Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Båhuslän (Bohuslän)   >   Svenneby   >  
Olof Jonasson, född 1782
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14907) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Birgitta d'Aubigné - Lördag den 15 mars 2014 kl. 17.50
I februari 2010 gjorde jag denna efterlysning på Anbytarforum se här

Hustrun Maria Johansdotter tror jag är barnbarn till Hans Jörensson i Kanebo och hans första hustru Maria Christensdotter.

Men Olof Jonasson? Jag har letat runt i socknarna och den Olof Jonasson som jag tycker passar bäst in är son till Jonas Johansson på Köpmansbacken(vars far var Johan Nilsson från Stenkyrka) och hans första hustru Anna Larsdotter. Jonas Johanssons bouppteckning Tanum m fl hr FII:27 (1800-1800) Bild 298 / sid 591 och Anna Larsdotters Tanum m fl hr FII:23 (1794-1795) Bild 317 / sid 629.
I mantalslängderna 1800 och 1801 fanns Olof på Köpmansbacken, 1802-1805 ej hittat honom, 1806-1809 på Köpmansbacken, år 1809 står 29 år, landtwärn. Ej hittat honom 1810. 1811 finns det en dräng Olof 29 år hos Nils Berntsson på Övertuns prästgård.
I förstärkningsmanskapslängden för Svenneby fanns under Övertun prästgård Olof Jonasson 1780 - Lös och ledig från tjänst.

Jag hittar inte sambandet mellan Köpmansbackens Olof Jonasson född ca 1782 och torparen Olof Jonasson född 1782, vanför i 1812 års mantalslängd, och som bor på Kjerret under Övre Sandbäck med sin familj. De är strukna på Kjerret 1836 och jag har hittat dem på Lilla Djupedal under Sandbäck Vremsgård from 1837 års mantalslängd.
Olof Jonasson från Kjerret var med i ett mål 1816 som gällde köp av hummer, men hittar inget släktsamband där. Inte heller hittat något matnyttigt i domböckerna hos Jonas Johanssons syskon eller Olof Jonassons syskon. Är jag helt ute och cyklar???Någon som vet?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14910) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Birgitta d'Aubigné - Söndag den 16 mars 2014 kl. 12.35
Skrev lite fel här ovan. Jag har hittat en bror till Olof Jonasson på Köpmansbacken och det är Johan Jonasson på Köpmansbacken. De övriga syskonen vet jag inget om.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15997) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 15 oktober 2015 kl. 08.38
Den dräng Olof som finns hos Nils Berndtsson på Övertun Prästegård är hans svåger. Det framgår av tilläggslistan till förstärkningsmanskapslängden 1811:

"Står såsom dräng hos svågern, men blott i försvar."

Nils hustru heter Kristina Jonasdotter (bouppteckning Kville HR 11:359). Hon är född 1778, enligt mantalslängden.

Jonas Johannesson på Köpmansbacken har en dotter Kristina, som är 15 år enligt moderns bouppteckning den 16/7 1795. Det stämmer ju inte helt med mantalslängdens födelseår - men större felräkningar har man ju stött på... :-)

Detta ökar visserligen sannolikheten för att Nils dräng är från Köpmansbacken, men det bevisar ju inget när det gäller torparen på Kärret under Nedre Sandbäck, även om det troligen är samme man.

Vid vilket av de tre tingen 1816 finns det där hummermålet, och vilket nummer?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16042) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Birgitta d'Aubigné - Söndag den 25 oktober 2015 kl. 13.28
Oj, jag som inte kollat Svenneby på länge. Fantastiskt att du funderat på mina anor. Målen Kville häradsrätt AIa:15 (1816-1816) Bild 2000.Här lite mera
Kville häradsrätt AIa:15 (1816-1816) Bild 2080.OM Olof Jonasson var son till Jonas Johansson så hade han en syster Christina född ung 1780 enligt Anna Larsdotters bouppteckning 1795.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19215) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Birgitta d'Aubigné - Tisdag den 03 november 2020 kl. 08.41
Jag har inte hittat sambandet mellan Olof Jonasson och hans ev. föräldrar Jonas Johansson och Anna Larsdotter.

Men, tror att Anna Larsdotter härstammar från Ellene Nedergård i Tossene. Annas kusin(tror kusin på två sätt) Börta Christensdotter är dessutom gift med Jonas Johanssons halvbroder Bengt Johansson.

Stödjer mig bl a på nedanstående:
Ting den 12 mart: 1785 No 7. Hos Tingsrätten Olof Larsson i Ellene anhålla om skaft och skötebref uppå den 1/10dedel uti halfwa skatterusthålshemmanet Ellene, som han enligt köpebref den 24 maii 1779 sig tillhandladt af dess swåger Jonas Johansson och dennes hustru Anna Larsdotter. Tunge, Stångenäs, Sörbygdens och Sotenäs häradsrätt (O) AIa:50 (1785) Bild 790 (AID: v550922.b790).

Det fanns en dotter Anna i Ellene Nedergård t o m sockenlängden 1772 och Jonas Johansson med hustru fanns på Backarna i mantalslängden 1774(1773 var Backarna obesatt).

Bouppt. 1782 den 15 april efter kronorättaren Bengt Johansson i Ellene hwars arftagare äro dess afl. lämnade änkan Börta Kristensdotter och 4 barn, en son med namn Johann och Christian Bengtssöner en dåtter med namn Brita och en Anna Bengtsdotter alla omyndiga. På den omyndigas wägnar infant sig farbröderna Peter Johansson på Kiöpmansbacken och Jonas Johansson på Slåtet.Tunge, Stångenäs, Sörbygdens och Sotenäs häradsrätt (O) FIIa:6 (1777-1783) Bild 922 / sid 1829 (AID: v65913.b922.s1829).

Letar vidare
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)