till Carls hushåll står med indrag under honom.

Den kryptiska marginalnoteringen fick jag kika runt bland övriga sidor för att lista ut. På de första sidorna skrivs den sista siffran i klartext - och då är den fyra siffror... :-) Det är alltså ett årtal.

"Se fol. 26.6." betyder alltså "se folio 26 1806". Och där (i FIa:1) finns de på uppslag 26.

Det är f.ö. hos Norrvikens häradsskrivare som dessa mantalslängder finns.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14884) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Fredag den 07 mars 2014 kl. 10.49
Carl Swennungsson är alltså (enligt åldern i mantalslängden) född omkring 1753. Och när han är med i mantalslängden i Bärby första gången 1789, så har han hustru och bror Wernik (landskontoret EIIIa:26, folio 343v).

I 1788 års mantalslängd finns en Carl Swennungsson i Grimslätt, med bl.a. hustru och bror Wernik (EIIIa:25, folio 179v). Han är borta i Grimslätt nästa år, när 'din' Carl dyker upp i Bärby.

Grimslätt-Carl är 33 år vid fadern Swennung Carlssons bouppteckning 1786, alltså född omkring 1753 (Kville HR FII:3, sidan 573).

Det verkar ju åtminstone lite misstänkt... :-)

(Ändrat av kontoinnehavaren den 07 mars 2014 kl. 10.58.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14904) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Britt Hagman - Torsdag den 13 mars 2014 kl. 19.09
Hej Jörgen... Tack för tipset från den 7 mars. Jag har inte "varit i Kville" sedan den 4 mars. Nu skall jag fortsätta att läsa mantalslängder för att hitta föräldrar till Johannes Larsson f. 1814 och hans hustru Maria f. 1815. Jag har fått upp två spår som jag skall följa. Men först av allt skall jag följa dina tips om Carl Swennungsson, det verkar spännande.
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)