|
Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 25 mars 2014 kl. 22.32
|
Axel Bryngelsson har efterlysts i Anbytarforum. Han föddes den 12/4 1791 och dog i Solhem den 11/6 1854 (bouppteckning i Kville HR FII:14, sidan 321). Hustrun var Anna Britta Carlsdotter, död den 11/8 1854. Vilka var Axels föräldrar? Axel var son till Bryngel Axelsson i Solum och hans hustru Anna Persdotter. Bryngel var född omkring 1748 (63 år i mantalslängden 1812, upprättad i december 1811), och dog omkring 1820 (med i mantalslängden 1820, saknas 1822 [i häradsskrivarens defekta längd 1821 saknas Solum Nedegård]). Anna var född omkring 1753 (58 år i mantalslängden 1812), och dog den 11/4 1812 (bouppteckning Tanums, Bullarens m.fl HR FII:35, sidan 825). Anna och hennes föräldrar omnämns i en annan diskussion här under Kville: Per Andersson i Könnestorp, född ca 1730. - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Jag svarar här i Arkivguidens Forum, eftersom det är lättare att följa med i den här aktuella saken om den får en egen diskussion där inläggen inte blandas med en massa andra saker från samma socken (som fallet är i Anbytarforums sockendiskussioner). Jag kan dessvärre inte lägga in en upplysning i Anbytarforum om att ett svar finns här; tidigare erfarenheter säger nämligen att det inlägget då raderas med hänvisning till Anbytarforums "ordningsregler". Men frågeställaren har underrättats per epost. (Det finns också andra orsaker till att jag inte skriver i Anbytarforum längre - men det är en annan historia...)
|
|
|
Av Robbie Pennington - Tisdag den 25 mars 2014 kl. 23.32
|
Tack Jörgen - jag såg diskussionen om Per Andersson i Könnestorp och undrade om ett möjlig samband, men kunde inte se något avgörande. Det är skönt att har nu kommit lite längre fram tack vare din hjälp.
|
|
|
|
|
|